wersja mobilna
Online: 665 Czwartek, 2017.10.19

Biznes

Rynek półprzewodników motoryzacyjnych wzrośnie w tym roku o 12%

czwartek, 05 maja 2011 07:29

Szybki rozwój motoryzacji w Chinach i na innych rynkach wschodzących oraz ożywienie popytu na nowe auta w Stanach Zjednoczonych, w połączeniu ze wzrostem nasycenia samochodów elektroniką, przyczyniają się do wzrostu rynku motoryzacyjnych układów scalonych w roku obecnym o 12%, do wartości 17,2 mld dol., prognozuje IC Insights. Wzrost tego rynku w roku ubiegłym wyniósł 45% i nastąpił po dwu latach spadków.

Według prognoz w roku 2011 dostawy nowych samochodów na świecie zwiększą się prawie o 5%, do 55,8 mln sztuk. Sprzedaż nowych aut w Chinach okazała się w 2010 r. większa niż w USA o 50% i trend ten będzie trwał jeszcze przez co najmniej 4 lata, choć sprzedaż samochodów w Stanach Zjednoczonych także odbiła się od dna i obecnie się zwiększa. Koncerny motoryzacyjne konkurują ze sobą na różnych płaszczyznach, z których jedną z pewnością jest innowacyjność zastosowanych półprzewodników i systemów elektronicznych.

Ich wzrost w nadchodzących latach zapewniać będą systemy aktywnego bezpieczeństwa i telematyczne, scalanie sieci komunikacyjnej w samochodzie z urządzeniami do rozrywki oraz inicjatywy przyjazne środowisku - zmniejszanie zużycia paliwa. Poprawie bezpieczeństwa w samochodzie służyć ma szereg systemów. Adaptacyjny tempomat (ACC) oparty na wykorzystaniu radaru i procesora DSP dostosowuje prędkość pojazdu do sytuacji na drodze, a w warunkach krytycznych uruchamia hamowanie samochodu aż do zatrzymania.

Inne zabezpieczenia to np. system ostrzegania o niezamierzonym zjechaniu z własnego pasa ruchu czy elektroniczny układ stabilizujący ESP. Systemy te wprowadzono już w Europie i Japonii, a wkrótce będą na wyposażeniu nowych aut w USA. W układzie ESP stosowane są trzy czujniki; żyroskop, akcelerometr i czujnik ciśnienia powietrza w oponach i są one produkowane w ramach technologii MEMS.

Więcej prądu

Rys. 1. Obroty rynku półprzewodników samochodowych według IC Insights, dane za lata 2008-2010 i prognoza do 2014 roku (w mld dol.)

W czasach konwergencji sieci i systemów, producenci samochodów wkrótce zapewnią możliwość dokowania smartfona, aby korzystać z niego poprzez duży wyświetlacz w desce rozdzielczej, co pozwoli kierowcy na dostęp do Internetu, słuchanie ulubionej muzyki i wysyłanie wiadomości, zamiast z telefonu - bezpośrednio z dużego ekranu dotykowego. Rozwiązania tego rodzaju zastąpiłyby także obecnie stosowane w pojazdach systemy radia i nawigacji.

Jest to zgodne z ogólnym trendem szybkiego, trwałego i wygodnego dla użytkowników podłączenia samochodu do sieci. Firma konsultingowa Roland Berger przewiduje, że producentów motoryzacji skłoni do tego zapotrzebowanie klientów. Samochody staną się w pełni zintegrowane z innymi konsumenckimi urządzeniami przenośnymi, które dadzą się bezproblemowo połączyć z systemem innych urządzeń elektronicznych w samochodzie.

Według Rolanda Bergera w wyniku tego trendu nastąpi wzajemne przenikanie technologii na styku sektorów samochodowego, elektroniki konsumenckiej i telekomunikacji. Inne zmiany rynku mają dotyczyć większej sprzedaży samochodów elektrycznych i hybrydowych. W roku obecnym ma ich być sprzedanych o 8% więcej niż w 2010 r., ale trend ten utrzyma się także w latach kolejnych. Według raportu Rolanda Bergera przewidującego sytuację na rynku w 2025 r., samochody hybrydowe stanowić będą wówczas 40% nowych aut. Odsetek ten dla samochodów elektrycznych ma wynieść 10%.

Odmiennie rozwój produkcji samochodów hybrydowych i elektrycznych (HEV) postrzegają inni analitycy, starając się studzić nadmierny optymizm w tym względzie. Według źródeł niemieckich w 2020 r. jedynie 1% nowych samochodów wyposażonych będzie w napęd elektryczny. Roland Berger przewiduje również, że zarówno produkcja, jak i sprzedaż samochodów w ciągu najbliższych kilkunastu lat przemieszczą się z Europy i Stanów Zjednoczonych w kierunku krajów azjatyckich.

Skutkiem dużego wzrostu popytu na auta na rynkach wschodzących, w tym w samych Chinach w zawrotnym tempie 36% rocznie, w nadchodzących 15 latach europejski przemysł motoryzacyjny stanie przed widmem redukcji 300 tysięcy miejsc pracy. Jednak w ogólnej perspektywie światowy rynek półprzewodników samochodowych wzrośnie do 2014 r. według prognoz do wartości 20,9 mld dol., co oznacza średnią roczną stopę wzrostu 14,5%. Koniunktura na rynku tym przewyższy więc inne sektory i całą branżę układów scalonych, która w nadchodzących latach ma się zwiększać rocznie o 10,6%.

Marcin Tronowicz

 

World News 24h

czwartek, 19 października 2017 13:55

Hywind Scotland, the first floating wind farm in the world, has started to deliver electricity to the Scottish grid. The 30MW wind farm, operated by Statoil in partnership with Masdar, is located 25 kilometers offshore Peterhead in Aberdeenshire, Scotland and will power approximately 20,000 households. “Hywind can be used for water depths up to 800 meters, thus opening up areas that so far have been inaccessible for offshore wind. The learnings from Hywind Scotland will pave the way for new global market opportunities for floating offshore wind energy. Through their government's support to develop the Hywind Scotland project, the UK and Scotland are now at the forefront of the development of this exciting new technology. Statoil looks forward to exploring the next steps for floating offshore wind,” says Irene Rummelhoff, Statoil.

więcej na: www.statoil.com