wersja mobilna
Online: 1472 Czwartek, 2017.09.21

Biznes

Polska część lasera XFEL prawie gotowa

wtorek, 02 sierpnia 2016 10:40

Międzynarodowe przedsięwzięcie European XFEL - X-ray free-electron laser - to jedna z największych inwestycji naukowo-badawczych na świecie. Budowę lasera rentgenowskiego pod Hamburgiem prowadzi 11 europejskich państw. Polska zrealizowała już 96% wartości swoich zobowiązań, przy czym nasz wkład do budżetu XFEL wynosi niemal 29 mln euro. W ubiegłym tygodniu główny udziałowiec inwestycji - niemiecki ośrodek DESY (Deutsches Eletronen Synchroton) oraz Narodowe Centrum Badań Jądrowych (NCBJ) podpisały kolejną umowę dotyczącą projektu XFEL. Urządzenie ma oficjalnie rozpocząć działanie w 2017 r.

Polska, jako pierwsze z państw-udziałowców, zbliżyła się do pełnej realizacji swoich dotychczasowych zobowiązań. Umowa o kontynuacji współpracy przewiduje wymianę doświadczeń i dalszą realizację projektów dotyczących powstawania i użytkowania budowanego obiektu badawczego. Jak podkreślił prezes zarządu DESY Helmut Dosch, choć finansowo wkład Polski stanowi tylko 2% wartości całego przedsięwzięcia, to prowadzone w jego ramach prace są bardzo istotne. Dyrektor NCBJ dr hab. Krzysztof Kurek zwrócił uwagę, że będziemy współwłaścicielem nie tylko unikatowej infrastruktury badawczej, ale również przyszłych odkryć i wyników prac doświadczalnych.

Od 2012 r. Polska oddała już do użytku linię kriogeniczną do transportu ciekłego helu w stanie nadkrytycznym z dwoma kriostatami koniecznymi do testowania komponentów akceleratora, a także wykonała testy nadprzewodzących rezonatorów oraz kriomodułów dla akceleratora elektronów XFEL oraz nadprzewodzących magnesów ogniskujących i sterujących wiązką wraz z zestawami przewodów prądowych. W dniu podpisania umowy o kontynuacji współpracy polscy naukowcy przekazali absorbery oraz anteny, które pomogą w usunięciu zakłóceń powodujących niestabilność działania lasera. Realizując ostatnią z dotychczasowych umów, NCBJ dostarczy w pierwszych miesiącach 2017 r. dwieście modułów do układów sterowania w obszarze linii optycznych oraz stanowisk badawczych lasera XFEL.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

World News 24h

czwartek, 21 września 2017 16:00

As the US, Europe, Japan and China have drawn up or will draw up regulations concerning autonomous driving, global demand for LiDAR sensors, key to fusion of sensors use in autonomous driving, is expected to soar over the next 10 years, according to industry sources. While there are five levels of autonomous driving according to definition by US National Traffic Safety Administration, current ADAS only offers partial control of running speed and direction. Control at higher levels, accurate judgment and ability to handle complicated situations have to rely on LiDAR sensors.

więcej na: www.digitimes.com