Elektronika konsumencka źródłem innowacji

Wydaje się, że źródłem innowacji i nowych technologii jest dzisiaj elektronika konsumencka, a w dużem mierze smartfony. Tam trafiają innowacje związane z wyświetlaczami, panelami dotykowymi, a w ostatnich latach także czujniki linii papilarnych, kamery do rozpoznawania twarzy lub sensory typu ToF do wykrywania gestów. Mimo że nie wszystkie te produkty wiążą się bezpośrednio z tematyką wyświetlaczy, niemniej z uwagi na zagadnienia związane z ich integracją w kompletną jednostkę jest to w pewnym stopniu ich funkcjonalna część. Takie „dodatki” są montowane pod szkłem panelu dotykowego, dlatego należy oczekiwać, że z czasem takie podejście będzie standardem dla rynku i tak jak dzisiaj mamy wyświetlacz z panelem, tak będzie niedługo z tymi czujnikami. Aktualnie słychać zapowiedzi o integracji pod szkłem panelu kamery w smartfonach, co przekonująco wyznacza kierunek, w którym będzie w kolejnych latach szedł rozwój rynku.

Struktura sprzedaży wyświetlaczy w 2018 r.
 
Struktura obrotów ze sprzedaży wyświetlaczy, jakie osiągają krajowe firmy, wskazuje na spore rozdrobnienie rynku, a więc na to, że liczba firm specjalizujących się w tej tematyce jest niewielka (ok. 10%). Dla dwóch trzecich są to komponenty uzupełniające lub tworzące kompleksowy asortyment podzespołów elektronicznych. Wyświetlacze są produktem dostępnym w bardzo szerokim asortymencie. Wiele typów, wersji, rozwiązań w zakresie mechanicznym, optycznym i sterowania sprawia, że rynek jest bardzo rozproszony od strony produktów oraz biznesu. To rozproszenie przeszkadza w koncentracji biznesu.

Dominacja elektroniki konsumenckiej w innowacjach niesie też negatywne zjawiska, które widać w branżach specjalistycznych. Tempo rozwoju technologii jest dynamiczne i wiele rozwiązań szybko wypada z ofert. Oznacza to, że rynek przemysłowy ma kłopoty z szeroką adaptacją rozwiązań konsumenckich, gdyż nie jest w stanie zagwarantować wieloletniej dostępności i niezmienności wyświetlaczy. Klienci oczekują często, by wyświetlacze przemysłowe miały porównywalne parametry optyczne oraz technologiczne, a co więcej także cenowe. Nie jest to możliwe, ponieważ wyświetlacze przemysłowe mają dłuższy czas pracy, tzn. wykonane są z komponentów o wyższej jakości i tym samym droższych. Są też produkowane przez wiele lat, więc muszą wykorzystywać starsze linie i technologie, ponadto często wytwarzane są w mniejszych partiach i utrzymywane w magazynach producentów i dystrybutorów, co również prowadzi do wyższej ceny.

Nierzadko kolejne generacje rozwiązań konsumenckich nie są kompatybilne z poprzednikami. Do różnic mechanicznych i w rozkładzie wyprowadzeń dochodzą tu jeszcze inne kontrolery, interfejsy, co niestety dla wielu nabywców okazuje się już bagażem pod ich siły. Do tego na nowe wersje trzeba długo czekać, spełnić minima zakupowe, a te o bardziej unikalnych właściwościach potrafią szybko wypaść z produkcji. Są to te minusy, jakie niesie dominacja elektroniki konsumenckiej.

Zapotrzebowanie na panelowe LCD na indywidualne zamówienie
 
Panele LCD, czyli wyświetlacze znakowe bez kontrolera, to specyficzny produkt, na który cały czas jest popyt i jak wynika z naszego badania ankietowego, rynek takich jednostek cały czas się rozwija. Powodem jest znikomy pobór mocy, wsparcie ze strony wielu mikrokontrolerów, które mają wbudowany sterownik LCD oraz możliwość zamówienia wersji indywidualnej, a więc z własnymi symbolami, logotypem itp. Panelowy LCD to dobre rozwiązanie, gdy aplikacja jest prosta, interfejs użytkownika opiera się na kilku elementach, a dodatkowo trzeba minimalizować pobór mocy.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również