wersja mobilna
Online: 692 Piątek, 2016.12.09

Biznes

Dostawcy usług EMS rozszerzają ofertę poza produkcję

piątek, 14 września 2012 11:57

Na rynku elektroniki podział na renomowanych dostawców urządzeń oraz dostawców usług produkcyjnych sprawdza się bardzo dobrze i jest mocno ugruntowany. Wynika on z zasad wolnego rynku i handlu, zgodnie z którymi, jeżeli firma jest w stanie produkować dobra przyzwoitej jakości po niższej od innych cenie, to ma szansę znaleźć swoje miejsce na rynku.

Współpraca jest korzystna dla obu stron, a firmy usługowe EMS cały czas świetnie wychodzą na swoje, mimo że często, jak powszechnie wiadomo, wykonują produkcję oscylując wokół progu opłacalności. O wielkiej konkurencyjności dostawców kontraktowych świadczyć mogą prawdziwe kłopoty z utrzymaniem sprzedaży na wysokim poziomie renomowanych marek o ugruntowanej od lat pozycji na rynku.

Dotyczy to tak dobrze znanych producentów telewizorów z Japonii, jak Sony, Panasonic czy Sharp, którzy w ostatnich latach notują miliardowe straty, Philipsa, który sprzedał swój znak towarowy, czy dostawców komputerów, jak np. HP, który właśnie przeżywa problem kurczących się przychodów, a w samym II kw. br. zanotował stratę aż 8,9 mld dol.

W pierwszej trójce największych na świecie dostawców komputerów poza HP znajdują się obecnie tajwańskie Acer i Asus, które startowały w biznesie elektronicznym właśnie od produkcji na kontrakt.

Od produkcji do projektu

Od lat zdobywając klientów niskimi kosztami usług produkcyjnych, dostawcy usług EMS nieustannie starają się podążać w kierunku tego wszystkiego, co zapewnia rynkową wartość i wzrost. Konsekwentnie identyfikują kolejne elementy działalności biznesowej renomowanych firm, aby oferować im je jako usługi po konkurencyjnej cenie.

W dalszym ciągu głównym rodzajem usług oferowanych przez firmy EMS jest świadczenie produkcji kontraktowej, która w 2010 r. była źródłem ich obrotów w 83 proc. Coraz częściej jednak dostawcy usług EMS próbują kreować swój wizerunek jako partnerów dysponujących kompletnymi rozwiązaniami, tj. wręcz jako rozszerzenie działalności biznesowej swoich zleceniodawców.

Coraz większa konwergencja technologii, przełomowe innowacje, różne sieci komunikacyjne i rozbudowana funkcjonalność sprawiają, że renomowani dostawcy urządzeń konsumenckich poszukują bardziej strategicznego podejścia do projektów produktów. To właśnie firmy OEM w coraz większym stopniu chcą korzystać z dostawców EMS w zakresie usług projektowych.

Dostawcy kontraktowi zapewniają im szereg wymiernych korzyści takich jak przejście do kolejnych etapów wytwarzania, od projektu, przez prototyp, produkcję testową aż po wytwarzanie wielkoseryjne, jak również coraz krótszy czas realizacji zamówień i oczywiście konkurencyjne koszty.

Firmy EMS posiadają bardzo rozległą wiedzę na temat wytwarzania i dobrych praktyk produkcyjnych, zdobytą m.in. poprzez współpracę z klientami zintegrowanymi pionowo. Dzięki temu jak nikt inny rozumieją procesy projektowania oraz wprowadzania innowacji niezbędnych do utrzymania konkurencyjności.

Przykładowo, idea domu w sieci zakłada połączenie ze sobą automatyki domowej, bezpieczeństwa, urządzeń z dostępem do internetu, dekodera, telefonów komórkowych czy nawet urządzeń do monitoringu medycznego. Na tym etapie konwergencji firmy usługowe EMS mogą odegrać pierwszoplanową rolę w projektowaniu rozwiązań.

Usługi projektowe dostawców kontraktowych stają się więc dla renomowanych marek bardzo ważne. Według szacunków udział usług projektowych w obrotach dostawców EMS zwiększy się z 5 proc. w 2010 r. do 15 proc. w 2020 r.

Usługi łańcucha dostaw

Inną kategorią, w zakresie której oczekiwać można zwiększenia popytu, są usługi w ramach łańcucha dostaw. W 2010 r. tego rodzaju usługi stanowiły 8,5 proc. obrotów firm EMS. Według prognoz obroty te wzrosną do około 20 proc. w roku 2020. Za korzystaniem z takich usług u firm EMS przemawiać może to, że EMS mają bardzo szeroką sieć własnych dostawców i są w stanie skuteczniej negocjować, a także zamawiać komponenty i materiały po niższych cenach.

