wersja mobilna
Online: 1815 Środa, 2017.09.20

Biznes

Japan Display planuje budowę nowej fabryki ekranów do smartfonów

wtorek, 24 marca 2015 12:18

Japan Display chce zbudować w Japonii fabrykę wyświetlaczy i dostarczać je do smartfonów Apple'a - Japończycy są na etapie negocjacji szczegółów inwestycyjnych z gigantem z Cupertino, poinformowała agencja Reutera. Japoński producent stałby się w ten sposób największym dostawcą wysokiej jakości ekranów do iPhone'ów. Inwestycja jest szacowana na około 1,7 mld dolarów. Produkcja ma ruszyć w przyszłym roku, a Apple ma wziąć na siebie część kosztów projektu. Japan Display (JD) zamierza w ten sposób realizować strategię wzmacniania pozycji rynkowej i rozwoju konkurencyjności.

Według Reutera najbardziej prawdopodobną lokalizacją dla zakładu jest prefektura Ishikawa w centralnej Japonii. Jego moc produkcyjna z pewnością byłaby większa niż fabryki firmy w mieście Mobara na obrzeżach Tokyo, gdzie obecnie wytwarzanych jest 50 tysięcy arkuszy powierzchni ekranów o wymiarach 1,5 na 1,85 m miesięcznie, przeznaczonych do iPhone’ów 6 i innych urządzeń.

Moc produkcyjna w Mobarze jest wykorzystywana praktycznie w całości i już w roku ubiegłym przedstawiciele firmy zapowiadali budowę nowej fabryki LCD. Japan Display powstało w 2012 r. w wyniku połączenia słabo dochodowych zakładów produkcji ekranów firm Sony, Toshiba i Hitachi przy patronacie państwa. Jednak od kiedy firma weszła w ubiegłym roku na tokijską giełdę jej kondycja jest chwiejna. Ostatnio, po dwóch nie najlepszych kwartałach, wyszła na prostą i odnotowała zyski, m.in. dzięki rosnącemu popytowi ze strony Apple’a oraz chińskich producentów smartfonów.

Ekrany Japan Display
Obroty na rynku wyświetlaczy do telefonów, największe wzrosty dla technologii OLED i LTPS, dane w mld dolarów (źródło: NPD DisplaySearch)

Obroty na rynku wyświetlaczy do telefonów, największe wzrosty dla technologii OLED i LTPS, dane w mld dolarów (źródło: NPD DisplaySearch)

Apple pozostaje głównym odbiorcą wyświetlaczy JD. Ich ekrany stopniowo stają się coraz większe i wzrasta ich rozdzielczość. Na potrzeby modeli Apple’a firma wytwarza wyświetlacze z krzemu krystalicznego w technologii LTPS - jest to wariant TFT z zachowaniem niskiej temperatury podczas produkcji, co pozytywnie wpływa parametry rozdzielczości, jasności i zużycia energii ekranów. Technologia LTPS ciągle zyskuje na znaczeniu i wydajność produkcyjna na świecie wzrośnie z 6,74 mln m² w 2013 r. do 14,89 mln m² w 2016 r., przewiduje serwis WitsView. Największy na świecie, 41-procentowy udział w dostawach ekranów LTPS mają Japończycy, a liderem rynku jest właśnie Japan Display.

Ekrany do iPhone’ów dostarcza także Sharp. Firma ta jednak notuje straty, a biznesu nie ułatwia jej duża podaż wysokiej jakości ekranów Japan Display. JD skutecznie zabiega o realizację dostaw dla Xiaomi, potentata na chińskim rynku smartfonów, a zarazem jednego z ważniejszych klientów Sharpa. Współpraca Japan Display z Applem przy nowej fabryce wyświetlaczy pociągnęłaby za sobą redukcję zamówień ekranów od Sharpa przez Amerykanów. Jeszcze innym dostawcą ekranów do smartfonów Apple’a, w tym iPhone’ów 6, jest według serwisu Digitimes LG Display. Poza ekranami do tych zaawansowanych telefonów południowokoreańska firma ma wyłączność na dostawy ekranów do zegarków iWatch i ogółem do Apple’a trafia dwie trzecie jej produkcji małej wielkości wyświetlaczy.

Generalnie wyświetlacze urządzeń mobilnych trafiają do smartfonów, tabletów i zwykłych telefonów komórkowych. Obroty Japan Display na tym rynku w okresie pierwszych 9 miesięcy 2014 r. wyniosły około 3,55 mld dolarów, o 12% więcej w skali roku, i stanowiły 78,7% całkowitej sprzedaży firmy. Ponadto Japończycy wytwarzają ekrany na potrzeby motoryzacji oraz licznych zastosowań konsumenckich, takich jak aparaty fotograficzne, konsole do gier, elektronika noszona, a także dla sektora przemysłowego, m.in. do urządzeń medycznych. Sprzedaż JD w powyższych segmentach we wspomnianym okresie wyniosła 961,3 mln dolarów, o 8,2% więcej w skali roku, i stanowiła 21,3% całkowitej sprzedaży firmy.

Marcin Tronowicz

 

World News 24h

wtorek, 19 września 2017 20:07

Intel’s CFO Bob Swan has a plan to double Intel’s market cap to $300 billion and double its eps from $2.21 to $4 by 2021, reports The Oregonian. Datacentre and memory are the areas which will propel this growth, according to Swan. The growth in market cap will also be driven by constant cost-cutting. The plan envisages that Intel’s datacentre business will grow 10% annually till 2021, its memory business will grow 33% annually and its IoT business will grow 13% annually. PC is expected to shrink 1% annually.

więcej na: www.electronicsweekly.com