wersja mobilna
Online: 875 Poniedziałek, 2017.05.01

Biznes

Satelita Heweliusz wystartuje 10 lipca

poniedziałek, 16 czerwca 2014 07:48

Jak informuje strona internetowa projektu BRIght Target Explorer Constellation (Brite), na 10 lipca przewidziano start drugiego polskiego satelity naukowego z chińskiego poligonu Taiyuan, na rakiecie Long March 4B. Teraz satelita poddawany jest jeszcze ostatnim testom w laboratorium warszawskiego Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Heweliusz dołączy do Lema - pierwszego polskiego satelity, który wystartował w listopadzie 2013 r. W programie Brite oprócz Polski uczestniczą Austria i Kanada.

Pierwotnie Heweliusz miał wystartować pod koniec grudnia 2013 roku. Jednak niedługo przed jego wystrzeleniem, brazylijski satelita wynoszony przez rakietę Long March 4B zamiast w kosmosie wylądował na Antarktydzie. Od tego czasu przez awarię rakiety start Heweliusza przekładany był już kilkakrotnie.

Lem i Heweliusz razem z dwoma satelitami z Austrii i dwoma z Kanady należą do nanosatelitów ważących niecałe 7 kg i mających kształt kostki o boku długości około 20 cm. Dotychczas tak małe urządzenia wykorzystywano jako obiekty amatorskie i edukacyjne. Tym razem polskie urządzenia umieszczone na wysokości 800 km przez kilka lat będą prowadziły pomiary 286 najjaśniejszych gwiazd.

Dzięki pracy sześciu satelitów Brite, naukowcy otrzymają informacje o wewnętrznej budowie gwiazd i o szczegółach procesów fizycznych zachodzących w ich wnętrzu, np. reakcjach termojądrowych, mieszaniu materii, transporcie energii z centrum ku powierzchni przez konwekcję i promieniowanie.

Nad urządzeniami pracowali specjaliści z Centrum Badań Kosmicznych PAN i Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie. Powstały we współpracy z Uniwersytetem w Wiedniu, Politechniką w Grazu, Uniwersytetem w Toronto i Uniwersytetem w Montrealu. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło na ich budowę 14,2 mln zł.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

niedziela, 30 kwietnia 2017 20:02

Marketers spent $72.5 billion on digital advertising last year, an increase of 22 percent from 2015, as Google and Facebook once again booked the lion's share of new revenue, a report released by the Interactive Advertising Bureau said. The Internet Advertising Revenue Report underscored a migration by consumers away from traditional forms of media like television to online and mobile platforms, which has left digital companies competing for a larger share of advertising dollars. However, digital and television advertising is not an apples-to-apples comparison.

więcej na: www.reuters.com