wersja mobilna
Online: 431 Poniedziałek, 2017.05.01

Biznes

IBM buduje grafenowy procesor

poniedziałek, 03 lutego 2014 07:49

Inżynierowie IBM Research zbudowali najbardziej zaawansowany procesor na świecie, oparty na grafenie, który jest 10 tys. razy wydajniejszy niż poprzednio tworzone układy zawierające grafen. Kluczem do przełomu jest nowa metoda wytwarzania, która pozwala na osadzanie grafenu na chipie bez jego uszkadzania, co było dotychczas bardzo trudne do uzyskania. Nowa metoda jest zgodna ze standardowymi procesami tworzenia krzemowych układów CMOS. IBM wydaje się być bliższy komercyjnej realizacji chipów komputerowych niż kiedykolwiek dotąd.

W IBM Research zbudowano układ na standardowej 200mm płytce krzemowej, przy użyciu standardowego procesu produkcji układów CMOS. Układ, który jest odbiornikiem radiowym, to po prostu chip złożony z rezystorów, kondensatorów i tranzystorów, z wyjątkiem jednej części - kanały tranzystorowe wykonane są z grafenu. Funkcjonalność chipu jest bardzo ograniczona - odbiera i odtwarza sygnały bezprzewodowe w zakresie 4,3 GHz.

IBM - testowanie układów grafenowychCo zatem jest przełomem? W poprzednich próbach budowy układów GFET (graphene field-effect transistors) wykorzystywano standardowe procesy BEOL (back end of line), w których aktywne komponenty (tranzystor i jego grafenowy kanał) były najpierw budowane na płytce, a następnie dodawano elementy bierne (rezystory i kondensatory) i interkonekty. Ze względu na słabą przyczepność grafenu i kruchość warstwy pojedynczych atomów, proces ten doprowadzał do niszczenia układów GFET. Aby obejść ten problem, firma IBM zaczyna budowę układów od elementów pasywnych, a warstwę grafenu nakłada na samym końcu, tworząc tranzystory. To stosunkowo prosta zmiana, ale zadziałała dość dobrze.

Inżynierowie IBM Research nadal nie znaleźli sposobu dodawania grafenu na pasmo wzbronione, co jest wymagane do wytwarzania logiki cyfrowej, a więc procesorów komputerowych na bazie grafenu.

źródło i zdjęcia: ExtremeTech - Sebastian Anthony

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

niedziela, 30 kwietnia 2017 20:02

Marketers spent $72.5 billion on digital advertising last year, an increase of 22 percent from 2015, as Google and Facebook once again booked the lion's share of new revenue, a report released by the Interactive Advertising Bureau said. The Internet Advertising Revenue Report underscored a migration by consumers away from traditional forms of media like television to online and mobile platforms, which has left digital companies competing for a larger share of advertising dollars. However, digital and television advertising is not an apples-to-apples comparison.

więcej na: www.reuters.com