wersja mobilna
Online: 581 Środa, 2017.05.24

Biznes

UE i Chiny rozwiązały spór handlowy o panele słoneczne

poniedziałek, 19 sierpnia 2013 07:48

Unia Europejska i Chiny znalazły kompromis w sporze handlowym dotyczącym importu chińskich paneli słonecznych, poinformował unijny komisarz ds. handlu Karel De Gucht. Po sześciu tygodniach negocjacji chińscy eksporterzy paneli słonecznych zobowiązali się utrzymywać ceny powyżej minimalnego poziomu. Według unijnych źródeł ta minimalna cena ma wynosić 56 eurocentów na jeden wat.

Konflikt o dumpingowe ceny chińskich modułów był najpoważniejszym sporem handlowym między Chinami a UE. Na początku czerwca Komisja Europejska nałożyła na importowane z Państwa Środka moduły tymczasowe cła karne w wysokości 11,8% ceny towaru przez pierwsze dwa miesiące. Po 6 sierpnia stawka ta miała wzrosnąć do 47,6%, jeśli nie znalezionoby polubownego rozwiązania. UE mogłaby wprowadzić stałe cła zaporowe na okres 5 lat po pół roku obowiązywania tymczasowych ceł karnych. Przeciwko takiej decyzji były tymczasem rządy kilku państw, w tym Niemiec.

Komisarz De Gucht argumentował w czerwcu, że dumpingowe ceny chińskich paneli słonecznych bardzo szkodzą europejskim firmom z branży solarnej i są zagrożeniem dla około 25 tys. miejsc pracy. Jednak według organizacji 40 europejskich producentów ProSun, która złożyła skargę do KE, wskutek chińskiego dumpingu zamknięto ponad 60 europejskich fabryk związanych z tą branżą. ProSun odrzuca też wynegocjowany przez KE kompromis twierdząc, że proponowane rozwiązanie jest niezgodne z prawem i "skandaliczne", bo uzgodnione z Pekinem minimalne ceny paneli słonecznych nadal są na poziomie dumpingowym.

źródło: PAP

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

środa, 24 maja 2017 15:55

Chinese telecoms giant Huawei plans a global expansion into computers, it said on Tuesday, posing a fresh challenge to established PC players in a market that has suffered two years of falling sales volumes and pressure on margins. At a news conference in Berlin, the Shenzhen-based company introduced its first line-up of three personal computer models, including a 15.6-inch screen notebook, a 2-in-1 tablet and notebook hybrid and an ultra slim, metallic 13-inch notebook. Initially, Huawei plans to target the premium-priced consumer market, competing with Lenovo, HP and Dell, which together sell more than 50 percent of all PCs.

więcej na: www.reuters.com