Równowaga między automatyzacją a zaangażowaniem doświadczonych inżynierów metodą na sukces w dystrybucji

| Technika

Wiele już napisano na temat tego, jakie przemiany zaszły w sektorze dystrybucyjnym na przestrzeni ostatnich lat, a dziś ledwo przypomina on rzeczywistość sprzed dekady. Coraz szersze wykorzystanie zautomatyzowanych systemów i nieustannie wzrastające możliwości oferowane przez Internet przyniosły wielkie zmiany w sposobie obsługi klientów oraz zamawiania, dostawy i wsparcia produktowego.

Równowaga między automatyzacją a zaangażowaniem doświadczonych inżynierów metodą na sukces w dystrybucji

Fot. 1. Dwukondygnacyjny budynek o wymiarach 325×175×23 m i w sumie 100 tys. m² powierzchni logistycznej. Dzięki obecnej rozbudowie powierzchnię każdej kondygnacji budynku zwiększono o 13 tys. m² kwadratowych do całkowitej powierzchni 57 tys. m². Sercem obiektu jest nowy, w pełni zautomatyzowany wahadłowy, wózkowy system magazynowania, w którym 375 wózków porusza się po 15 osobnych alejach o długości 60 m

Aby dotrzymać kroku gwałtownie zmieniającemu się środowisku i utrzymać wiodącą pozycję wśród konkurencji, dystrybutorzy komponentów w naturalny sposób stają przed koniecznością inwestowania w najnowsze technologie oraz zaawansowane wyposażenie, które upraszcza obsługę całego łańcucha dostaw i przekłada się na większe zadowolenie klientów.

W miarę wdrażania niezwykłych rozwiązań możliwych dzięki nowym technologiom, jakie przyniósł XXI wiek, przedsiębiorstwa dystrybucyjne zaczynają także dostrzegać fakt, że aby zapewnić klientom jak najlepszą obsługę, z wykorzystaniem najnowocześniejszych systemów magazynowania, konieczne jest wdrożenie elastycznych procedur, od etapu pakowania po dostarczenie dowolnego produktu, realizowanych w jak najkrótszym czasie.

Takie udoskonalenia to jednak tylko połowa sukcesu, a ich skuteczność jest w dużej mierze uzależniona od jednego, bardzo ważnego czynnika - ludzkiej kreatywności i interakcji.

Pomimo wszystkich postępów i osiągnięć dokonanych w przeszłości i tych, które dopiero nadejdą, przewagę konkurencyjną, jakiej poszukują przedsiębiorstwa, może zapewnić wyłącznie personel o bardzo wysokich kwalifikacjach i doświadczeniu w sektorze dystrybucyjnym. Dystrybutorzy patrzący perspektywicznie doskonale wiedzą, że inwestowanie w wykwalifikowaną kadrę jest niezbędnym warunkiem osiągania postępów w kluczowych obszarach, takich jak badania i rozwój, sektor służb utrzymania ruchu i edukacji.

Osobno, inteligentne systemy i wykwalifikowany personel mogą przynieść duże korzyści każdemu podmiotowi z sektora dystrybucyjnego, lecz w połączeniu pozwalają osiągnąć rozpoznawalność i wyjątkowość, które wyróżniają je na tle konkurencji.

Inwestycje w infrastrukturę

Fot. 2. Specjalny, wewnętrzny zespół inżynierów nieustannie rozwija nowe produkty wysokiej jakości w ośrodku Conrad Technologie Centrum (Centrum Technologii Conrad). Produkty te są dostępne na wyłączność w ofercie

Przez ostatnie 3 lata firma Conrad Electronic zainwestowała około 100 mln euro w wyposażenie, technologię i doświadczony i wykwalifikowany personelu. Kolejne 56 mln euro wydano na rozwój własnego centrum logistycznego. Inwestycja ta objęła także wdrożenie najnowszej technologii wahadłowego transportu wózkowego produktów.

Wychodząc naprzeciw potrzebom swoich klientów, firma zwiększyła liczbę szybko i niezawodnie wysyłanych paczek, sprawdzonych pod kątem jakości - od 40 tys. przesyłek dziennie do nawet 100 tys. przesyłek dziennie.

