wersja mobilna
Online: 660 Sobota, 2018.02.24

Biznes

Firmy EMS inwestują w Europie Środkowej, wysokie marże w Europie Zachodniej

poniedziałek, 13 grudnia 2010 12:26

Jednym z celów strategicznych firm EMS i ODM jest prowadzenie działalności w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, ponieważ pomaga ona usprawnić obsługę klientów całej Europy, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Przy rosnącym popycie na swoje wyroby firmy EMS lokują zakłady produkcyjne we wschodniej części Unii Europejskiej, korzystając ze zdecydowanie niższych w porównaniu do starej Unii kosztów produkcji.

Rys. 1. Indeks produkcji komponentów elektronicznych i płytek drukowanych w Europie według Eurostatu (2005 r. = 100).

Choć wciąż taniej jest produkować na Dalekim Wschodzie, za regionem Europy Środkowej przemawiają koszty i czas logistyki oraz podróży służbowych menedżerów, kwestie takie jak odpowiedzialność za środowisko czy prawa pracowników, a ostatnio również wzrost wynagrodzeń w Chinach. Jedne z ostatnich inwestycji EMS w naszym regionie to przedsięwzięcie malezyjsko-tajwańskiego BriVictory Display Technology, który buduje w rejonie Gorzowa fabrykę matryc LCD za 58 mln zł.

Samsung z kolei, po przejęciu w 2009 r. fabryki lodówek i pralek Amiki we Wronkach, inwestuje w nią kolejne 75 mln zł, aby do 2013 r. zwiększyć produkcję tych urządzeń do 2 mln sztuk rocznie. Celem koreańskiego producenta jest oczywiście sprzedaż urządzeń na rynku europejskim. Z uwagi na niskie koszty działalności i lokalizację w UE Plexus wybuduje w 2011 r. nowoczesną fabrykę urządzeń elektronicznych w rumuńskim parku przemysłowym Eurobusiness w mieście Oradea.

Koszt inwestycji to 25-30 mln dol. Choć z produkcji kontraktowej w Europie Zachodniej firmy EMS dość często obecnie rezygnują przenosząc ją na Wschód kontynentu, przemysł elektroniczny koncentruje się głównie w Europie Zachodniej. Do 2014 r. Unia Europejska wytwarzać będzie przede wszystkim komponenty elektroniczne o wysokiej marży, głównie na potrzeby najważniejszych na świecie sektorów technologii: medycznego, przemysłowego, technologii lotniczych i obronnych, energii odnawialnej, telekomunikacji i komputerów, oraz, szczególnie w Niemczech, elektroniczne podzespoły motoryzacyjne.

W III kw. br. w UE najbardziej wzrosła sprzedaż właśnie komponentów elektronicznych i płytek drukowanych, sprzętu komputerowego, elektroniki konsumenckiej i komponentów motoryzacyjnych. W 2009 r. 38% europejskiej produkcji płytek drukowanych wykonano w Niemczech, a po niecałe 10% produkcji przypadło w udziale Francji i Włochom.

 

World News 24h

sobota, 24 lutego 2018 15:58

China’s Huawei is forging closer commercial ties with big telecom operators across Europe and Asia, putting the company in prime position to lead the global race for next-generation 5G networks despite U.S. allegations it poses a security threat. Huawei’s dominant position in China - set to become the world’s biggest 5G market by far - is well-documented. However it has also been making in-roads in the rest of world to compete with rivals Ericsson and Nokia in several lucrative markets, including countries that are longstanding U.S. allies. 5G networks, now in the testing stage, will rely on denser arrays of small antennas and the cloud to offer data speeds up to 50 or 100 times faster than current 4G networks and serve as critical infrastructure for a range of industries.

więcej na: www.reuters.com