wersja mobilna
Online: 515 Poniedziałek, 2017.05.01

Biznes

Obroty producentów sprzętu do technologii półprzewodników maleją

poniedziałek, 08 czerwca 2009 01:00

Światowa sprzedaż sprzętu technologicznego do produkcji półprzewodników w 2008 r. wyniosła 29,5 mld dolarów, czyli o 31% mniej niż rok wcześniej, wynika z raportu sporządzonego przez Semiconductor Equipment and Materials International (SEMI).

W kategoriach produktowych, przychody ze sprzedaży sprzętu do przetwarzania płytek krzemowych zmalały o 31%, montażu i pakowania 28%, testowania 32%, natomiast pozostałego sprzętu z tego sektora o 32%. Dwucyfrowe spadki odnotowano we wszystkich regionach geograficznych. Pod względem wydatków na sprzęt, na pierwszym miejscu uplasowała się Japonia. Firmy działające na tym rynku przeznaczyły na ten cel 7,04 mld dolarów. Na drugim miejscu znalazła się Ameryka Płn., gdzie wydatki lokalnych firm wyniosły 5,63 mld dolarów.

Pozycję lidera rynku w 2008 roku utrzymał Applied Materials. Pomimo spadku sprzedaży o 39,8%, dalej jest jednym z największych przedsiębiorstw w pierwszej dziesiątce i kontroluje 13,2% rynku. Zmiany nastąpiły natomiast na kolejnych pozycjach. ASML, uzyskując obroty na poziomie 3,525 mld dolarów, zastąpił na drugim miejscu Tokyo Electron.

Tabela 1. Zestawienie producentów sprzętu do technologii półprzewodników w 2008 r. (dane w mld dolarów). Źródło: Gartner
2008
2007
Firma
Obroty
w 2008 r.
Udziały w rynku
w 2008 r.
Obroty
w 2007 r.
Zmiana
1
1
Applied Materials4,08813,2%6,787–39,8%
2
3
ASML3,52511,3%4,609–23,5%
3
2
Tokyo Electron3,45211,1%5,362–35,6%
4
4
KLA-Tencor1,7705,7%2,325–23,9%
5
5
Lam Research1,5024,8%2,244–33,1%
6
6
Nikon1,3324,3%1,805–26,2%
7
9
Dainippon Screen0,8322,7%1,195–30,4%
8
14
Teradyne0,8252,7%0,70616,7%
9
7
Advantest0,7872,5%1,607–51%
10
10
ASM International0,7872,5%1,023–23%


Inne12,17739,2%17,942–32,1%


Wszystkie firmy31,081100%45,610–31,9%


Rynek całkowity30,659
44,867–31,7%

Obydwaj producenci ponieśli straty, odpowiednio o 23,5 oraz 35,6%. Do pierwszej dziesiątki awansował Teradyne, który został również liderem segmentu urządzeń do testowania. Był to jednocześnie jedyny producent w zestawieniu, który zakończył rok, osiągając wzrost sprzedaży. Największe spadki dotknęły Advantesta, którego obroty zmalały o 51% w ujęciu rocznym. Całkowite obroty na rynku wyniosły 30,7 mld dolarów, o 31,7% mniej niż rok wcześniej.

(JD)

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

niedziela, 30 kwietnia 2017 20:02

Marketers spent $72.5 billion on digital advertising last year, an increase of 22 percent from 2015, as Google and Facebook once again booked the lion's share of new revenue, a report released by the Interactive Advertising Bureau said. The Internet Advertising Revenue Report underscored a migration by consumers away from traditional forms of media like television to online and mobile platforms, which has left digital companies competing for a larger share of advertising dollars. However, digital and television advertising is not an apples-to-apples comparison.

więcej na: www.reuters.com