wersja mobilna
Online: 614 Piątek, 2017.04.28

Biznes

Opracowano koncepcję baterii protonowej

środa, 19 lutego 2014 07:50

Według nowei idei, opracowanej przez naukowców z RMIT University, w akumulatorach można będzie przechowywać protony powstające przy podziale wody. Zniknie przez to potrzeba gromadzenia i odzyskiwania wodoru, która ogranicza skuteczność konwencjonalnych wodorowych systemów magazynowania energii elektrycznej. Publikacja badań w International Journal of Hydrogen Energy po raz pierwszy przedstawia koncepcję tzw. przepływowej baterii protonowej. W badaniach, również po raz pierwszy, uzyskano eksperymentalne potwierdzenie opracowanego rozwiązania.

Kierujący badaniami profesor John Andrews w nowatorskiej koncepcji połączył najlepsze właściwości baterii wodorowych i konwencjonalnych ogniw elektrycznych. - Wodór ma wielki potencjał jako czyste źródło energii i w naszych badaniach poszukujemy możliwości jego szerokiego wykorzystania w wielu aplikacjach - od urządzeń elektronicznych powszechnego użytku po sieciowe magazyny energii i pojazdy elektryczne. Baterie wykorzystujące protony mogą być o wiele bardziej ekonomiczne niż obecne, pracujące w oparciu o jony litu - mówił John Andrews.

W czasie ładowania protony pochodzące z rozkładu wody są łączone z elektronami i cząsteczkami metalu jednej elektrody ogniwa. Tworzą stały wodorotlenek służący do magazynowania energii. Proces ulega odwróceniu podczas pobierania energii. Efektywność energetyczna takiego akumulatora może być tak wysoka, jak w przypadku baterii litowo-jonowych, umożliwiając jednocześnie zgromadzenie większej energii w przeliczeniu na jednostkę masy i objętości.

- Wstępne wyniki doświadczeń są bardzo obiecujące, jednak potrzeba jeszcze wielu badań, by możliwe było komercyjne wykorzystanie nowych ogniw - powiedział profesor John Andrews.

źródło: RMIT University

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

piątek, 28 kwietnia 2017 11:59

Tesla offered pay rises and job guarantees to defuse labor tensions at a key German supplier, whose founder and chief executive left the company late last month. Klaus Grohmann, former head of Grohmann Engineering, a maker of automated manufacturing systems, has left the company, Tesla and German trade union IG Metall said. Grohmann Engineering has helped Tesla rivals Daimler and BMW build production facilities for electric car batteries. Tesla agreed to buy the company in November and it is key to the Silicon Valley carmaker's bid to succeed in the mass market by massively ramping up output.

więcej na: www.reuters.com