wersja mobilna
Online: 680 Niedziela, 2016.12.04

Biznes

Więcej elektroniki drukowanej i elastycznej w samochodach i wyrobach konsumenckich

poniedziałek, 07 marca 2016 12:47

Na światowym rynku coraz szersze zastosowanie znajdują obwody drukowane i elastyczne, a tym samym produkty i urządzenia, w których są one obecne. Ich sprzedaż na dużą skalę zapewne rozwinie kilka dużych, liczących się firm, zdolnych do dostarczania produktów klientom z różnych branż, nie wyłączając sektora motoryzacyjnego. Według badań firmy analitycznej IDTechEx rynek elektronicznych produktów drukowanych i elastycznych wzrośnie w okresie najbliższych 10 lat do wartości 5,5 mld dolarów, a znaczącą rolę będzie na nim odgrywać elektronika strukturalna oraz technologie OLED.

Największym jak dotąd sukcesem na rynku elektroniki wykonanej z tworzyw organicznych są ekrany OLED. Wyświetlacze organiczne doskonale się sprawdzają w takich produktach jak smartfony, tablety, telewizory czy elektronika noszona. Na rynku ekrany z podłożami z plastiku stopniowo wypierają te szklane, a producenci obiecują rychłe wprowadzenie do ofert także ekranów elastycznych. Przodują w tym dwaj najwięksi dostawcy wyświetlaczy, Samsung i LG Display. Firmy te nie przestają inwestować w nowe linie produkcyjne.

Elektronika drukowana i elastyczna w zastosowaniach motoryzacyjnych, wartość rynku w mln dolarów, źródło: IDTechEx

Elektronika drukowana i elastyczna w zastosowaniach motoryzacyjnych, wartość rynku w mln dolarów, źródło: IDTechEx

Organiczne ekrany LED pod wieloma względami przewyższają tradycyjne wyświetlacze LED. Zapewniana w OLED-ach szeroka gama kolorów RGB wyznacza poziom, do którego najlepsze, profesjonalne LED-y mogą się jedynie zbliżyć. Inne cechy ekranów organicznych to lepszy kontrast i jasność - ponieważ podświetlony jest każdy piksel, zapewniają one także niższy pobór prądu. W przypadku naniesienia materiału organicznego na podłoża giętkie, uzyskuje się wyświetlacze elastyczne, które mogą być lżejsze od tradycyjnych, a także znacznie bardziej urozmaicone pod względem możliwości wyboru kształtu, wykonania i zastosowania w samochodzie czy wyrobach konsumenckich.

Czołowe koncerny motoryzacyjne rozwijają technologie OLED-ów z aktywną matrycą, czyli tzw. AMOLED. Te ostatnie, sprawdzone już choćby w smartfonach, umożliwiają nowatorskie zastosowania, ze względu na atrakcyjny wygląd, znacznie niższy pobór prądu i dłuższą żywotność.

W samochodzie

W samochodach poza elastycznymi ekranami OLED w nadchodzących latach zagościć mogą przezroczyste wyświetlacze, zmieniające szyby w ekrany do wyświetlania bieżących informacji dla kierowców. Tego rodzaju pomysły ostatnio dopracowuje m.in. Samsung. I tak na przedniej szybie aktywny system wspomagania kierowcy (ADAS) może wyświetlać informacje takie jak prędkość pojazdu, polecenia nawigacyjne, czy dane dotyczące aktualnej lokalizacji. Szyba tylna z przezroczystym ekranem może być z kolei wykorzystana do wyświetlania widocznych dla innych kierowców ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa, np. prędkości pojazdu czy znaku stopu.

Inną nową technologią już wykorzystywaną m.in. w motoryzacji jest elektronika strukturalna (in mold electronics). Pozwala ona na przejście od komponentów tradycyjnych, zamkniętych w obudowach, do wbudowania komponentów elektrycznych i elektronicznych w poszczególne części samochodu.

Przykładowo wytwarzanie konsol podsufitowych do samochodów przy użyciu techniki elektroniki strukturalnej odbywa się z wykorzystaniem już sprawdzonych, znanych narzędzi. Przewodzące elektrycznie tusze są nanoszone metodą sitodruku na podłoża, które następnie są termoformowane i ostatecznie formowane do docelowego kształtu. Takie podejście do wytwarzania konsol podsufitowych czy centralnego panelu sterowania pozwala zmniejszyć ciężar i wagę komponentów, a także rozmiar, złożoność lub liczbę płytek PCB zamontowanych w samochodzie. Zalety te doceniają koncerny motoryzacyjne, bardzo zainteresowanie wprowadzeniem tych nowych technologii do produkcji. Pierwsze tego rodzaju komponenty już są wytwarzane.

Marcin Tronowicz

 

World News 24h

niedziela, 04 grudnia 2016 11:55

Huawei Technologies will launch MateBook, a 2-in-1 notebook/tablet hybrid model, in the Taiwan market in 2017, according to the company's Taiwan sales agent XunWei Tech. MateBook will not have much impact on the Taiwan notebook market, for Asustek Computer and Acer together have occupied nearly 80% of the market and 2-in-1 models are not mainstream there, market analysts said.

więcej na: www.digitimes.com