wersja mobilna
Online: 783 Sobota, 2017.10.21

Biznes

Urządzenia informacyjno-rozrywkowe będą motorem wzrostu rynku elektroniki samochodowej

poniedziałek, 27 maja 2013 11:33

Według IC Insights wartość światowego rynku elektroniki samochodowej wzrośnie w latach 2012-2016 o ponad 50%, z przeszło 18 mld dolarów do ponad 27 mld dolarów, czyli o średnio 11% rocznie. Chociaż jej udział w całym rynku układów elektronicznych wynosi zaledwie 7%, w ciągu kilku kolejnych lat będzie ona jednym z jego najszybciej rozwijających się segmentów. Jest to wynikiem tego, że w miarę jak rosną oczekiwania klientów w zakresie funkcjonalności pojazdów, szybko przybywa zastosowań dla układów elektronicznych w samochodach.

Przykładami rozwiązań, które stają się stopniowo standardem w pojazdach wyższej klasy, a w przyszłości będą już prawdopodobnie powszechne, są: systemy wspomagania kierowcy, m.in. ESC (Electronic Stability Control), ACC (Adaptive Cruise Control), BSD (Blind Spot Detection), TSR (Traffic Sign Recognition) oraz TJA (Traffic Jam Assist), systemy widzenia nocnego w podczerwieni, które ostrzegają kierowcę, jeżeli w nocy lub w warunkach utrudnionej widoczności na drodze pojawią się przechodnie, zwierzęta lub inne zagrożenia oraz poduszki w pasie bezpieczeństwa, które w razie wypadku chronią przed urazami m.in. klatki piersiowej oraz zabezpieczają pasażerów przebywających na tylnych siedzeniach.

Analitycy z IHS iSuppli zwracają również uwagę na stale rosnące zainteresowanie urządzeniami, które w trakcie użytkowania pojazdu dostarczają kierowcy oraz pasażerom informacji i rozrywki oraz pozwalają im na nieprzerwaną interakcję ze światem zewnętrznym. Od tego czy auto jest w nie wyposażone klienci coraz częściej uzależniają decyzję o jego zakupie.

Informacja i rozrywka

Wartość światowego rynku samochodowych urządzeń informacyjno-rozrywkowych (infotainment), do których zaliczane są głównie systemy nawigacji, telematyki, bezpieczeństwa, kontroli parametrów pracy pojazdu, łączności oraz grające (odtwarzacze audio, radio), od lat stale rośnie. W 2011 r. wyniosła ona ponad 32 mld dolarów, o przeszło 3% więcej niż w 2010. Było to wynikiem przede wszystkim wzrostu globalnej sprzedaży samochodów o 11% do blisko 80 mln sztuk.

Wartość światowego rynku samochodowych urządzeń informacyjno-rozrywkowych w latach 2011-2016

Wartość światowego rynku samochodowych urządzeń informacyjno-rozrywkowych w latach 2011-2016

Największy popyt odnotowano wówczas głównie w Ameryce Północnej, Chinach oraz regionie EMEA. W 2011 spadek tego wskaźnika nastąpił jedynie w Japonii, co było skutkiem trzęsienia ziemi oraz tsunami w marcu ub. r. Na ograniczenie produkcji samochodów wpływ miała także październikowa powódź w Tajlandii. Z jej powodu trzeba było zamknąć fabryki, co z kolei zaburzyło łańcuch dostaw w branży motoryzacyjnej.

W 2012 r. wartość rynku tych produktów przekroczyła 33 mld dolarów. Według IHS iSuppli w kolejnych latach aż do 2016 r. tendencja rosnąca utrzyma się. Prognozowany jest wzrost średnio od około 5% do ponad 6% rocznie, aż do przeszło 41 mld dolarów w roku 2016. Większy popyt na swoje produkty odnotują dostawcy wszystkich typów urządzeń informacyjno-rozrywkowych, oprócz PND (Personal Navigation Device). W latach 2012-2018 ich sprzedaż zmniejszy się z prawie 34 mln sztuk do 24 mln sztuk.

