wersja mobilna
Online: 538 Środa, 2017.09.20

Biznes

Rośnie zapotrzebowanie na średnioformatowe LCD

środa, 30 kwietnia 2008 11:38

Coraz większa popularność cyfrowych ramek fotograficznych oraz niewielkich komputerów przenośnych sprawiła, że producenci wyświetlaczy LCD reorganizują swoją produkcję. Jednym z bardziej popularnych prezentów świątecznych w 2007 roku były kilkucalowe ramki do wyświetlania cyfrowych zdjęć. Zapotrzebowanie na nie rośnie z roku na rok, wraz z upowszechnianiem się aparatów cyfrowych.

Ponadto, coraz mniejsze ceny ramek sprawiają, że wchodzą one w zasięg możliwości finansowych dużej liczby klientów. Szacuje się, że w roku 2008 w samych Stanach Zjednoczonych wzrost sprzedaży tego typu produktów przekroczy 100%. Podobnie jest z niewielkimi laptopami, które także coraz liczniej pojawiają się w sprzedaży. Jeden z ich producentów, firma Asustek Computer planuje sprzedać w 2008 roku 10 razy więcej takich urządzeń niż w całym roku 2007.

Reorganizacja produkcji

Rys. 1. Światowa produkcja LCD z podziałem na generacje fabryk. Dane w mln m2/miesiąc. Źródło Displaybank.

W efekcie, producenci paneli LCD do tego typu produktów zostali zmuszeni do zmiany taktyki i znacznego powiększenia woluminu produkcyjnego, w celu zaspokojenia popytu. Jednakże, aby to było możliwe, większość z nich zaczęło wytwarzać kilkucalowe wyświetlacze w fabrykach 5. generacji. Na krok ten zdecydowały się m.in. koncerny AUO i CMO, jedni z największych producentów paneli LCD. Jednakże przepełnienie fabryk 3,5G i 4G oraz przeznaczenie części mocy produkcyjnych zakładów 5G może spowodować ograniczenie dostaw większych wyświetlaczy, takich, jakie stosowane są w monitorach 17- i 19-calowych. Tymczasem klienci coraz częściej wybierają panele o przekątnej powyżej 20 cali, które produkowane są w najnowszych fabrykach. Jeśli zapotrzebowanie na LCD będzie dalej rosło, a wszystko wskazuje na to, że tak się właśnie stanie, konieczna będzie budowa nowych fabryk. Najnowsze dane opublikowane przez firmę Displaybank wskazują, że cały rynek LCD będzie się w najbliższym okresie rozwijał w tempie 6% na kwartał, a sam segment wyświetlaczy wielkopowierzchniowych, czyli takich, jakie stosowane są w dużych monitorach i w telewizorach, ma wzrosnąć w 2008 roku o 54%.

Światowa produkcja szklanych podłoży TFT-LCD powinna z początkiem roku 2008 przekroczyć 16 mln m2 miesięcznie. W wyniku reorganizacji, w produkcji zwiększy się przede wszystkim udział fabryk 6. i 8. generacji. O ile pod koniec 2006 roku, 40% powierzchni wytwarzanych podłoży wykonywana była w zakładach 5G, szacuje się, że w roku 2008 udział ten spadnie do nieco ponad 30%, podczas gdy produkcja w fabrykach 6G i 8G pokryje odpowiednio 24% i 8% rynku.

Nowe zakłady

Rys. 2. Zmiany na rynku telewizorów LCD w kolejnych latach. Źródło Displaybank

Rosnące zapotrzebowanie i dobre prognozy rynkowe zachęcają producentów paneli do nowych inwestycji. Koncentrują się one w Korei i Japonii. W pierwszym z tych państw, w połowie 2008 roku otwarte mają zostać fabryki 8. generacji należące do Samsung Electronics. Podobną inwestycję planuje spółka LG.Philips LCD. W Japonii wciąż rozwija się założony przez firmę Sharp, pierwszy na świecie zakład 8G, a w planach jest budowa linii 10G, która będzie pracować w oparciu o szklane płyty o wymiarach 2,88x3,08m. Mają one być cięte na panele 57- i 65-calowe. Ponadto Japonia jest największym dostawcą kolorowych filtrów do LCD. Ich główny producenci, firmy DNP i Toppan zaopatrują dwie trzecie całego rynku.

W Tajwanie, Chi Mei uruchamia zakład generacji 7,5, a AU Optronics planuje zainwestować w linię 8G, jednocześnie intensyfikując produkcję w nowo otwartej fabryce 7,5G. Powstać ma też linia produkcyjna 3,5G o miesięcznej wydajności 60 tys. sztuk, której budowę zapowiedziała firma Cando. Tymczasem w Chinach firmy IVO, SVA-NEC i BOE OT w ostatnim czasie otworzyły zakłady 5G, a Tianma wdraża masową produkcję w fabryce 4,5G. Jednocześnie firma Century przygotowuje fabrykę 5G w Shenzen.

Marcin Karbowniczek

 

World News 24h

wtorek, 19 września 2017 20:07

Intel’s CFO Bob Swan has a plan to double Intel’s market cap to $300 billion and double its eps from $2.21 to $4 by 2021, reports The Oregonian. Datacentre and memory are the areas which will propel this growth, according to Swan. The growth in market cap will also be driven by constant cost-cutting. The plan envisages that Intel’s datacentre business will grow 10% annually till 2021, its memory business will grow 33% annually and its IoT business will grow 13% annually. PC is expected to shrink 1% annually.

więcej na: www.electronicsweekly.com