wersja mobilna
Online: 761 Wtorek, 2017.06.27

Biznes

Testy polskiego łazika marsjańskiego w górach Dachstein zakończone sukcesem

piątek, 18 maja 2012 11:01

Polski łazik Magma White, stworzony przez toruński startup ABM Space Education, brał udział w 5-dniowych testach terenowych w górach Dachstein w Austrii w ramach przygotowań do europejsko-rosyjskiej inicjatywy ExoMars. Pojazd miał za zadanie przetestować prototypowy georadar Wisdom, nad którym pracują francuscy naukowcy.

Łazik Magma White został dostosowany do testów dzięki współpracy technologicznej ABM Space Education oraz firm TME i Archimedes, które dostarczyły specjalistycznych komponentów.



Symulacja Marsa przeprowadzona w dniach 27 kwietnia - 1 maja b.r. w jaskiniach Dachstein zakończyła się sukcesem. Polskiej ekipie udało się przeprowadzić niezbędne testy i badania, a przede wszystkim sprawdzić jak pojazd radzi sobie na zlodowaciałych powierzchniach. Sprawdzono również system sterowania łazikiem za pomocą nowoczesnego skafandra kosmicznego Auoda.

Kolejnym etapem przygotowań do misji ExoMars mają być próby na marokańskiej pustyni, zaplanowane na 2013 r.

ExoMars jest wspólną inicjatywą Europejskiej Agencji Kosmicznej i Federalnej Agencji Kosmicznej. Zakłada ona wysłanie na czerwoną planetę łazika, który będzie poszukiwał na niej śladów życia. Misja zaplanowana została na 2018 r.



W lutym z projektu wycofała się amerykańska agencja kosmiczna. Decyzja została spowodowana cięciami budżetu NASA na rok 2013.


Michał Pieniążek

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

wtorek, 27 czerwca 2017 14:09

Ericsson has ditched its goal of winning more clients beyond the telecoms industry to refocus on selling networks to mobile phone companies in a move to cut costs and halt a dramatic fall in its share price. The Swedish firm's clients in its core business include Vodafone and Verizon but profits have plunged due to competition from Nokia and China's Huawei and as telecoms companies make savings. Its shares have fallen 30 percent in two years. Ericsson said in 2014 it would diversify so that by 2020 up to 25 percent of revenue would come from industries beyond telecoms, such as media, utilities and transport, from an estimated 10 percent in 2013.

więcej na: www.reuters.com