wersja mobilna
Online: 673 Środa, 2017.10.18

Biznes

Firmy EMS inwestują w Europie Środkowej, wysokie marże w Europie Zachodniej

poniedziałek, 13 grudnia 2010 12:26

Jednym z celów strategicznych firm EMS i ODM jest prowadzenie działalności w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, ponieważ pomaga ona usprawnić obsługę klientów całej Europy, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Przy rosnącym popycie na swoje wyroby firmy EMS lokują zakłady produkcyjne we wschodniej części Unii Europejskiej, korzystając ze zdecydowanie niższych w porównaniu do starej Unii kosztów produkcji.

Rys. 1. Indeks produkcji komponentów elektronicznych i płytek drukowanych w Europie według Eurostatu (2005 r. = 100).

Choć wciąż taniej jest produkować na Dalekim Wschodzie, za regionem Europy Środkowej przemawiają koszty i czas logistyki oraz podróży służbowych menedżerów, kwestie takie jak odpowiedzialność za środowisko czy prawa pracowników, a ostatnio również wzrost wynagrodzeń w Chinach. Jedne z ostatnich inwestycji EMS w naszym regionie to przedsięwzięcie malezyjsko-tajwańskiego BriVictory Display Technology, który buduje w rejonie Gorzowa fabrykę matryc LCD za 58 mln zł.

Samsung z kolei, po przejęciu w 2009 r. fabryki lodówek i pralek Amiki we Wronkach, inwestuje w nią kolejne 75 mln zł, aby do 2013 r. zwiększyć produkcję tych urządzeń do 2 mln sztuk rocznie. Celem koreańskiego producenta jest oczywiście sprzedaż urządzeń na rynku europejskim. Z uwagi na niskie koszty działalności i lokalizację w UE Plexus wybuduje w 2011 r. nowoczesną fabrykę urządzeń elektronicznych w rumuńskim parku przemysłowym Eurobusiness w mieście Oradea.

Koszt inwestycji to 25-30 mln dol. Choć z produkcji kontraktowej w Europie Zachodniej firmy EMS dość często obecnie rezygnują przenosząc ją na Wschód kontynentu, przemysł elektroniczny koncentruje się głównie w Europie Zachodniej. Do 2014 r. Unia Europejska wytwarzać będzie przede wszystkim komponenty elektroniczne o wysokiej marży, głównie na potrzeby najważniejszych na świecie sektorów technologii: medycznego, przemysłowego, technologii lotniczych i obronnych, energii odnawialnej, telekomunikacji i komputerów, oraz, szczególnie w Niemczech, elektroniczne podzespoły motoryzacyjne.

W III kw. br. w UE najbardziej wzrosła sprzedaż właśnie komponentów elektronicznych i płytek drukowanych, sprzętu komputerowego, elektroniki konsumenckiej i komponentów motoryzacyjnych. W 2009 r. 38% europejskiej produkcji płytek drukowanych wykonano w Niemczech, a po niecałe 10% produkcji przypadło w udziale Francji i Włochom.

 

World News 24h

środa, 18 października 2017 14:06

IBM shift to newer businesses such as cloud and security services helped it beat analysts’ quarterly revenue estimates, and the technology major hinted at sales growth after nearly six years of declines. Shares of the Dow component rose nearly 5.1 percent to $153.93 in extended trading on Tuesday. IBM has been focusing on cloud, cybersecurity and data analytics, or what the company calls its “strategic imperatives”, to counter a slowdown in its legacy hardware and software businesses. Revenue from these businesses climbed 11 percent to $8.8 billion in the third quarter ended Sept. 30, accounting for about 46 percent of the company’s total revenue.

więcej na: www.reuters.com