wersja mobilna
Online: 479 Sobota, 2016.10.01

Biznes

KE: pomoc dla Della nie godzi w zasady konkurencyjności w Europie

piątek, 16 października 2009 11:47

Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała pomoc publiczną dla łódzkiej fabryki Della. Aby zachęcić firmę do inwestowania w Polsce, rząd obiecał 216 mln zł wsparcia w gotówce i zwolnieniach z podatków.

Wypłata pierwszej transzy została jednak wstrzymana na polecenie KE, które chciała sprawdzić, czy pomoc ta nie narusza zasad konkurencji na europejskim rynku. Formalne postępowanie wyjaśniające rozpoczęto w grudniu 2008 r. a weryfikacja trwała niemal rok. Badano, czy decyzja o pomocy publicznej nie miała negatywnego wpływu na zakłócenie konkurencji i likwidację miejsc pracy w innych regionach na rzecz utworzenia nowych etatów w Łodzi. 

W wydanym orzeczeniu, stwierdzono jednak, że zwolnienia przeprowadzone przez firmę w innych placówkach, jak przede wszystkich w fabryce w Limerick w Irlandii, nie były następstwem pomocy dla firmy ze strony polskiego rządu. Inwestycja w Łodzi będzie miała znaczący wpływ na rozwój regionu łódzkiego a korzyści oraz nowe miejsca pracy z tym związane są w stanie zbilansować potencjalny negatywny wpływ na konkurencję i handel. Region ten kwalifikuje się do pomocy regionalnej, jako obszar o wyjątkowo niskim poziomie życia i wysokim bezrobociu. 

Stwierdzono również, że pomoc publiczna, jaką Dell uzyskał w Polsce nie spowodowała negatywnych skutków dla konkurencji, jako że dowiedziono, że fabryka ta powstała by także bez pomocy rządowej. Działania polskiego rządu miało na celu zachęcić firmę do ulokowania zakładu w regionie łódzkim kompensując mniej korzystne warunki inwestycyjne w porównaniu z innymi branymi pod uwagę lokalizacjami fabryki w Europie Wschodniej. 

Fabryka w Łodzi rozpoczęła pracę w styczniu 2008 r. i zdaniem ekspertów wygenerowało w regionie łącznie prawie 3 tys. miejsc pracy, z czego 1,7 tys. to załoga zakładu. Do placówki tej przeniesiono także większą część produkcji z likwidowanej zakładu w irlandzkim Limerick, jednak z zapowiadanych nawet 400 nowych miejsc pracy ostatecznie powstało zaledwie kilkadziesiąt. Zdaniem przedstawicieli producenta, jest to wynikiem spowolnienia na rynku komputerowym.

 

World News 24h

piątek, 30 września 2016 17:11

Chinese smartphone maker OPPO has overtaken Apple for the first time to become the number two brand in India by sales value behind Samsung in August 2016. OPPO also clocked in a growth of 16 per cent in comparison to the previous month, Germany-based market research firm GFK said on Thursday.

więcej na: thenewsminute.com