Rosnące zapotrzebowanie na samochodowe urządzenia informacyjno-rozrywkowe znajdzie przełożenie na wielkość rynku układów elektronicznych używanych do ich budowy. Eksperci szacują, że w 2013 r. jego wartość zwiększy się o 3% do 6,67 mld dolarów z 6,48 mld dolarów rok wcześniej. Zmiana ta będzie niestety mniejsza niż w 2012 r., kiedy to wyniosła 4% w stosunku do roku 2011. Za to w 2014 i później, co najmniej przez pięć kolejnych lat, spodziewane są stałe wzrosty na poziomie od 3 do 7% rocznie. W rezultacie w 2018 r. wartość tego rynku wyniesie już ponad 8,5 mld dolarów.

Kto na tym zyska?

Najwięcej na zwiększeniu obecności układów elektronicznych w pojazdach zyskają producenci analogowych układów scalonych oraz mikrokontrolerów. Te pierwsze w 2012 r. stanowiły ponad 40% całego rynku elektroniki samochodowej. Są one instalowane przede wszystkim w systemach pomiarowych, na przykład prędkości oraz w systemach elektrycznej regulacji szyb i siedzeń samochodowych. Ostatnio coraz częściej analogowe układy scalone znajdują również zastosowanie w oświetleniu ledowym.

Wartość światowego rynku elektroniki samochodowej wzrośnie w latach 2012-2016

Wartość światowego rynku elektroniki samochodowej wzrośnie w latach 2012-2016

Mikrokontrolery w 2012 r. miały z kolei 36% udział w rynku układów elektronicznych dla branży samochodowej. Według ekspertów w elektronice samochodowej są aplikacje zarówno dla tych urządzeń w wersji 8-, 16-, jak i 32-bitowej. Rozwój technologiczny sprawia jednak, że granice między dziedzinami ich zastosowań stale się zacierają, a konkurencja między ich producentami rośnie.

Na przykład mikrokontrolery 16-bitowe są powszechnie używane w systemach bezpieczeństwa, przykładowo w tych ostrzegających o opuszczeniu pasa ruchu (lane departure warning) oraz telematyce. Ich domeną wciąż pozostają również systemy anti-skid braking oraz układy sterowania poduszkami powietrznymi. W pierwszym przypadku można je jednak z powodzeniem zastąpić mikrokontrolerami 8-bitowymi o rozszerzonych możliwościach i tańszymi układami 32-bitowymi. Większe możliwości obliczeniowe są też coraz częściej wymagane w systemach antypoślizgowych oraz w poduszkach powietrznych.

Zadania dla układów 16- i 32-bitowych

Przyszłościową aplikacją dla mikrokontrolerów 16-bitowych mogą się natomiast okazać systemy wspomagające parkowanie. Ich moc obliczeniowa jest akurat odpowiednia do przetwarzania danych dostarczanych przez czujniki ultradźwiękowe, które wykrywają obiekty znajdujące się w pobliżu pojazdu. Typowo taki system składa się z od dwóch do czterech takich czujników, chociaż ich liczba może sięgać nawet ośmiu sztuk w jednym aucie.

Obecnie mikrokontrolery 32-bitowe są z kolei instalowane głównie w układach napędowych, gdzie są częścią na przykład systemów elektronicznego sterowania przepustnicą, zmiennych faz rozrządu oraz wtrysku paliwa. W przyszłości mogą być natomiast niezbędne na przykład do przetwarzania w czasie rzeczywistym danych z czujników w systemach zapobiegania kolizji CAS (Crash Avoidance Systems) oraz w sterowaniu pojazdem za pomocą gestów. To ostatnie będzie rozszerzeniem rozwiązań znanych miłośnikom gier wideo.

Monika Jaworowska

 

World News 24h

sobota, 21 października 2017 08:07

As the values for some major cryptocurrencies continue rising and prolonging related graphics card demand, graphics card vendors, including Asustek Computer who was originally conservative about the mining trend, have been expanding their orders for Nvidia and AMD GPUs, according to sources from the upstream supply chain. Gigabyte Technology and MSI, TUL, Colorful and Galaxy Microsystems have all been aggressive about the cryptocurrency opportunity since the mining trend emerged, and they have seen dramatic growths in related businesses. Asustek only started to see benefits from the segmnet in the third quarter. Because of the quickly subsided cryptocurrency mining hype in 2013, some graphics card players were originally conservative about the development in 2017.

więcej na: www.digitimes.com