Jeszcze jednym czynnikiem wzrostu wartości rynkowej dostawców EMS jest ich zdolność do przewidywania potencjalnych zakłóceń i wyzwań łańcucha dostaw, jakich klienci OEM mogą doświadczyć. Zaleta ta może być szczególnie cenna, jeżeli firma EMS jest jednocześnie partnerem projektowym. Usługa ta może w takich sytuacjach awaryjnych zapewnić ciągłość dostaw, zapobiegając przestojom z powodu braków materiałów czy komponentów.

Wykrywanie podrabianych części, jakie przedostają się do łańcucha dostaw, to kolejna mocna strona firm EMS. Firmom takim również zależy na wypracowaniu marki i dlatego dokładają starań, aby oferować wysoką jakość produktów, którą tańsze i nieoryginalne podzespoły często mogą popsuć.

Odpowiedzialność, jaką biorą za zapewniane dostawy, procentuje szczególnie na rynkach od kosmonautycznego i obronnego po medyczny, a więc tam, gdzie niezawodność liczy się na pierwszym miejscu. Przedostając się do łańcucha dostaw podróbki mogą doprowadzić do wadliwości w odnośnych produktach OEM, a na rynku takim jak kosmonautyka to może prowadzić do katastrofy.

Firmy usługowe EMS oferują klientom także usługi logistyczne. Współpracę tego rodzaju dla Kodaka wykonywał Flextronics, nie tylko produkując aparaty fotograficzne na kontrakt, ale również zapewniając OEM-owi sprawną sieć dostaw. Dzięki temu, że dostawcy usług kontraktowych sprawdzają się w produkcji i dostawach, próbują także szans na rynku usług posprzedażnych.

Takie usług stanowią na razie jedynie 3 proc. ich obrotów, ale oczekuje się, że 2 roku 2020 będzie to już 10 proc. Przykład mamy w Polsce, w Bydgoszczy, gdzie Jabil już w 2005 r. otworzył zakłady naprawcze sprzętu elektronicznego, głównie na gwarancję, gdzie do naprawy trafiają urządzenia z całej Europy. Przy 1000-osobowej załodze, Jabil na początku br. zapowiedział zatrudnienie kolejnych 500 serwisantów, techników i innych specjalistów.

Nowe kierunki

Dostawcy usług produkcyjnych w coraz większym stopniu stają się jedną ze stron globalnego procesu wytwarzania elektronicznych produktów i urządzeń. Wielu z nich odniosło sukcesy na rynkach urządzeń konsumenckich i telekomunikacyjnych, ale profil działalności dostawców kontraktowych obejmuje także inne sektory oraz rozwija się poza dotychczasowe obszary biznesu.

Nowym kierunkiem dla rozwoju firm usługowych EMS są rynki energii odnawialnej, czystej technologii i smart grid. W miarę jak zapotrzebowanie na panele fotowoltaiczne rośnie, nowych mocy produkcyjnych szukają firmy OEM, jednak przy wyraźnie zaznaczającej się presji cenowej.

Model współpracy OEM - EMS znalazł potwierdzenie w wielu segmentach branży elektronicznej, w tym również w obszarach pozaprodukcyjnych, stąd też można się spodziewać, że także w sektorach energii odnawialnych i czystych technologii oferta EMS okaże się atrakcyjna.

Inny kierunek rozwoju biznesu usług kontraktowych można dostrzec w ujęciu geograficznym. Trend przenoszenia produkcji do krajów o niższych kosztach produkcji, nie tylko w branży elektronicznej, jest nieunikniony i wynika z przyczyn m.in. ekonomicznych. Jednak choć czołowe firmy usługowe EMS pochodzą z Tajwanu i Singapuru, dostawcy kontraktowi to nie tylko Daleki Wschód.

Ostatnio na rynku elektronicznym uwidoczniła się tendencja przenoszenia zakładów produkcyjnych z powrotem do USA i Europy. Dzieje się tak dlatego, że w miarę wzrostu kosztów pracy w Chinach i innych krajach dalekowschodnich, ceny wytwarzania w krajach zachodnich stają się konkurencyjnie. Istotną rolę odgrywa także jakość wyrobów i ochrona technologii.

Przewaga po stronie niskich kosztów produkcji i lokalizacja geograficzna są w tym względzie atutami również naszego kraju. Firmy w Polsce mają dzięki temu okazję do oferowania usług produkcyjnych, i wiele z nich to czyni, by wymienić takich obecnych w naszym kraju zagranicznych potentatów jak Flextronics czy Jabil, oraz rodzimych dostawców usług produkcyjnych, do których zaliczają się m.in. Fideltronik, Sowar, Zamel czy pomorski GZT Telkom-Telmor, który niedawno zdecydował się rozszerzyć działalność o usługi EMS.

Marcin Tronowicz

 

World News 24h

piątek, 09 grudnia 2016 13:41

Chip vendor Broadcom Ltd. Thursday (Dec. 8) reported a net loss of $668 million on sales of $4.14 billion for the fiscal fourth quarter, which closed Dec. 1. The net loss was wider than the net loss of $315 billion Broadcom reported in the fiscal third quarter. Sales, however, increased by 9 percent, Broadcom said.

więcej na: eetimes.com

Produkty