wersja mobilna
Online: 879 Poniedziałek, 2017.05.01

Biznes

Creotech otrzyma dofinansowanie na rozbudowę centrum badawczo-rozwojowego na potrzeby projektów kosmicznych

poniedziałek, 18 kwietnia 2016 07:53

Inwestycja pochłonie ponad 4 mln złotych i obejmie stworzenie zaplecza projektowego, prototypowni i zaplecza testowego na potrzeby projektów kosmicznych. Po zakończeniu inwestycji Creotech stanie się jedyną polską firmą oferującą pełną usługę związaną z projektowaniem i wykonywaniem komponentów systemów satelitarnych. Dofinansowanie na kwotę prawie 1,8 mln złotych pochodzi z unijnego programu Inteligentny Rozwój. Zakres planowanych inwestycji jest ściśle powiązany z realizowanymi przez Creotech projektami kosmicznymi.

Projekt zakłada rozwój posiadanego zaplecza produkcyjnego o centrum badawczo-rozwojowe. Inwestycja obejmuje budowę zaplecza projektowego dla układów satelitarnych, w szczególności układów kontroli satelitów, układów dystrybucji zasilania oraz układów pozycjonowania i kamer stosowanych w przestrzeni kosmicznej. Powstanie także prototypownia układów kosmicznych, pozwalająca na szybkie wykonanie, przy zachowaniu standardów przemysłu kosmicznego, zaprojektowanych układów przeznaczonych dla misji kosmicznych, a także zaplecze testowego dla zaprojektowanych i wykonanych prototypów. Inwestycja zlokalizowana zostanie w siedzibie firmy w Piasecznie pod Warszawą.

Dzięki tej inwestycji Creotech Instruments S.A. będzie w stanie samodzielnie projektować poszczególne podzespoły oraz całe systemy satelitarne, produkować ich prototypy oraz testować je w warunkach zbliżonych do kosmicznych.

Creotech bierze udział w następujących projektach kosmicznych:

  • EXOMARS 2016 - To jeden z najbardziej ambitnych projektów kosmicznych Europejskiej Agencji Kosmicznej w jakich kiedykolwiek uczestniczyły polskie podmioty. Rakieta kosmiczna 14 marca wystrzeliła w stronę Marsa sondę, na którą składają się dwa zaawansowane instrumenty naukowe: lądownik "Schiaparelli EDM" badający warunki meteorologiczne na Marsie oraz orbiter "ExoMars Trace Gas Orbiter" poszukujący na powierzchni planety śladów gazów związanych z życiem lub procesami geologicznymi. Creotech odpowiadał za montaż elementów systemu zasilania zaawansowanej kamery CaSSIS.
  • SAT-AIS-PL - Będzie pierwszym satelitą, którego wykonanie zlecono polskiemu konsorcjum przemysłowo-naukowemu. Creotech Instruments S.A. stoi na czele konsorcjum, które odpowiada za realizacje projektu.
  • Satelita SAR - Creotech uczestnicy także w konsorcjum, którego celem jest realizacja na zlecenie Polskiej Agencji Kosmicznej wstępnego studium wykonalności budowy pierwszego polskiego satelity obrazowania radarowego. Liderem konsorcjum jest PZL "Warszawa-Okęcie" S.A. będący częścią Airbus Defence and Space. Creotech będzie realizował istotne prace związane m.in. z przeglądem zdolności polskiego sektora kosmicznego w zakresie budowy satelity SAR.
  • EO TESTBED - W styczniu 2016 roku konsorcjum, któremu lideruje Creotech Instruments S.A. wygrało przetarg na budowę w Polsce prototypowej infrastruktury udostępniającej dane i moc obliczeniową dla aplikacji wspierających usługi oparte na obserwacji Ziemi.
  • ASIM - Creotech uczestniczy w projekcie Europejskiej Agencji Kosmicznej, gdzie odpowiada za budowę i montaż komponentów dla eksperymentu naukowego "ASIM" na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Jego celem jest zbadanie tajemniczych wyładowań atmosferycznych w wysokich warstwach ziemskiej atmosfery.

źródło: Creotech

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

niedziela, 30 kwietnia 2017 20:02

Marketers spent $72.5 billion on digital advertising last year, an increase of 22 percent from 2015, as Google and Facebook once again booked the lion's share of new revenue, a report released by the Interactive Advertising Bureau said. The Internet Advertising Revenue Report underscored a migration by consumers away from traditional forms of media like television to online and mobile platforms, which has left digital companies competing for a larger share of advertising dollars. However, digital and television advertising is not an apples-to-apples comparison.

więcej na: www.reuters.com