Systemy pomiarowe w edukacji

| Prezentacje firmowe Artykuły

Pojęcie systemu pomiarowego jest niezwykle obszerne. Z definicji jest to odpowiednio zorganizowany zestaw elementów stanowiący całość organizacyjną i objęty wspólnym sterowaniem, przeznaczony do wydobycia informacji pomiarowej z obiektu badanego i przekazania jej obserwatorowi w użytecznej formie.

Systemy pomiarowe w edukacji

Jeżeli dogłębnie przeanalizujemy pojęcie systemu pomiarowego w odniesieniu do edukacji, dostrzeżemy zasadnicze cechy niezbędne do jego działania. Pierwszym elementem jest parametr będący przedmiotem analizy. Za przykład może posłużyć modulacja amplitudy - dysponując odpowiednimi narzędziami, możemy zbadać sygnał na wejściu i wyjściu modulatora.

Narzędzie, które pozwoli nam na zmierzenie lub zbadanie analizowanego parametru, stanowi drugi niezwykle istotny element systemu pomiarowego. W przypadku elektroniki podstawowym narzędziem pomiaru sygnałów jest oscyloskop, w odniesieniu do telekomunikacji analizator widma, natomiast w energetyce miernik napięcia i prądu.

Możliwe jest również zastosowanie urządzeń będących swoistymi hybrydami, jak np. seria oscyloskopów Tektronix MDO 4000, będąca połączeniem oscyloskopu i analizatora widma w jednym urządzeniu. Elementem końcowym jest użytkownik, pośrednio między nim, a aparaturą pomiarową może znajdować się narzędzie przetwarzające uzyskane wyniki.

Najczęściej tym narzędziem jest komputer osobisty wyposażony w odpowiednie oprogramowanie pozwalające na obróbkę uzyskanych wyników. Rozwój elektroniki niesie ze sobą konieczność dostosowania aparatury pomiarowej i poziomu umiejętności pracowników do potrzeb systemu. Zatem niezwykle istotne jest wdrażanie kompletnych systemów pomiarowych w szkołach technicznych i na uczelniach wyższych.

Celem jest podnoszenie poz iomu kształcenia i tym samym umiejętności przyszłych inżynierów i techników. Najlepszym sposobem kształcenia jest nauka poprzez praktykę na sprzęcie przeznaczonym do tego celu, na przykład na kompleksowych systemach pomiarowych, jak zaprezentowane na rysunku poniżej laboratorium instalacji elektrycznych opracowane przez włoską firmę De Lorenzo.

System zbudowany jest z pojedynczych modułów i pozwala na łatwą konfigurację. Dzięki temu możliwa jest jego optymalizacja pod kątem aktualnych potrzeb rynku i specjalizacji ośrodka dydaktycznego, np. badanie silników elektrycznych zapewnia laboratorium elektryczne Openlab (zdjęcie). Pozwala na kompleksową analizę budowy, pomiar napięć fazy w przyswajalnej dla studentów formie.

Mają oni moż liwoś ć praktycznego sprawdzenia zdobytej wiedzy. Programowanie i sterowanie procesami, analiza parametrów transportowanych elementów jest z kolei wspaniałym rozwiązaniem systemu dla branży automatyki. Konfigurowalne i zintegrowane z komputerem laboratorium pozwala na całościowe sterowanie procesem transportu obiektu, poprzez użycie szeregu wysięgników, sterowanych ramion, podajników.

W odniesieniu do elektroniki ważna jest analiza obwodów elektrycznych pod kątem zmian poziomów prądów i napięć wnoszonych przez poszczególne elementy. W przypadku techniki cyfrowej najistotniejsze jest badanie podstawowych układów logicznych, szeregu bramek, multiplekserów i wielu innych elementów pozwalających na zrozumienie badanego przedmiotu.

W odpowiedzi na potrzeby rynku firma Tespol, będąca autoryzowanym przedstawicielstwem czołowych producentów aparatury kontrolno-pomiarowej oraz systemów radiokomunikacyjnych, podjęła współpracę z włoską firmą De Lorenzo, producenta systemów dydaktycznych dla przemysłu i elektrotechniki i oferuje kompleksową ofertę systemów pomiarowych dla edukacji.

Tespol
www.tespol.com.pl