wersja mobilna
Online: 762 Środa, 2017.05.24

Biznes

KE: pomoc dla Della nie godzi w zasady konkurencyjności w Europie

piątek, 16 października 2009 11:47

Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała pomoc publiczną dla łódzkiej fabryki Della. Aby zachęcić firmę do inwestowania w Polsce, rząd obiecał 216 mln zł wsparcia w gotówce i zwolnieniach z podatków.

Wypłata pierwszej transzy została jednak wstrzymana na polecenie KE, które chciała sprawdzić, czy pomoc ta nie narusza zasad konkurencji na europejskim rynku. Formalne postępowanie wyjaśniające rozpoczęto w grudniu 2008 r. a weryfikacja trwała niemal rok. Badano, czy decyzja o pomocy publicznej nie miała negatywnego wpływu na zakłócenie konkurencji i likwidację miejsc pracy w innych regionach na rzecz utworzenia nowych etatów w Łodzi. 

W wydanym orzeczeniu, stwierdzono jednak, że zwolnienia przeprowadzone przez firmę w innych placówkach, jak przede wszystkich w fabryce w Limerick w Irlandii, nie były następstwem pomocy dla firmy ze strony polskiego rządu. Inwestycja w Łodzi będzie miała znaczący wpływ na rozwój regionu łódzkiego a korzyści oraz nowe miejsca pracy z tym związane są w stanie zbilansować potencjalny negatywny wpływ na konkurencję i handel. Region ten kwalifikuje się do pomocy regionalnej, jako obszar o wyjątkowo niskim poziomie życia i wysokim bezrobociu. 

Stwierdzono również, że pomoc publiczna, jaką Dell uzyskał w Polsce nie spowodowała negatywnych skutków dla konkurencji, jako że dowiedziono, że fabryka ta powstała by także bez pomocy rządowej. Działania polskiego rządu miało na celu zachęcić firmę do ulokowania zakładu w regionie łódzkim kompensując mniej korzystne warunki inwestycyjne w porównaniu z innymi branymi pod uwagę lokalizacjami fabryki w Europie Wschodniej. 

Fabryka w Łodzi rozpoczęła pracę w styczniu 2008 r. i zdaniem ekspertów wygenerowało w regionie łącznie prawie 3 tys. miejsc pracy, z czego 1,7 tys. to załoga zakładu. Do placówki tej przeniesiono także większą część produkcji z likwidowanej zakładu w irlandzkim Limerick, jednak z zapowiadanych nawet 400 nowych miejsc pracy ostatecznie powstało zaledwie kilkadziesiąt. Zdaniem przedstawicieli producenta, jest to wynikiem spowolnienia na rynku komputerowym.

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

World News 24h

środa, 24 maja 2017 14:03

German Chancellor Angela Merkel visited the site of a future lithium-ion battery factory in the eastern German town of Kamenz. The factory is being developed by Mercedes-Benz manufacturer Daimler, which will devote approximately $562 million to churning out batteries for electric vehicles and stationary storage. If the project seems similar to Tesla’s Nevada-based Gigafactory, you wouldn’t be alone in making that comparison. Tesla and Panasonic partnered to devote $5 billion to building a lithium-ion battery factory outside of Reno, Nevada, and the electric-car maker has said it hopes to produce 35 gigawatt-hours of auto and stationary batteries by 2018.

więcej na: arstechnica.com