Jednocześnie rozbudowano ofertę o wiele nowych produktów i aktualnie oferta obejmuje 750 tys. pozycji. Część z nich została opracowana w ośrodku Conrad Technologie Centrum (CTC).

W zakresie zwiększenia oferty produktowej firma skupiała się przede wszystkim na obszarach komponentów, wyposażenia testowo-pomiarowego i automatyki oraz na rosnącym segmencie produktów z sektora Internetu Rzeczy (IoT), a także zestawach rozwojowych dla projektantów.

Rozwój asortymentu

Fot. 3. Wielkie znaczenie dla firmy ma ciągły rozwój działu obsługi klienta i personelu sprzedaży

Firma pragnie pozostać czołowym dostawcą obszernej gamy zróżnicowanych produktów o szybkiej dostępności, zainwestowała również w najnowocześniejsze centrum IT i zaawansowane systemy do przetwarzania danych, obsługujące operacje wewnętrzne oraz każdy etap łańcucha dostaw. Inwestycje obejmują również nieustanne usprawnianie funkcjonalności i ofert indywidualnych na stronie internetowej, co pozwala klientom na proste, szybkie i niezawodne składanie zamówień i płynne realizowanie każdego aspektu transakcji.

Korzystanie z inteligentnych systemów zakupowych i funkcjonalności pozwala klientom także zaoszczędzić czas i pieniądze za sprawą elektronicznych katalogów cenowych. Dzięki temu możliwe jest uproszczenie procedur zaopatrzeniowych, dostosowanie się do potrzeb klienta i zapewnienie mu niezależności działania na poziomie, jaki wcześniej nie był możliwy.

Rozwiązania firmy Conrad oferują klientom inteligentny system zakupów, który dostarcza poszczególnym użytkownikom prawdziwie zindywidualizowane rozwiązania, odpowiadające zróżnicowanym potrzebom nabywców, projektantów i specjalistów SUR.

Inwestowanie w wyposażenie i systemy jest bez wątpienia sprawą kluczową, lecz Conrad w równym stopniu dba o osiągnięcie idealnej równowagi pomiędzy działaniami ludzi a automatyką na każdym etapie zakupów klienta, co oznacza, że klienci mogą być spokojni, wiedząc, że mają zawsze dostęp do specjalistycznej wiedzy, jakiej potrzebują.

Kadra pracowników

Żadne procesy zakupowe, zaopatrzeniowe ani dystrybucyjne nie mogłyby funkcjonować bez wykwalifikowanych i doświadczonych inżynierów. To właśnie dlatego firma Conrad zainwestowała znaczne środki w wykwalifikowanych inżynierów i pracowników posiadających specjalistyczną adekwatną wiedzę dostępną dla klienta we wszystkich obszarach swojej działalności.

Inwestycje te dotyczą zarówno pracowników biurowych, jak i terenowych, którzy posługują się językiem używanym w danym kraju i mogą osobiście odpowiadać na zapytania klientów. Duże znaczenie dla funkcjonowania firmy miało zwiększenie liczby personelu w dziale obsługi klienta oraz w dziale sprzedażowym. Widać jasno, że zatrudnienie osób do kontaktu z klientem, które są w stanie udzielić mu bezpośredniej pomocy, stanowi dla użytkownika końcowego wielką zaletę i zwiększa jego zadowolenie z kontaktu z naszą firmą.

Optymalne połączenie

W XXI wieku przemysł dystrybucyjny nieustannie ewoluuje, lecz jest jedna rzecz, która nigdy się nie zmieni - klienci zawsze będą oczekiwać najlepszej jakości obsługi, która pozwala na łatwą interakcję, spełnia ich potrzeby i pozostawia dobre wrażenie przy każdym kontakcie z firmą.

Postęp technologiczny jest niezmiernie ważny, lecz ogromne znaczenie mają również interakcje z pracownikami. Firma może osiągnąć najwięcej, łącząc bezkonkurencyjne produkty i rozwiązania z najlepszą obsługą klientów. Technologia i ludzie muszą iść ze sobą w parze.

Holger Ruban, CEO
Conrad

www.conrad.pl