wersja mobilna
Online: 478 Niedziela, 2016.09.25

Biznes

Samsung - większy zysk i inwestycje

poniedziałek, 11 lipca 2011 07:58

W czasie kiedy Samsung przyjmował plan zwiększenia inwestycji na 2011 r., okazało się, że wyniki finansowe za ostatni kwartał ubiegłego roku są lepsze od wcześniej przewidywanych przez firmę. Dobre wyniki w IV kw. firma zawdzięcza dużej sprzedaży układów pamięci i smartfonów.

Bez przywiązania do maksymalizacji zysków Samsung prowadzi działalność zgodnie z elementarną regułą rynku, łącząc niższe zyski ze zwiększeniem sprzedaży. Malejącą w ujęciu kwartalnym marżę w sektorach telewizorów i paneli LCD oraz układów pamięci firma tłumaczy konkurencją cenową na rynku, przyczyniając się do niej po to, aby zwiększyć swoje udziały. Poza inwestycjami w technologię Samsung i inne południowokoreańskie firmy zdołały osiągnąć rynkowy sukces dzięki rozwojowi produkcji w oparciu o niski budżet i umiejętności dążenia do celu przy minimalnych kosztach produkcji.

Samsung, opierając się na sieci lokalnych krajowych poddostawców zawsze rygorystycznie przestrzegał dyscypliny kosztów wytwarzania i do dziś w tym kryje się jedna z jego strategii biznesowych. Dzięki niej Samsung wychodzi na swoje mimo niższych cen rynkowych. Zyski natomiast inwestuje w technologię. Jego zysk w IV kw. 2010 wyniósł 2,7 mld dol. przy obrotach 37,7 mld dol., o 7% większych w skali roku. W okresie tym firma zarobiła netto 3,1 mld dol., o 13% więcej w ujęciu rocznym.

Dobry ostatni kwartał wpłynął na poprawę obrotów i zysku w całym 2010 r., które wyniosły odpowiednio 138,8 mld dol. i 14,4 mld dol. W ten sposób obroty były wyższe o 13%, a zysk netto o 65% w stosunku do 2009 r. W 2010 r. na wydatki kapitałowe firma wygospodarowała 19,4 mld dol., w tym 11,4 mld dol. na biznes półprzewodników i 4,1 mld dol. na technologię i produkcję LCD. W roku obecnym łączne inwestycje mają wynieść 20,7 mld dol. Zgodnie z zapowiedzią firmy ze styczna br. na półprzewodniki przeznaczy 9,2 mld dol., z tego 5,2 mld na układy pamięci oraz 3,7 mld na układy logiczne (oddział System LSI). Dalsze nakłady w tym roku to 3,7 mld dol. na LCD oraz 4,8 mld dol. na oddział produkujący wyświetlacze do urządzeń mobilnych (Samsung Mobile Display).

Ofensywa w dostawach pamięci

Produkcję komponentów Samsung prowadzi w dwóch jednostkach organizacyjnych. Pion półprzewodników uzyskał w IV kw. obroty 8,3 mld dol., o 16% więcej w ujęciu rocznym, i zysk operacyjny 1,6 mld dol. W całym ubiegłym roku jego zysk operacyjny wyniósł 9,1 mld dol. przy rekordowych dla półprzewodników obrotach 33,8 mld dol. Przedstawiciele Samsunga twierdzą, że pomimo słabnącego rynku udało mu się utrzymać rentowność dzięki większej sprzedaży produktów o wysokich marżach, tj. serwerów i pamięci DRAM do urządzeń przenośnych oraz przez wzmocnienie pozycji rynkowej w wyniku większej oferty układów wykonanych w technologii procesu 40nm i niższej. Według IHS iSuppli w ostatnim kwartale 2010 r.

Tabela 1. Sprzedaż i zysk Samsunga w poszczególnych sektorach rynku w mld dol.

