wersja mobilna
Online: 383 Środa, 2018.01.17

Biznes

Mamy najgorszy system przetargów w UE

czwartek, 27 sierpnia 2015 11:18

W ponad 45% wszystkich przetargów w Polsce występuje tylko jeden oferent, wynika z najnowszych analiz Fundacji im. S. Batorego. Jest to najgorszy wynik w całej Unii Europejskiej. W czołówce tego niechlubnego rankingu znajdują się również Estonia, Cypr i Słowacja. Z kolei najlepiej sytuacja wygląda w Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Zdaniem ekspertów, problem nie leży w prawie, lecz w lęku pracowników urzędów, którzy często obawiają się stosowania innych niż cenowe kryteria ocen.

Wprowadzona w październiku 2014 r. nowelizacja Prawa Zamówień Publicznych doprecyzowała kwestię kryteriów przetargowych, a dokładniej ograniczyła zamówienia, w których można stosować wyłącznie najniższą cenę. Wprowadziła również obowiązek uzasadnienia sytuacji, gdy ogłaszający przetarg posłuży się przy wyborze najlepszej oferty jedynie kryterium ceny.

W praktyce jednak niewiele się zmieniło i zamawiający nadal posługują się ukrytymi kryteriami tego typu, np. najkrótszym terminem realizacji, a cena i tak w dużej mierze decyduje o wyborze tej, a nie innej oferty. W latach 2012-2014 tylko w 2% zamówień publicznych zamawiający przy wyborze oferty nie kierował się wyłącznie najniższą ceną i ustalał dodatkowe kryteria.

Sytuację może zmienić zapowiadana przez Urząd Zamówień Publicznych ustawa, która ma wprowadzić do polskiego porządku prawnego dyrektywy europejskie, m.in. dotyczące zamówień publicznych. Zmieniają one sposób udzielania zamówień publicznych i koncesji, zakładając uproszczenie postępowania, uelastycznienie procedur oraz zwiększenie udziału firm z sektora MŚP w przetargach. Na adaptację dyrektyw Polska ma czas do 18.04.2016 r.

 

World News 24h

środa, 17 stycznia 2018 10:01

Ferrari NV will make a battery-powered supercar to challenge Tesla Inc. at the high end of the electric-auto market, Chief Executive Officer Sergio Marchionne said. The race-car maker, spun off from Fiat Chrysler Automobiles NV, has been expanding its lineup to lift sales without losing the exclusivity of a brand associated with Italian design and super-fast roadsters. Marchionne, who heads both companies, also told reporters at the Detroit auto show that Ferrari will introduce its first SUV, which will be "the fastest on the market" by late 2019 or 2020. “If there is an electric supercar to be built, then Ferrari will be the first,” Marchionne said. “People are amazed at what Tesla did with a supercar: I’m not trying to minimize what Elon did but I think it’s doable by all of us.”

więcej na: www.bloomberg.com