Placówki naukowe a komercyjne

Rys. 7. Ocena początku 2011 roku

Rynek zajmujący się badaniami urządzeń elektronicznych można umownie podzielić na kilka grup. Pierwszą tworzą placówki naukowe, a więc laboratoria powstałe na uczelniach technicznych. Są one elementem kształcenia studentów, bazą do prowadzenia prac naukowych dla kadry, ale także dają możliwość oferowania usług badawczych na rynku. Placówki naukowe z pewnością dysponują kompetentną kadrą techniczną, gdyż dla wielu zatrudnionych tam pracowników badania są zawodową specjalizacją.

Mają też wysokiej klasy sprzęt, o jakim inne komercyjne laboratoria mogą tylko pomarzyć. To dlatego, że na prowadzone badania naukowe uczelnie dostają granty, korzystają też ze zniżek na zakupy u producentów sprzętu pomiarowego, a także ze wsparcia z funduszy unijnych. W efekcie ich pozycja na rynku jest bardzo silna. Przykładem mogą być tutaj laboratoria na Politechnice Wrocławskiej, Wojskowego Instytutu Łączności i inne.

Drugą grupę firm tworzą placówki komercyjne, dla których badania są główną formą biznesu. Z uwagi na mniejsze możliwości pozyskiwania sprzętu pomiarowego żyją one nieco w cieniu laboratoriów na uczelniach, opierając się na niszach, wybranych rynkach, takich jak AGD, lotnictwo i sprzęt profesjonalny. Placówki komercyjne bronią się też przed konkurencją, nawiązując bliskie relacje z klientami, pełniąc dla firm rolę ośrodka konsultacyjnego wspierającego przez cały czas projektowanie i prototypowanie.

Rys. 8. Aktualna koniunktura w branży

Oferta tych placówek raczej nie obejmuje najbardziej złożonych pomiarów, ale raczej łączy w ramach pakietu najpotrzebniejsze pomiary elektryczne, mechaniczne i klimatyczne. Takie firmy w raporcie to m.in. Eltest oraz Predom. Trzecia grupa usługodawców to większe firmy produkcyjne, które zainwestowały we własne laboratoria pracujące na potrzeby realizowanej produkcji własnej i wspierające projektowanie nowych urządzeń.

Ich potencjał badawczy nierzadko jest oferowany na wolnym rynku, co widać na przykładzie takich firm jak Satel, Pozyton, Radmor lub Sonel. Ich oferta może być dobra dla tych, którzy w biznesie zajmują się podobną tematyką, na przykład aparaturą pomiarową. Zapewne w obszarach zgodnych z głównym profilem biznesu ich kompetencje mogą być ważnym atutem. O usługi badania urządzeń elektronicznych rozszerzają swoją ofertę firmy kontraktowe, jak chociażby Bornico, dystrybutorzy podzespołów elektronicznych (Radiotechnika) oraz dostawcy komponentów i materiałów dla przemysłu (Astat).

Rozwój ofert w tym kierunku za każdym razem wynika z profilu i wcześniejszej działalności tych firm, np. kontaktów z wojskiem, prowadzenia biura konstrukcyjnego projektującego elektronikę i podobnych powiązań. Na rysunku 5 pokazane zostały wyniki ankiety, w której pytaliśmy, jaka opisana grupa usługodawców rozwija się najszybciej. Wyniki jednoznacznie wskazują, że tempo dyktują placówki naukowe, chociaż pozycja laboratoriów niezależnych nie wypadła wcale źle. Może dlatego, że jest ich niewiele na rynku i ich głos może być niedostatecznie słyszany?

dr inż. Andrzej Krzysztof Wach

Laboratorium badania jakości i wzorcowania wyrobów elektronicznych w ITR

  • Dlaczego warto korzystać z usług wyspecjalizowanych laboratoriów pomiarowych?

Producent na etapie przygotowania wyrobu do produkcji powinien wykonać możliwie wszechstronne badanie wyrobu, przede wszystkim powinno dotyczyć to badań funkcjonalnych, czyli sprawdzenia poprawności realizacji podstawowych funkcji. Badania wyrobu powinny również dotyczyć bezpieczeństwa jego użytkowania oraz funkcjonowania w określonych warunkach środowiskowych (klimatycznych, mechanicznych, kompatybilności elektromagnetycznej).

We własnym zakresie daje się przeprowadzić tylko część takich pomiarów, bo badania bezpieczeństwa i środowiskowe wymagają dodatkowej aparatury badawczej, którą producent z reguły nie dysponuje. Stąd dobrą możliwością są badania w akredytowanym laboratorium. Badania te są potwierdzeniem przez niezależną stronę poprawność badań wykonanych w całości lub częściowo przez producenta.

  • Czy wszyscy klienci trafiający do laboratoriów zainteresowani są poprawą jakości produktów?

Klientów laboratoriów badawczych można podzielić na dwie grupy: świadomych, którzy chcą uzyskać potwierdzenie wyników swoich badań lub wskazanie słabych punktów wyrobu oraz takich, którym poprawne wyniki są potrzebne jedynie do realizacji ich celów biznesowych: wygrywania przetargów, zwiększenia sprzedaży poprzez reklamę.

  • Posiadanie akredytacji - czy to jest ważne?

Akredytacja laboratorium jest bardzo ważna, bowiem jest ona wiarygodnym potwierdzeniem kompetencji laboratorium. W ramach tego potwierdzenia laboratorium poddawane jest wszechstronnej ocenie, polegającej między innymi na okresowym sprawdzaniu: kompetencji personelu laboratorium, stosowanych metod badawczych, posiadanego wyposażenia badawczego i sposobu jego nadzorowania, zapewniania spójności pomiarowej, jakości wyników badań oraz działania w ustalonym systemie zarządzania. Wyniki badań akredytowanego laboratorium są uznawane przez inne jednostki akredytowane w kraju i za granicą.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również