Korea Południowa chce być pionierem w rozwoju inteligentnych miast

| Gospodarka Aktualności

Według Calvina Lee, dyrektora zarządzającego Sime Darby KIA Taiwan, Korea Południowa poświęciła się opracowywaniu pojazdów elektrycznych i autonomicznych, by pełniejsza stała się wizja inteligentnych miast. Rozwój obejmuje komunikację, dokładne mapy, kontrolę ruchu, drogi i inne czynniki.

Korea Południowa chce być pionierem w rozwoju inteligentnych miast

Jeśli chodzi o politykę koreańskiego rządu, prezydent Moon Jae-in ogłosił w 2020 r. zobowiązanie finansowe w wysokości 20 bln KRW (14,81 mld USD), z przeznaczeniem na rozwój pojazdów elektrycznych i ekologicznego sprzętu mobilnego. W grudniu 2021 r. w Seulu uruchomiono autonomiczne Robotaxi z usługą RoboRide utrzymywaną przez grupę Hyundai. Ponadto oczekuje się, że w 2027 r. do użytku zostanie oddana pierwsza na świecie w pełni automatyczna droga "Auto Pilot".

Calvin Lee zwrócił uwagę, że uwzględniając pojazdy elektryczne zasilane bateriami (BEV) i zasilane ogniwami paliwowymi (FCEV), a także pojazdy hybrydowe typu plug-in (PHEV), globalny wzrost sprzedaży modeli EV w pierwszym kwartale 2022 r. osiągnął 70%. W wielu krajach odsetek sprzedaży samochodów elektrycznych przewyższył już wskaźnik sprzedaży aut na paliwa standardowe. Na przykład Norwegia dla EV miała wskaźnik 92% już w 2021 r. Niemcy i Wielka Brytania przekroczyły 50% w 2022 r. Szacuje się, że do roku 2027 r. globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych osiągnie 51 mln sztuk, z penetracją rynku przekraczającą 60%.

Wśród poszczególnych producentów samochodów pierwsze miejsce w sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2021 r. zajęła Tesla - tak jak wcześniej. Grupa Hyundai-KIA zajęła szóste miejsce - za Teslą, SAIC Motor, Volkswagenem, BYD i Nissan-Mitsubishi-Renault. Chociaż chińskie marki osiągają dobre wyniki, oczekuje się, że marki południowokoreańskie wkrótce nadrobią zaległości dzięki polityce promującej modele EV.

Aby dopasować się do wszystkich rodzajów scenariuszy rozwoju rynku, Grupa Hyundai opracowuje różne technologie, jak bezzałogowe systemy statków powietrznych (UAS), pojazdy FC, precyzyjna jazda autonomiczna, programowanie OTA (over-the-air) i pojazdy typu purpose-built (PBV). Szacuje się, że platforma EV przejdzie z obecnej E-GMP na IMA w 2025 roku, co nie tylko zwiększy wytrzymałość o 50%, ale także obniży koszty o 40%. Do 2030 r. dalszej poprawie ulegnie wydajność akumulatorów, a wielkość produkcji pojazdów wzrośnie ze 140 tys. w 2021 r. do 1,87 mln w 2030. Hyundai zainwestował również 5,5 mld USD w budowę fabryk pojazdów elektrycznych i akumulatorów w USA.

fot. Andra Febrian - Own work, CC BY-SA 4.0

źródło: DigiTimes

Zobacz również