Samsung wbrew tendencji rynkowej zdołał zwiększyć udział w rynku o około 1%, rezerwując dla siebie 41,7% światowych dostaw. W ten sposób zwiększył przewagę nad innymi dostawcami, Hyniksem i Elpidą, których sprzedaż nie wzrosła. Podczas gdy na światowym rynku układów DRAM dały się odczuć niskie ceny pamięci i słabnący popyt na podzespoły DRAM do pecetów, całkiem dobrze wypada sprzedaż pamięci NAND dzięki wciąż rosnącemu popytowi na smartfony i tablety PC.

 

Samsung stwierdził, że jego strategia wzbogacenia oferty w sektorze NAND polega na zwiększeniu produkcji układów w procesach 30nm i niższym. Według części prognoz natomiast sytuacja na rynku DRAM ma się poprawić w II połowie roku, ponieważ firmy będą wtedy wymieniać komputery PC na nowe. Już od II kw. mają natomiast o 15 do 20% wzrosnąć dostawy tego typu pamięci do laptopów.

Niedrogie produkty konsumenckie

Na rynku telewizorów LCD dynamicznie maleją ceny. Sprzedaż odbiorników LCD na świecie w IV kw. wzrosła o 10% w ujęciu kwartalnym, ale średnie ceny zmalały we wszystkich segmentach łącznie o 12%, przez co obroty pionu LCD Samsunga, jego drugiej jednostki organizacyjnej, kwartalnie zmniejszyły się o 1%. W omawianym okresie ceny ciekłokrystalicznych wyświetlaczy do komputerów spadły o 5%, a do laptopów o 3%. W ostatnim kwartale 2010 r.

Samsung dostarczył na rynek 12,7 mln płaskich telewizorów, o 40% więcej niż w III kw. i o 17% więcej w skali roku. Podczas gdy popyt na płaskie telewizory na świecie ma wzrosnąć w 2011 r. o 11%, zapotrzebowanie na telewizory LED ma się zwiększyć jeszcze bardziej. Sprzedaż urządzeń telekomunikacyjnych Samsunga wzrosła w 2010 w ujęciu rocznym o 38%. W ostatnim kwartale roku firma sprzedała 80 mln urządzeń mobilnych, a w całym roku 280 mln sztuk, co oznacza wzrost o 23%, czyli więcej niż dla całej branży.

Samsung przewiduje niewielki spadek sprzedaży swoich telefonów w I kw. roku, jednak w całym roku 2011 ma nastąpić mocny jednocyfrowy wzrost, szczególnie dzięki dużemu popytowi na smartfony i tablety firmy. Celem Samsunga na rok obecny jest dostarczyć na rynek 60 mln smartfonów, dwukrotnie więcej niż w 2010 r.

Generacja 20nm

Poza urządzeniami konsumenckimi południowokoreańska firma jest drugim co do wielkości światowym dostawcą układów scalonych, a wyprzedza go tylko Intel. To właśnie pionowe zintegrowanie produkcji Samsunga zapewnia mu zbyt na własne półprzewodniki. Firma ma w planach jeszcze większą ekspansję w tym sektorze i dlatego nie ustaje w rozwoju zaawansowanej technologii wytwarzania układów scalonych.

Samsung ma ambicje dołączenia do wąskiej światowej elity producentów typu foundry i obecnie pracuje m.in. nad technologią wytwarzania płytek krzemowych o średnicy 450mm. Koncern przygotowuje się także do produkcji pilotażowej półprzewodników w procesie 20nm, jaka ma ruszyć w II połowie roku. Z nową technologią wiążą się ogromne inwestycje. Według Samsunga przejście na proces 20nm pozwoli uzyskać 50-procentową oszczędność powierzchni w porównaniu do wymiaru 28nm, a więc większą liczbę układów scalonych z jednej płytki.

Marcin Tronowicz

 

World News 24h

sobota, 24 września 2016 19:51

Tesla Motors Inc sued Michigan Governor Rick Snyder and other state officials in federal court over the state's refusal to allow the Palo Alto, California automaker to sell vehicles directly to consumers. The suit at U.S. District Court in Michigan comes days after the state rejected the electric vehicle manufacturer's application to directly sell vehicles to consumers. Unlike other automakers, Tesla does not sell vehicles through franchised dealers.

więcej na: www.reuters.com