wersja mobilna
Online: 795 Poniedziałek, 2017.06.26

Biznes

Więcej elektroniki drukowanej i elastycznej w samochodach i wyrobach konsumenckich

poniedziałek, 07 marca 2016 12:47

Na światowym rynku coraz szersze zastosowanie znajdują obwody drukowane i elastyczne, a tym samym produkty i urządzenia, w których są one obecne. Ich sprzedaż na dużą skalę zapewne rozwinie kilka dużych, liczących się firm, zdolnych do dostarczania produktów klientom z różnych branż, nie wyłączając sektora motoryzacyjnego. Według badań firmy analitycznej IDTechEx rynek elektronicznych produktów drukowanych i elastycznych wzrośnie w okresie najbliższych 10 lat do wartości 5,5 mld dolarów, a znaczącą rolę będzie na nim odgrywać elektronika strukturalna oraz technologie OLED.

Największym jak dotąd sukcesem na rynku elektroniki wykonanej z tworzyw organicznych są ekrany OLED. Wyświetlacze organiczne doskonale się sprawdzają w takich produktach jak smartfony, tablety, telewizory czy elektronika noszona. Na rynku ekrany z podłożami z plastiku stopniowo wypierają te szklane, a producenci obiecują rychłe wprowadzenie do ofert także ekranów elastycznych. Przodują w tym dwaj najwięksi dostawcy wyświetlaczy, Samsung i LG Display. Firmy te nie przestają inwestować w nowe linie produkcyjne.

Elektronika drukowana i elastyczna w zastosowaniach motoryzacyjnych, wartość rynku w mln dolarów, źródło: IDTechEx

Elektronika drukowana i elastyczna w zastosowaniach motoryzacyjnych, wartość rynku w mln dolarów, źródło: IDTechEx

Organiczne ekrany LED pod wieloma względami przewyższają tradycyjne wyświetlacze LED. Zapewniana w OLED-ach szeroka gama kolorów RGB wyznacza poziom, do którego najlepsze, profesjonalne LED-y mogą się jedynie zbliżyć. Inne cechy ekranów organicznych to lepszy kontrast i jasność - ponieważ podświetlony jest każdy piksel, zapewniają one także niższy pobór prądu. W przypadku naniesienia materiału organicznego na podłoża giętkie, uzyskuje się wyświetlacze elastyczne, które mogą być lżejsze od tradycyjnych, a także znacznie bardziej urozmaicone pod względem możliwości wyboru kształtu, wykonania i zastosowania w samochodzie czy wyrobach konsumenckich.

Czołowe koncerny motoryzacyjne rozwijają technologie OLED-ów z aktywną matrycą, czyli tzw. AMOLED. Te ostatnie, sprawdzone już choćby w smartfonach, umożliwiają nowatorskie zastosowania, ze względu na atrakcyjny wygląd, znacznie niższy pobór prądu i dłuższą żywotność.

W samochodzie

W samochodach poza elastycznymi ekranami OLED w nadchodzących latach zagościć mogą przezroczyste wyświetlacze, zmieniające szyby w ekrany do wyświetlania bieżących informacji dla kierowców. Tego rodzaju pomysły ostatnio dopracowuje m.in. Samsung. I tak na przedniej szybie aktywny system wspomagania kierowcy (ADAS) może wyświetlać informacje takie jak prędkość pojazdu, polecenia nawigacyjne, czy dane dotyczące aktualnej lokalizacji. Szyba tylna z przezroczystym ekranem może być z kolei wykorzystana do wyświetlania widocznych dla innych kierowców ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa, np. prędkości pojazdu czy znaku stopu.

Inną nową technologią już wykorzystywaną m.in. w motoryzacji jest elektronika strukturalna (in mold electronics). Pozwala ona na przejście od komponentów tradycyjnych, zamkniętych w obudowach, do wbudowania komponentów elektrycznych i elektronicznych w poszczególne części samochodu.

Przykładowo wytwarzanie konsol podsufitowych do samochodów przy użyciu techniki elektroniki strukturalnej odbywa się z wykorzystaniem już sprawdzonych, znanych narzędzi. Przewodzące elektrycznie tusze są nanoszone metodą sitodruku na podłoża, które następnie są termoformowane i ostatecznie formowane do docelowego kształtu. Takie podejście do wytwarzania konsol podsufitowych czy centralnego panelu sterowania pozwala zmniejszyć ciężar i wagę komponentów, a także rozmiar, złożoność lub liczbę płytek PCB zamontowanych w samochodzie. Zalety te doceniają koncerny motoryzacyjne, bardzo zainteresowanie wprowadzeniem tych nowych technologii do produkcji. Pierwsze tego rodzaju komponenty już są wytwarzane.

Marcin Tronowicz

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

poniedziałek, 26 czerwca 2017 13:58

A drop in orders from BlackBerry's enterprise customers contributed to lower than expected sales in the company's software and services business. The Waterloo, Ontario-based company received 3,000 orders from enterprise customers in the first quarter, below the 3,500 orders received in the previous quarter. As for the numbers, BlackBerry reported a Q1 profit of $671 million, or $1.23 a share, on revenue of $235 million, down from $400 million a year ago. Non-GAAP earnings were two cents per share. Wall Street was looking for BlackBerry to post a loss of two cents per share on revenue of $265 million.

więcej na: www.zdnet.com