Poniedziałek, 21 maja 2012

Usługi posprzedażne nowym rynkiem dla firm elektronicznych

Współczesna elektronika jest branżą bardzo dynamicznie się rozwijającą. Wszyscy się z tym zgadzamy i przywykliśmy już nawet, że tempo pojawiania się nowości produktowych i podzespołowych jest oszałamiająco duże. Wiele komponentów pojawia się na rynku, aby po chwili zniknąć na skutek niewielkiego zainteresowania klientów lub być zastąpione przez nowe lepsze wersje. Efekt jest taki, że tempo wypadania produktów z rynku w ostatnich latach znacząco wzrosło, w czym z pewnością miał udział kryzys w światowej gospodarce.

Usługi posprzedażne nowym rynkiem dla firm elektronicznych

Krótki czas życia podzespołów to czynnik odpowiedzialny w dużym stopniu za to, że czas eksploatacji wielu urządzeń staje się coraz krótszy i coraz szybciej wypadają one z rynku tworząc miejsce na kolejne nowsze wersje. Nad tym strumieniem starego sprzętu próbuje się zapanować za pomocą regulacji prawnych zmuszających do zapewnienia recyklingu i odzyskiwania cennych surowców. Obszary te stają się na tyle duże, że coraz więcej firm elektronicznych próbuje znaleźć w nich swoje miejsce, poszerzając biznes właśnie w tę stronę.

W ostatnim okresie Avnet i Arrow zainwestowały w przedsiębiorstwa zajmujące się naprawą, wymianą, recyklingiem i utylizacją urządzeń elektronicznych. To dlatego, że na usługach określanych jako aftermarket daje się coraz więcej zarobić i w niedługim czasie mogą one stać się kolejną nieodłączną częścią biznesu dystrybucyjnego.

Na razie ten rynek jest bardzo rozproszony i opiera się raczej na małych lub średnich firmach o wąskiej specjalizacji, związanej na przykład tylko z naprawami lub odzyskiem materiałów ze złomowanych urządzeń, ale w przyszłości kompleksowe usługi posprzedażne mogą być atrakcyjne tak samo jak dzisiaj zaopatrzenie lub produkcja. Koncentracja takich usług z pewnością będzie też miała korzystny wpływ na koszty i da szansę po raz kolejny zaoferowania klientom jeszcze większej wartości dodanej do handlu.

O tym, że usługi aftermarket są jeszcze mało znaną niszą może świadczyć pojawienie się kilku firm takich jak m.in. Guzu, Gazelle, które wyspecjalizowały się w naprawianiu, odnawianiu i ponownej sprzedaży wyrobów elektroniki konsumenckiej. Okazuje się, że laptopy, odtwarzacze lub telefony komórkowe po naprawie oraz wymianie obudowy znajdują bez trudu nabywców, a obroty takich firm rosną w tempie kilkunastu procent miesięcznie.

Dzisiaj firmy te aktywnie skupują starsze urządzenia, uszkodzone lub niechciane, a także takie, których użytkownicy chcą zamienić je za dopłatą na nowsze, wiedząc, że po kosmetyce i nieskomplikowanych naprawach będą dalej atrakcyjne dla mniej zamożnych lub wymagających klientów. Ich sukces z pewnością jest dowodem, że zaawansowany technicznie produkt wycofany z bogatego sektora rynku daje się jeszcze raz upłynnić gdzieś indziej.

Dla biznesu jest to wystarczający znak, że warto się tym zainteresować. Po stronie elektroniki profesjonalnej kolejnego przykładu dostarcza sektor aparatury pomiarowej. Od wielu lat dystrybutorzy oprócz nowych przyrządów sprzedają też używane i odnowione wersje, które dla wielu klientów mają wystarczające możliwości pomiarowe za ułamek ceny nowych. Podobnie jest ze sprzętem technologicznym do produkcji elektroniki, który często dostępny jest jako używany. Jak widać pomysł na naprawianie, odnawianie i ponowną sprzedaż elektroniki nie jest nowy, nie dotyczy też wyłącznie popularnego sprzętu powszechnego użytku.

Nowością jest to, że taka działalność może być podstawą biznesu i zalążkiem specjalizacji. Od dawna wiedzieliśmy, że elektronika starzeje się przede wszystkim moralnie i funkcjonalnie a nie fizycznie. Dzisiaj wiemy jeszcze, że rosnące wymagania w zakresie ochrony środowiska oraz duże tempo rozwoju elektroniki zakreślają nowy duży obszar aktywności biznesu elektronicznego zaczynający się tam, gdzie dzisiaj zwykle kończymy pracę wystawiając fakturę sprzedaży.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej
Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również