wersja mobilna
Online: 685 Piątek, 2016.12.09

Biznes

Rynek fotowoltaiki straci w 2009 r.

poniedziałek, 26 stycznia 2009 10:43

Obroty na rynku paneli fotowoltaicznych mogą w bieżącym roku zmaleć nawet o 19%, jak wynika z raportu iSuppli. Po 8 latach wzrostu, przesycenie rynku spowodowało znaczny spadek cen tych elementów. Szacuje się, że w bieżącym roku łączna produkcja paneli wyniesie 11,1 GW, podczas gdy całkowita pojemność zainstalowanych systemów wyniesie 4,2 GW. Oznacza to, że podaż będzie ponad 2,5 razy większa niż zapotrzebowania.

Dodatkowo, tempo wzrostu produkcji paneli, o 62% wobec 7,7 GW w zeszłym roku, jest znacznie wyższe niż tempo wzrostu pojemności instalowanych systemów (o 9,6% z 3,8GW). Sytuacja ta w znacznym stopniu wpłynie na ceny tych elementów. Przewiduje się, że pod koniec roku ich ceny ukształtują się w przedziale od 2,5 do 2,75 dolara za wat, podczas gdy obecnie wynoszą one 4,2 dolara za wat. Średnio, w bieżącym roku za panel o pojemności 1W trzeba będzie zapłacić 3,1 dolara.

Według analityków, będzie to prawdopodobnie pierwszy rok, kiedy branża ta w tak drastyczny sposób zmniejszy swoje obroty. Szacuje się, że wartość rynku uplasuje się na poziomie 12,9 mld dolarów, wobec 15,9 mld dolarów w 2008 r. W dużej mierze uderzy to w nowych producentów z Chin oraz Tajwanu, jednak skutki załamania cen odczują wszystkie firmy na rynku. Najbardziej odporne wydają się być producenci paneli, którzy we własnym zakresie wytwarzają materiały oraz komponenty. Dotyczy to takich firm jak First Solar, REC Solar Inc. oraz SunPower Corp.

Poprawa sytuacji na rynku powinna nastąpić już w przyszłym roku, kiedy to wzrośnie popyt na panele, część najsłabszych producentów zakończy działalność a spadki cen zwolnią. Obroty branży wzrosną do poziomu 17,8 mld dolarów, o 38,2 więcej niż w roku bieżącym. W dłuższej perspektywie, w kolejnych latach można spodziewać się dalszych wzrostów, o 11,1% w 2011 oraz o 29,1 w 2012 r.

 

World News 24h

piątek, 09 grudnia 2016 10:51

HTC and Acer Starbreeze have joined Google, Oculus, Samsung Electronics and Sony Interactive Entertainment to establish a non-profit organization, the Global Virtual Reality Association (GVRA), aiming to develop and share best practices for the VR industry.

więcej na: digitimes.com

Produkty