wersja mobilna
Online: 1143 Sobota, 2017.02.25

Biznes

2009 rok okazał się słaby dla fotowoltaiki

wtorek, 16 lutego 2010 09:24

Według analizy sporządzonej przez Display Search, 2009 r. dla rynku paneli słonecznych skończył się spadkiem zapotrzebowania o 14% do niewiele ponad 5,1 tys. MW. Zapotrzebowanie na te elementy pogorszyło się przede wszystkim z powodu zmian, jakie wprowadzono w Hiszpanii odnośnie do sposobu wspierania tego typu źródeł energii przez państwo i ogólnej sytuacji gospodarczej.

 

Według analityków świadczy to, jak bardzo branża fotowoltaiki jest nadal zależna od pomocy publicznej. Nadmiarowa produkcja sprawiła, że średnie ceny paneli spadły o ponad 25%. Szacuje się, że całkowita pojemność wyprodukowanych w 2009 r. ogniw przewyższyła o 60% zapotrzebowanie. Najgorsza sytuacja miała miejsce w pierwszych miesiącach roku, podczas gdy już w drugim półroczu większość producentów uzyskała rentowność.

 

Rys. 1. Zapotrzebowanie na systemy ogniw słonecznych w latach 2006–2013 i zmiany procentowe rok do roku. Źródło: DisplaySearch

Poprawiająca się koniunktura sprawiła, że wzrósł poziom wykorzystania fabryk, a producenci kontynuują inwestycje w badania i rozwój. Obniżka cen, w połączeniu z większą dywersyfikacją odbiorców i wzrostem państwowej pomocy w niektórych regionach, sprawi że w najbliższych latach sprzedaż fotowoltaiki będzie znów wzrastać. Trend ten utrzyma się także w 2010 r., który zakończy się ostatecznie wzrostem o 38%.

 

Całkowita moc wytworzonych ogniw fotowoltaicznych w 2009 r. wzrosła do ponad 17 GW, po czym tempo zmian ulegnie zmniejszeniu w kolejnych dwóch latach. Ponieważ na rynku nadal panuje stan przesycenia, duża część firm odkłada w czasie uruchamianie nowych linii produkcyjnych oraz zamyka starsze. Takie kroki podjęło Q-Cells, zamykając swoje pierwsze cztery fabryki w Niemczech, o wydajności znacznie niższej niż nowsze zakłady firmy. Inne fi rmy z kolei, jak np. japońskie Showa Shell Solar i Sharp, w odpowiedzi na optymistyczne prognozy długoterminowe zapowiedziały budowę nowych fabryk lub rozbudowę obecnie działających linii.

(JD)

 

World News 24h

sobota, 25 lutego 2017 11:57

LG Electronics will re-enter the low-cost smartphone segment in India by July-August as it aims to get more market share by volume in India, about 70 per cent of which is made up of phones in the sub-Rs 10,000 categories. The company will introduce more India-specific products from now on rather than replicating globally successful models in the country.

więcej na: economictimes.indiatimes.com