wersja mobilna
Online: 733 Czwartek, 2017.03.23

Biznes

Politechnika Gdańska kupuje nowy superkomputer

piątek, 10 października 2014 12:47

W czwartek Politechnika Gdańska zawarła z konsorcjum firm Megatel i Action umowę na dostawę superkomputera wartego 30 mln zł. Urządzenie, które będzie najważniejszą częścią realizowanego na PG projektu Centrum Doskonałości Naukowej Infrastruktury Wytwarzania Aplikacji, ma być zbudowane do końca bieżącego roku. Będzie to pierwsza w Polsce maszyna wykonująca biliard operacji matematycznych na sekundę. Superkomputer będzie miał postać klastra, czyli grupy połączonych komputerów i zawierać będzie ponad 2,6 tys. procesorów. Cały system będzie ważył około 15 ton i zostanie rozlokowany w 30 szafach.

Najszybsza maszyna obliczeniowa w Polsce posłuży m.in. do prowadzenia wirtualnych eksperymentów fizycznych lub chemicznych, które dzięki niej można będzie realizować taniej i szybciej niż w rzeczywistości. Sprzęt ma też służyć do analizy zapisów dźwiękowych i obrazów, co będzie wykorzystywane np. w badaniach endoskopowych - superkomputer będzie analizował nagrania z badań przewodu pokarmowego i wskazywał obrazy mogące sugerować wystąpienie niepożądanych zmian w organizmie.

Gdy urządzenie zostanie przekazane politechnice, będzie pracowało razem ze swoim poprzednikiem pochodzącym z 2011 r. Ten trzyletni komputer jest około dziesięć razy wolniejszy od zamówionego.

źródło: naukawpolsce.pap.pl
zdjęcie: superkomputer Galera - Centrum Informatyczne Trójmiejskiej Akademickiej Sieci Komputerowej w gmachu Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG - fot. K. Krzempek

 

World News 24h

środa, 22 marca 2017 20:08

Nokia and Facebook are setting speed records under the sea. The two companies revealed the results of multiple field trials of their 5,500-kilometer submarine cable between New York and Ireland, saying that the cable used new probabilistic constellation shaping from Nokia Bell Labs and shaped 64-QAM, setting a spectral efficiency record of 7.46 b/s/Hz and boosting the system’s capacity by nearly 2.5 times.

więcej na: www.adweek.com