wersja mobilna
Online: 476 Wtorek, 2017.10.24

Biznes

UE i Chiny rozwiązały spór handlowy o panele słoneczne

poniedziałek, 19 sierpnia 2013 07:48

Unia Europejska i Chiny znalazły kompromis w sporze handlowym dotyczącym importu chińskich paneli słonecznych, poinformował unijny komisarz ds. handlu Karel De Gucht. Po sześciu tygodniach negocjacji chińscy eksporterzy paneli słonecznych zobowiązali się utrzymywać ceny powyżej minimalnego poziomu. Według unijnych źródeł ta minimalna cena ma wynosić 56 eurocentów na jeden wat.

Konflikt o dumpingowe ceny chińskich modułów był najpoważniejszym sporem handlowym między Chinami a UE. Na początku czerwca Komisja Europejska nałożyła na importowane z Państwa Środka moduły tymczasowe cła karne w wysokości 11,8% ceny towaru przez pierwsze dwa miesiące. Po 6 sierpnia stawka ta miała wzrosnąć do 47,6%, jeśli nie znalezionoby polubownego rozwiązania. UE mogłaby wprowadzić stałe cła zaporowe na okres 5 lat po pół roku obowiązywania tymczasowych ceł karnych. Przeciwko takiej decyzji były tymczasem rządy kilku państw, w tym Niemiec.

Komisarz De Gucht argumentował w czerwcu, że dumpingowe ceny chińskich paneli słonecznych bardzo szkodzą europejskim firmom z branży solarnej i są zagrożeniem dla około 25 tys. miejsc pracy. Jednak według organizacji 40 europejskich producentów ProSun, która złożyła skargę do KE, wskutek chińskiego dumpingu zamknięto ponad 60 europejskich fabryk związanych z tą branżą. ProSun odrzuca też wynegocjowany przez KE kompromis twierdząc, że proponowane rozwiązanie jest niezgodne z prawem i "skandaliczne", bo uzgodnione z Pekinem minimalne ceny paneli słonecznych nadal są na poziomie dumpingowym.

źródło: PAP

 

World News 24h

poniedziałek, 23 października 2017 20:03

Leti is about to kick off a new European Horizon 2020 project called ModulED to develop innovative electric drivetrains for electric vehicles. Coordinated by Leti, the three-year, €7.2 million project includes the companies BRUSA Elektronik AG, Punch Powertrain NV, ZG GmbH, Siemens, Efficient Innovation; universities RTWH Aachen University, Chalmers University and Eindhoven University of Technology, and Leti’s sister institute, Liten. The project leverages Leti’s expertise in wide-bandgap semiconductors and Liten’s knowhow in magnetic materials and simulation. It brings together 10 European research institutes and key members of the automotive-industry value chain and universities.

więcej na: www.electronicsweekly.com