wersja mobilna
Online: 860 Poniedziałek, 2017.05.01

Biznes

Opracowano użytkową formę ultralekkich przewodów z nanorurek węglowych

wtorek, 02 lipca 2013 07:45

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge opracowali sposób tworzenia mocnych i lekkich węglowych przewodów elektrycznych, które mogą zastąpić miedź. Przewody z nanorurek węglowych są 10 razy lżejsze i do 30 razy mocniejsze od miedzi. Są też odporne na korozję i mogą przenosić znacznie większy prąd. Ponadto straty dotyczące efektywności transmisji występujące przy wzroście temperatury są znacznie mniejsze niż w tradycyjnych przewodach miedzianych.

Przewody opracowane przez naukowców z Uniwersytetu w Cambridge mogą być łączone z przewodami metalowymi, co do tej pory nie było możliwe. Przybliża to perspektywę hybrydowych sieci energetycznych.

Nanorurki węglowe (CNT) są to bardzo cienkie, puste cylindry wykonane z atomów węgla. Należą do najmocniejszych znanych obecnie włókien, ale trudności w precyzyjnym sterowaniu ich właściwościami ograniczają ich praktyczne zastosowanie. Uniwersyteccy naukowcy osiągnęli niespotykany poziom kontroli właściwości CNT na dużą skalę. Umożliwia to wykorzystanie nanorurek w instalacjach elektrycznych.

Katalityczny proces ciągłej syntezy CNT został pierwotnie opracowany przez profesora Alan Windle z Wydziału Inżynierii Materiałowej i Metalurgii Uniwersytetu Cambridge. Do zastosowań elektrycznych proces ten rozwinął dr Krzysztof Kozioł. Zespół doktora Kozioła opracował formę nanorurek, do których można lutować przewody węglowe i metalowe. Dzięki temu przewody węglowe mogą być włączone do systemów opartych na metalu.

Dr Krzysztof Kozioł i jego współpracownicy pracują teraz nad osiągnięciem poziomów przewodnictwa porównywalnych z miedzią. Celem prac jest przyspieszenie rozwoju komercyjnego okablowania węglowego. Zespół pracuje też nad nowymi sposobami przesyłania dużych mocy.

źródło: University of Cambridge

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

niedziela, 30 kwietnia 2017 20:02

Marketers spent $72.5 billion on digital advertising last year, an increase of 22 percent from 2015, as Google and Facebook once again booked the lion's share of new revenue, a report released by the Interactive Advertising Bureau said. The Internet Advertising Revenue Report underscored a migration by consumers away from traditional forms of media like television to online and mobile platforms, which has left digital companies competing for a larger share of advertising dollars. However, digital and television advertising is not an apples-to-apples comparison.

więcej na: www.reuters.com