wersja mobilna
Online: 587 Środa, 2017.05.24

Biznes

Samolot zasilany energią słoneczną zakończył swój pierwszy międzykontynentalny lot

piątek, 08 czerwca 2012 10:40

Pierwszy międzykontynentalny lot samolotu zasilanego jedynie energią słoneczną zakończył się sukcesem. Solar Impulse odbył 19-godzinny lot, startując z hiszpańskiego lotniska Barajas i lądując w stolicy Maroka Rabacie. Samolot o rozpiętości skrzydeł porównywalnej z Airbusem A340 został wykonany z lekkiego i bardzo wytrzymałego włókna węglowego. Całą konstrukcję napędzają cztery silniki o mocy 10 KM, które są zasilane z ułożonych na górnej części skrzydeł 12 tys. ogniw słonecznych.

Po 19-godzinnym locie, Bertrand Piccard pomyślnie wylądował w stolicy Maroka Rabacie

Tuż przed lądowaniem w Maroko współzałożyciel projektu i zarazem jeden z pilotów Andre Borschberg, powiedział, że maszyna dowiodła swojej trwałości.

- Samolot może teraz latać w dzień i w nocy. To całkiem imponujące… To technologia, której możemy zaufać.

Maszyna wystartowała we wtorek z Madrytu o godz. 5.22 czasu lokalnego i wylądowała w Rabacie o 23.30. Lot do Afryki był niezwykle ważny dla całego zespołu Solar Impulse ze względu na zaplanowaną na 2013 r. podróż dookoła świata.

Projekt rozpoczęto jeszcze w 2003 r. z 10-letnim budżetem wynoszącym 90 mln euro. W budowę samolotu zaangażowani byli inżynierowie z firmy Schindler, szwajcarskiego producenta wind, przy współpracy z belgijskim koncernem chemicznym Solvay.

Solar Impulse odbył swój pierwszy lot w kwietniu 2010 r.

Michał Pieniążek

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

środa, 24 maja 2017 15:55

Chinese telecoms giant Huawei plans a global expansion into computers, it said on Tuesday, posing a fresh challenge to established PC players in a market that has suffered two years of falling sales volumes and pressure on margins. At a news conference in Berlin, the Shenzhen-based company introduced its first line-up of three personal computer models, including a 15.6-inch screen notebook, a 2-in-1 tablet and notebook hybrid and an ultra slim, metallic 13-inch notebook. Initially, Huawei plans to target the premium-priced consumer market, competing with Lenovo, HP and Dell, which together sell more than 50 percent of all PCs.

więcej na: www.reuters.com