Producenci anten i osprzętu

Rys. 7. Zestawienie czynników branych pod uwagę przy wyborze anten wraz z ich siłą oddziaływania na decyzję

Anteny to produkt, który w latach 90. ubiegłego wieku, a więc w okresie, gdy w Polsce pojawiły się prywatne stacje telewizyjne, stał się zalążkiem biznesu dla wielu krajowych firm. Anteny siatkowe i warszawskie targowisko Wolumen to połączenie, które funkcjonowało w branży przez wiele lat i dawało nieźle i szybko zarobić, bo popyt był ogromny, a technologia prosta.

Te czasy to już oczywiście historia. Dzisiaj wielu z firm, które wtedy produkowały takie anteny, już nie ma. Wypadły z rynku firmy o niskim poziomie technicznym, bez własnych dobrych konstrukcji. Pozostało kilka, które dbają o wysoką jakość swoich wyrobów, wdrażają nowe konstrukcje, stąd w biznesie panuje stabilizacja.

Rynek polski oparł się chińskiej konkurencji, głównie dzięki kilku dobrym rodzimym producentom oferującym zaawansowane technologicznie produkty, o nowoczesnym wzornictwie przemysłowym i w relatywnie niskich cenach wynikających z małych kosztów produkcji i dobrej sieci dystrybucji, m.in. poprzez hurtownie i supermarkety budowlane, także w zakresie wykraczającym poza Polskę.

Takie atuty pozwoliły takim firmom zająć znaczącą pozycję na rynku i osiągać sukcesy. W gronie tym wymienić należy przede wszystkim firmę DPM Solid Polska - producenta anten telewizyjnych, którego produkty można znaleźć w każdym supermarkecie budowlanym i wielu hurtowniach.

Firma jest prawdopodobnie największym producentem anten RTV w kraju. Produkcją anten zajmują się ponadto Sowar, Tatarek, a także Dipol i Delta-Opti z Poznania, wytwarzające szerokopasmowe i kierunkowe anteny radiowo-telewizyjne, a także wersje do systemów łączności, takich jak LTE, UMTS, WLAN, GSM.

Znanym producentem anten jest także gdańska firma Telkom-Telmor, specjalizująca się w wytwarzaniu anten RTV, urządzeń do odbioru sygnałów RTV i Sat do indywidualnych oraz zbiorowych instalacji antenowych oraz central alarmowych i sygnalizatorów. Z kolei w produkcji anten samochodowych wyspecjalizowała się firma Unicon z Białogardu.

O ile wytwarzanie anten RTV ma charakter seryjny i masowy, o tyle anteny radiokomunikacyjne to specjalistyczna nisza. Firmy takie oferują anteny i systemy antenowe o nierzadko unikalnych właściwościach, często tworzone przez krótkofalowców dla krótkofalowców. Ich istnienie na rynku wynika z wysokich kompetencji technicznych pracowników, jakości projektów, także usług wspierających sprzedaż.

Anteny takie są z pewnością uzupełnieniem rynku od strony specjalistycznej, ale bezsprzecznie biznes ten ma niewielką skalę. Przykładem może być Cyberbajt, specjalizujący się w produkcji anten mikrofalowych kierunkowych, sektorowych, dookólnych, panelowych, w tym wersji MIMO 2×2 i 3×3 oraz firma Radmor, znana z profesjonalnych anten radiokomunikacyjnych.

Firmami o takim profilu w tym opracowaniu są też VPA Systems i Solvis. Wiele z wymienionych firm produkujących anteny wytwarza też mniejszy lub większy asortyment osprzętu instalacyjnego. W przypadku firmy Matt elementy te stały się nawet głównym profilem działalności. Ponadto znakomita większość krajowych producentów, w tym wszystkie większe firmy, sprzedają anteny za granicę.

Dystrybutorzy anten radiokomunikacyjnych

Wyraźnie wydzieloną grupę firm na omawianym rynku tworzą dystrybutorzy sprzedający radiotelefony, osprzęt, przemienniki oraz anteny do budowy systemy łączności profesjonalnej dla służb mundurowych, lotnictwa, CB i krótkofalowców. Oferty takich dostawców mają często szeroki profil i charakter kompleksowy.

Takimi firmami w raporcie są np. Alan, Altran, President Electronics, Pro-Fit, Radicom. Takie łączenie to efekt tego, że choć anteny spajają systemy łączności w jedną całość, rzadko są ich najbardziej dochodową częścią. Praktycznie zawsze stanowią one produkt uzupełniający inną działalność firm, wiążą się ze sprzedażą sprzętu radiokomunikacyjnego, radiomodemów, urządzeń komunikacji bezprzewodowej, modułów GSM i podobnych wyrobów.

