Freescale usamodzielnia się na rynku

Freescale Semiconductor, która utworzona została na bazie byłego oddziału półprzewodnikowego firmy Motorola, znajdowała się początkowo na uboczu głównego nurtu wydarzeń dziejących się na rynku. Z czasem sytuacja zmieniała się, a kilka miesięcy temu grupa funduszy inwestycyjnych zaangażowała się w licytację udziałów w tej firmie półprzewodnikowej.

Skutkiem licytacji była zgoda na kupno Freescale Semiconductor za kwotę 17,6 miliarda dolarów, którą otrzymała grupa inwestycyjna złożona z funduszy Blackstone Group, Carlyle Group, Pereira Funds oraz Texas Pacific Group. Sprzedaż ta była jednym z największych w historii zakupów firmy z branży technologicznej i kolejną inwestycją funduszy kapitałowych w półprzewodniki.

Posłuchaj
00:00
Michel Mayer
Michel Mayer jest autorem wielu pozytywnych zmian, jakie w ciągu dwóch ostatnich lat przeszła Freescale

Freescale Semiconductor, która utworzona została na bazie byłego oddziału półprzewodnikowego firmy Motorola, znajdowała się początkowo na uboczu głównego nurtu wydarzeń dziejących się na rynku. Z czasem sytuacja zmieniała się, a kilka miesięcy temu grupa funduszy inwestycyjnych zaangażowała się w licytację udziałów w tej firmie półprzewodnikowej.

Skutkiem licytacji była zgoda na kupno Freescale Semiconductor za kwotę 17,6 miliarda dolarów, którą otrzymała grupa inwestycyjna złożona z funduszy Blackstone Group, Carlyle Group, Pereira Funds oraz Texas Pacific Group. Sprzedaż ta była jednym z największych w historii zakupów firmy z branży technologicznej i kolejną inwestycją funduszy kapitałowych w półprzewodniki.

Zaczęło się w 2004 roku

Początkiem zmian we Freescale Semiconductor było powołanie w lipcu 2004 roku nowego prezesa firmy, którym został Michel Mayer, wcześniej związany z IBM. Głównym zadaniem nowego szefa miało być zwiększenie obecności Freescale na rynku i wydaje się, że się z niego wywiązał. W ciągu dwóch lat zwiększone zostały marże handlowe firmy, poprawiony jej stan finansów i zreorganizowana struktura. Jednocześnie od 2003 roku, gdy firma przynosiła 366 mln dolarów strat, zmieniły się jej dochody i w 2005 roku przychód Freescale wyniósł 5,8 mld dolarów. Marże handlowe wzrosły z 29% w 2003 aż do 46% w drugim kwartale 2006 roku. Kontynuując tę listę - aktywa firmy wzrosły znacząco i wynoszą aktualnie 3 mld dolarów, a kurs giełdowy akcji Freescale zwiększył się prawie dwukrotnie w ciągu dwóch lat (do maja 2006 roku). Na wieść o potencjalnym przejęciu firmy jej akcje zdrożały do rekordowego poziomu 40 dolarów za sztukę (w 2004 roku było to 18 dolarów).

Obecnie Freescale jest czołowym dostawcą układów półprzewodnikowych dla branży motoryzacyjnej, procesorów do zastosowań w telekomunikacji, jak też układów w. cz. dla infrastruktury bezprzewodowej (w 2006 roku największy dostawca układów ZigBee). Na rynku cyfrowych procesorów sygnałowych (DSP) i mikrokontrolerów firma zajmuje również miejsce w czołówce.

wykres_freescale
Sprzedaż w podziale na poszczególne grupy produktów (źródło Gartner)

Odpowiednie zmiany kadrowe

Dzisiejsza firma Freescale jest silna pod względem finansowym, jak też ma konsekwentnie działający zarząd. Wprowadzone przez Mayera zmiany w firmie na szczeblu zarządzania oraz kulturze korporacyjnej miały na celu wzrost szybkości podejmowania decyzji i wprowadzenie osobistej odpowiedzialności pracowników. Prezes wprowadził m.in. harmonogram cotygodniowych spotkań, co miało zapewnić regularne kontakty kierowników z podwładnymi, dokonał przeglądu kadry. Jednocześnie zwerbował on nowych pracowników, również od konkurencji.

Aktualnym zadaniem stawianym przez zarządem firmy jest zmniejszenie zależność od byłej firmy macierzystej (Motorola). Analitycy oceniają, że 25 do 30% przychodów Freescale jest związanych z firmą Motorola, dla której dostarcza ona podzespoły do telefonów komórkowych i bezprzewodowych. Aby zwiększyć sprzedaż na całym rynku, jako szefa grupy produktów bezprzewodowych Mayer zatrudnił Sandeepa Chennakeshu, który odpowiadał za technologie bezprzewodowe w firmie Sony Ericsson. Prezes chce ponadto realizować zyski firmy poprzez produkcję i sprzedaż układów analogowych, a także zwiększać liczbę podzespołów sprzedawanych kanałami dystrybucji hurtowej i detalicznej. W celu wzmocnienia grupy zajmującej się układami analogowymi, mixed-signal oraz mocy jako dyrektora zatrudnił Armana Naghavi pracującego dawniej w firmie Intersil. W celu wzmocnienia działalności dystrybucyjnej funkcję zarządczą objął Rick Bosshardt, poprzedni zarządzający w tym zakresie w Microchip.

Prezes Freescale chce również zwiększyć sprzedaż produktów firmy poza tradycyjnymi dla niej rynkami motoryzacyjnym, urządzeń sieciowych i bezprzewodowych. W szczególności mają być to sektory urządzeń konsumenckich, takich jak odtwarzacze mp3 i konsole do gier (obecnie sprzedaż podzespołów do tych zastosowań stanowi 10% obrotów firmy). Celem, który stawia sobie zarząd, jest podwojenie tej wartości do końca 2009 roku.

Tabela 1. Freescale w liczbach (dane firmy)
 200320042005
Przychód [dol.]4,9 mld5,7 mld5,8 mld
Dochód netto [dol.]366 mln211 mln563 mln
Kapitał [dol.]87 mln2,400 mld3 mld
Średnia marża29%37%42%

Przede wszystkim innowacje

Na zeszłorocznym forum technologicznym Freescale Mayer zaznaczył, że chce kreować image Freescale jako firmy innowacyjnej w zakresie technologii półprzewodnikowych. Dlatego producent ten inwestuje w badania i rozwój – w zeszłym roku na ten cel przeznaczył ponad miliard dolarów, czyli dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy firma rozpoczęła masową produkcję pierwszych komercyjnych magnetorezystywnych pamięci o dostępie bezpośrednim (MRAM) i wprowadziła nową technologię produkcji obudów pozwalającą zmniejszyć rozmiary układów o 30% w stosunku do tradycyjnych produktów w obudowach BGA. Firma oferuje również takie rozwiązania, jak nowy, czterordzeniowy procesor DSP, który jest bardzo dobrze przyjmowany na rynku.

Krzysztof Pochwalski

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Optoelektronika
Smartwatche napędzają rozwój wyświetlaczy Micro LED
Produkcja elektroniki
Rynek dystrybucji komponentów w Europie nadal pod kreską
Komunikacja
Internet Rzeczy wspomagany sztuczną inteligencją – najnudniejsza, ale jakże potrzebna rewolucja
Produkcja elektroniki
Globalna sprzedaż półprzewodników sukcesywnie rośnie
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Wrzesień 2025
Magazyn
Sierpień 2025
Magazyn
Lipiec 2025

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów