Panele LCD. Sprzedaż poniżej oczekiwań

| Gospodarka Artykuły

Mimo nadziei, jakie producenci wyświetlaczy wiązali z olimpiadą w Chinach, sprzedaż telewizorów i monitorów LCD nie wzrosła w znaczący sposób. Zwiększona produkcja w pierwszej połowie bieżącego roku przy mniejszym niż zakładano zainteresowaniu doprowadziła do nadpodaży na rynku, czego konsekwencją były malejące ceny oraz zmniejszona rentowność firm. Jednak według analityków z iSuppli, branża może spodziewać się poprawy sytuacji jeszcze w tym roku. Będzie to wynikiem nie tylko zmniejszenia produkcji, ale także większej liczby zamówień ze strony producentów telewizorów, monitorów PC oraz laptopów.

Panele LCD. Sprzedaż poniżej oczekiwań

Wzrost bezrobocia oraz spowolnienie gospodarki sprawiły, że amerykańscy oraz europejscy konsumenci ostrożniej podchodzili do kupna elektroniki. Także chińscy odbiorcy, z powodu m.in. trzęsienia ziemi, jakie nawiedziło ten kraj w pierwszej połowie roku, kupili mniej odbiorników telewizyjnych, niż się spodziewano. Mimo że dostawy wzrosły o 6,9% w maju, czerwiec oznaczał spadek popytu o 9,6%. Ceny paneli w tym czasie zmalały średnio od 4% do 7%. W lipcu dostarczono łącznie 32,7 mln paneli o przekątnej powyżej 10 cali, o 7,7% mniej niż miesiąc wcześniej, a zaledwie o 1,3% więcej niż w tym samym miesiącu 2007 r. Największy spadek dotyczył paneli do monitorów, o 12,9% w skali miesięcznej, do 13,8 mln sztuk. Dostawy na rynek telewizyjny oraz laptopów wyniosły 7,7 mln oraz 11,2 mln sztuk, odpowiednio o 1,7% oraz 4,5% mniej niż w czerwcu. Sytuacja na rynku uległa dalszemu pogorszeniu w sierpniu, kiedy to ceny tych elementów zaczęły jeszcze szybciej spadać.

Szacuje się, że w skali miesięcznej elementy te potaniały nawet o 15%. Ogółem, od stycznia do sierpnia bieżącego roku ceny paneli LCD spadły średnio o 15–20%. Doprowadziło to do stanu, kiedy producenci zmuszeni byli je sprzedawać niemalże po cenach równych kosztom produkcji. Odpowiedzią branży na te problemy było zmniejszenie marży oraz wolumenu produkcji. Według doniesień prasowych, firma LG do końca sierpnia zmniejszyła produkcję o 10%, tłumacząc decyzję niewielkim zainteresowaniem konsumentów w okresie letnim. Także takie firmy jak AU Optronics (AUO) oraz Chi Mei Optoelectronics (CMO) planują w trzecim kwartale zmniejszyć liczbę produkowanych paneli nawet o 25%.

Również producenci telewizorów oraz ekranów LCD przystosowali się do nowej sytuacji, zmniejszając ceny, a przez to stymulując popyt. Według analiz iSuppli, kondycja branży powinna ulec poprawie jeszcze w tym roku, a ceny paneli wzrosnąć w przedziale od 1% do 3%. Mimo że ceny paneli dla laptopów zmalały w przeciągu 2008 r. średnio od 12% do 16%, prognozy analityków mówiące o wzroście dostaw komputerów przenośnych nawet o 20% napawają nadzieją, że odbije się to pozytywnie na branży LCD.

Rośnie znaczenie outsourcingu

Niepewna sytuacja na rynku sprawiła, że producenci zmuszeni do szukania sposobów na zmniejszenie kosztów własnych coraz chętniej decydują się na przeniesienie produkcji do takich regionów jak Chiny czy Europa Wschodnia. Nawet azjatyckie firmy, które dotychczas niechętnie decydowały się na powierzenie zewnętrznym spółkom produkcji swoich produktów, zaczynają dostrzegać zalety współpracy z wytwórcami kontraktowymi. Jak przewidują analitycy z iSuppli, w 2012 r. 41,1% wszystkich produkowanych telewizorów LCD będzie wytwarzanych w ramach outsourcingu. W 2007 r. udział firm kontraktowych w całkowitej produkcji wynosił 28,2%, natomiast szacuje się, że w bieżącym wzrośnie do 35,2%. Oznaczać to będzie zmiany podejścia największych graczy na rynku. Dotychczas, poza Philipsem, który zewnętrznym firmom powierzył w tym roku produkcję ok. 70% swoich telewizorów, większość producentów z pierwszej dziesiątki opierała się głównie na wewnętrznej produkcji. Szacuje się, że w przypadku takich firm jak Sony, Sharp czy Samsung nawet ponad 90% obecnie produkowanych paneli pochodzi z własnych fabryk.

Wzrost zapotrzebowania na technologię LCD może sprawić, że producenci, chcąc zwiększyć podaż, zdecydują się na większe wykorzystanie zewnętrznych firm. Sony ogłosiło, że w bieżącym roku powierzy produkcję ok. 3 mln telewizorów LCD tajwańskiej firmie Foxconn. Podobnie, do końca roku 1,5 mln sztuk dla Toshiby wyprodukuje Compal Electronics. Samsung natomiast podpisał umowę na produkcję telewizorów LCD z TPV Technologies oraz Qisda. Pierwsza z nich będzie odpowiedzialna za modele przeznaczone na europejski rynek, natomiast druga za region Azji i Pacyfiku.

Rys. 1. Prognoza dostaw LCD-TV na 20072012 r. Źródło: iSuppli

Strategia ta pozwoli na większą elastyczność i szybsze dostosowywanie wolumenu produkcji do sytuacji na rynku. Przełoży się to na zmniejszenie ryzyka poniesienia strat w przypadku powtórzenia wydarzeń z pierwszej połowy bieżącego roku. Zyskają na tym wytwórcy kontraktowi oraz firmy typu ODM (Original Design Manufacturer). Również Polska skorzysta na tym trendzie. Jak wynika z analizy BBN, w najbliższych latach fabryki ulokowane w naszym kraju będą produkowały ok. 80% telewizorów LCD na europejskim rynku. Obecnie swoje ośrodki produkcyjne posiadają tu LG, Sharp, TPV oraz AOU. Otwarcie swojej linii rozpatruje także Che Me. Inwestycję szacuje się na 150 mln euro i jeśli powstanie, da zatrudnienie ok. 1500 pracownikom. Czeskie ośrodki produkcyjne, należące do takich firm jak Matsushita Electric Industrial, Sony, Hitachi, Samsung, LG, Foxconn oraz Royal Philips, w 2008 r. wyprodukują ok. 13 mln odbiorników LCD oraz plazmowych. Przewiduje się, że w 2011 r. w Europie Wschodniej produkcja odbiorników LCD osiągnie wolumen 35 mln sztuk rocznie. Większość z nich przeznaczona będzie na eksport.

Raport sporządzony przez DisplaySearch stwierdza, że tylko 12 mln z 29 mln sztuk obecnie produkowanych w tym regionie odbiorników przeznaczonych jest na lokalny rynek. Bogacenie się społeczeństwa może doprowadzić do zwiększenie sprzedawanych w Polsce odbiorników. Według prognoz, wschodnioeuropejski rynek odbiorników LCD wzrośnie o 31% do 15,4 mln sztuk w 2012 r.

Tabela 1. Odsetek produkcji LCD-TV w ramach outsourcingu. Prognoza na 2007–2012 r. Źródło: iSuppli
Lata:
2007
20082009201020112012
Własne środki:
71,8
64,8
63
61,2
60
58,9
Outsourcing:28,2
35,2
37
38,8
40
41,1

Jacek Dębowski

Zobacz również