wersja mobilna
Online: 650 Niedziela, 2017.04.30

Biznes

Poziom zapasów półprzewodników zmalał w III i IV kw.

czwartek, 08 marca 2012 11:39

Ilość zapasów półprzewodników gromadzonych przez dostawców obniżyła się w III kw. 2011 r. po raz pierwszy od ośmiu kwartałów, kiedy firmy zmniejszyły produkcję z powodu słabnącej koniunktury na świecie, poinformowała agencja IHS iSuppli. Według jej szacunków również w IV kw. poziom zapasów uległ zmniejszeniu. W III kw. zapasy półprzewodników u dostawców liczone w dniach rotacji zapasów (DOI) osiągnęły poziom 81 dni, o około 2,5% mniej niż w II kw., kiedy wyniosły 83 dni.

Wskaźnik rotacji zapasów równomiernie przyrastał od III kw. 2009 r., kiedy wynosił 65 dni. Ten niski wówczas poziom zapasów wynikał ze zmniejszenia przez firmy skali produkcji w okresie globalnego spowolnienia gospodarczego. Później nastąpił stopniowy wzrost, z powodu niskiego stanu zapasów z jednej strony oraz z drugiej ze względu na rosnący popyt w miarę poprawy koniunktury.

W ostatnich miesiącach przy słabnącym wzroście w branży półprzewodników wysoki stan zapasów budził niepokój u obserwatorów rynku. Zdaniem IHS obroty na światowym rynku półprzewodników w całym 2011 r. zwiększyły się jedynie o 1,9%, choć w pierwotnych prognozach agencja przewidywała 7%. Poziom zapasów półprzewodników jest ważnym wskaźnikiem kondycji rynku, ponieważ wskazuje na zaufanie firm z łańcucha dostawców do rynku w nadchodzących okresach.

Agencja oceniła, że w III kw. dostawcy półprzewodników rozpoczęli korektę stanu zapasów w magazynach, aby rozładować narastającą sytuację nadpodaży, jaka zaczęła powstawać przy i tak już wysokim poziomie zapasów. W opinii IHS przy zwalniającym tempie wzrostu ekonomicznego na świecie wielu producentów zdecydowało się zmniejszyć stopień wykorzystania fabryk. Dodatkowo ostatnio wydłużone były czasy realizacji zamówień, co oznacza, że klienci musieli dłużej czekać na nowe produkty. Producenci mogli więc również uszczuplić rozrośnięte zapasy bez niekorzystnych skutków dla łańcucha dostaw.

Marcin Tronowicz

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

niedziela, 30 kwietnia 2017 20:02

Marketers spent $72.5 billion on digital advertising last year, an increase of 22 percent from 2015, as Google and Facebook once again booked the lion's share of new revenue, a report released by the Interactive Advertising Bureau said. The Internet Advertising Revenue Report underscored a migration by consumers away from traditional forms of media like television to online and mobile platforms, which has left digital companies competing for a larger share of advertising dollars. However, digital and television advertising is not an apples-to-apples comparison.

więcej na: www.reuters.com