wersja mobilna
Online: 591 Niedziela, 2017.04.30

Biznes

Rynek półprzewodników wzrósł w 2013 r. o 5%

środa, 28 maja 2014 07:48

Sprzedaż półprzewodników na świecie w 2013 r. sięgnęła 315 mld dolarów, o 5% więcej niż w 2012 r., poinformowała badająca rynek firma Gartner. Łączne obroty 25 największych dostawców zwiększyły się w ubiegłym roku o 6,9%, natomiast obroty firm spoza pierwszej dwudziestkipiątki były wyższe w ujęciu rocznym jedynie o 0,9%. Na dobry wynik największych dostawców wpływ miały rynki pamięci - odnotowany na nich w 2013 roku łączny wzrost sprzedaży wyniósł 23,5%. W opinii firmy Gartner to właśnie rynki pamięci, a szczególnie DRAM, wpłynęły na 5-procentowy globalny wzrost sprzedaży.

Najwyższe wzrosty obrotów wśród dziesięciu największych dostawców przypadły w udziale dostawcom pamięci - Micron zwiększył sprzedaż o 72% i SK Hynix o 41% - oraz firmie Qualcomm - jej obroty poprawiły się o 31%. Qualcomm swój świetny wynik zawdzięcza wiodącej pozycji na rynku procesorów aplikacyjnych do smartfonów oraz procesorów baseband LTE. Dostawy modemów Qualcomma do urządzeń mobilnych wzrosły w 2013 r. o 21%.

Jednak to SK Hynix jest firmą z najwyższym wzrostem wynikającym wyłącznie z własnej działalności. Samsung, będący od 12 lat na drugiej pozycji rankingu, odnotował dobrą sprzedaż zarówno układów pamięci DRAM, jak i NAND flash. Niewielki spadek obrotów Intela - od 22 lat lidera rankingu - wystąpił już drugi rok z rzędu i wynika ze słabnącej sprzedaży komputerów osobistych, podsumowuje Gartner.

Pięciu największych dostawców półprzewodników wg wielkości obrotów w 2013 r.
[mln dolarów]

Pozycja Firma Obroty w 2013 r. Wzrost Udział w rynku
1. Intel

49,1

-1,0 15,4
2. Samsung 28,6 7,0 9,7
3. Qualcomm 13,2 30,6 5,5
4. SH Hynix 9,0 40,8 4,0
5. Micron 6,9 72,3 3,8
 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

niedziela, 30 kwietnia 2017 20:02

Marketers spent $72.5 billion on digital advertising last year, an increase of 22 percent from 2015, as Google and Facebook once again booked the lion's share of new revenue, a report released by the Interactive Advertising Bureau said. The Internet Advertising Revenue Report underscored a migration by consumers away from traditional forms of media like television to online and mobile platforms, which has left digital companies competing for a larger share of advertising dollars. However, digital and television advertising is not an apples-to-apples comparison.

więcej na: www.reuters.com