Z samej sprzedaży anten i osprzętu utrzymują się nieliczne firmy. Wyspecjalizowanym dystrybutorem anten i systemów antenowych do zastosowań profesjonalnych jest firma Kathrein. Jej oferta skupia się na nadawcach radiodyfuzji naziemnej, komunikacji ruchomej, dostawach systemów antenowych do komunikacji z samolotami i podobnych.

Firmy dystrybucyjne o profilu radiokomunikacyjnym

Rys. 8. Branże i grupy odbiorców anten w Polsce uporządkowane według znaczenia

Dystrybucja anten i akcesoriów to z pewnością naturalne i najbardziej typowe rozszerzenie biznesu dla firm instalacyjnych, projektowych, dużych hurtowni, które po osiągnięciu pewnego pułapu rozwoju nawiązują bezpośrednią współpracę z producentami tych produktów, zwykle z zagranicy, ale reprezentują też producentów polskich. Takie przedsiębiorstwa w tym zestawieniu to m.in. Wisat, Ostrowski, Diomar oraz Sat-Serwis.

Firmy dystrybucyjne o szerokim profilu

Ostatnią wyraźnie wyodrębnioną grupę firm w tym zestawieniu tworzą dystrybutorzy podzespołów elektronicznych, którzy sprzedają urządzenia i moduły do komunikacji bezprzewodowej, a także firmy katalogowe, które mają "prawie wszystko". W ich przypadku anteny są uzupełnieniem kompleksowych ofert.

Dostawcy związani z modułami komunikacyjnymi to między innymi Elhurt, Masters, Acte i Eltronika. Moduły do komunikacji bezprzewodowej i anteny wraz ze złączami i akcesoriami oferuje też firma Arrow Electronics. Firmy katalogowe, które mają w ofertach wiele popularnych anten, to natomiast Farnell, RS Components, Lechpol i Elfa Distrelec.

Aparatura pomiarowa związana z antenami

Poza samymi antenami i osprzętem antenowym, kablami, złączami i podobnymi elementami pasywnymi ważnym produktem dla omawianego rynku jest aparatura pomiarowa służąca do pomiarów parametrów systemów antenowych, strojenia, kontroli ich działania.

Takie przyrządy pomiarowe sprzedają dostawcy często związani z sektorem telekomunikacji i radiokomunikacji i dostawcy aparatury laboratoryjnej wysokiej klasy. Aparaturę do pomiarów anten mają m.in. AM Technologies, Meratronik i Digimes.

Ranking dostawców anten

Od pewnego czasu przy redakcyjnych raportach zamieszczamy wykresy chmurkowe, ilustrujące najpopularniejsze marki, znanych dostawców lub firmy liczące się w branży. Bazą do tych wykresów są ankiety, które za każdym razem wysyłamy do praktycznie wszystkich firm z danego obszaru, prosząc o wskazanie czołowych przedsiębiorstw.

Im dana nazwa pojawia się częściej w ankietach, tym obrazowana jest większą czcionką, co daje czytelne zestawienie, bez konieczności wnikania w procenty, udziały i wzajemne pozycje. Niemniej ta metoda czasem zawodzi, zwykle wtedy, gdy rynek jest bardzo szeroki, składa się z wielu nierzadko rozłącznych podsektorów, tam gdzie dostawcy mogą funkcjonować równolegle bez konkurowania ze sobą.

Tak jest właśnie w antenach, które są kierowane zarówno na rynek konsumencki, jak i profesjonalny, masowy i specjalistyczny. W takim przypadku wykres nie wyróżnia dostatecznie liderów i stąd tym razem zrezygnowaliśmy z jego stworzenia.

Przegląd ofert w tabelach

Tabela 4. Plan raportów "Elektronika" na najbliższe miesiące

Przegląd ofert firm zajmujących się sprzedażą anten i akcesoriów umieszczony został w tabelach 1 i 2. Zostały one podzielone na trzy poziome sekcje, zawierające przegląd ofert w zakresie anten RTV, do transmisji danych i radiokomunikacji oraz oferty akcesoriów i usług.

Tak zbudowana tabela pozwala na szybkie zorientowanie się w tym, czym zajmują się poszczególne firmy, bez wgłębiania się w szczegóły techniczne.



Robert Magdziak

Źródłem wszystkich danych przedstawionych w tabelach oraz na wykresach są wyniki uzyskane w badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród krajowych dostawców anten, akcesoriów i aparatury pomiarowej.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również