Zmiany w rankingu producentów półprzewodników

| Gospodarka Artykuły

W corocznych notowaniach firm przemysłu półprzewodnikowego zeszłoroczni liderzy często stają się tegorocznymi przegranymi. Chociaż dzisiaj jest za wcześnie na przewidywanie notowań przedsiębiorstw w roku 2007, na liście 50 pierwszych przedsiębiorstw roku, tendencję do odwracania się fortuny można zauważyć co najmniej w kilku przypadkach.

Zmiany w rankingu producentów półprzewodników

Dwa z największych zeszłorocznych wydarzeń w przemyśle półprzewodnikowym to zaskakujący wzrost sprzedaży pamięci DRAM oraz wzrost sprzedaży układów firmy AMD i towarzyszący mu spadek sprzedaży firmy Intel. Wygląda na to, że w bieżącym roku w obie te tendencje się odwrócą. W zeszłym roku, według badań rynkowych firmy IC Insights, sprzedaż AMD zwiększyła się o 44% i wyniosła 5,6 mld dol.

Ten imponujący wzrost był spowodowany przejęciem znacznej części rynku od Intela oraz październikowym zakupem producenta chipów graficznych ATI Technologies za 5,4 mld dol. Równocześnie sprzedaż Intela spadła w 2006 o ponad 3 mld dol., a więc o 9%, gdy całkowita sprzedaż przemysłu półprzewodnikowego wzrosła o 9%. Nawet bez wliczania zakupu ATI, sprzedaż AMD wzrosła o prawie 30%.

Produkty AMD zawsze były tańsze od układów firmy Intel, a w zeszłym roku po raz pierwszy dorównywały im w parametrach i poborze mocy. Ta przewaga pomogła AMD sprzedać znacznie więcej swoich układów producentom komputerów, i co godne uwagi, sprzedać je firmie Dell, która do tej pory kupowała procesory tylko od Intela. Jednak Intel odpowiedział agresywnie, obniżając ceny, sprzedając mniej ważne jednostki biznesowe i wypuścił na rynek wiele nowych procesorów, o lepszych parametrach i niskim poborze mocy. Wydaje się, że obecnie odzyskuje on znaczną część utraconego rynku procesorowego, uzyskując ponad 80% rynku. W rezultacie zysk Intela w I kw. wzrósł o kolejne 7% do 1,6 mld dol., podczas gdy koncern AMD zanotował 611 mln dol. strat i spadek sprzedaży o 30%.

Lista 50 największych światowych przedsiębiorstw półprzewodnikowych roku 2006 obejmuje 23 dostawców z siedzibami w USA, 12 z Japonii, 6 z Tajwanu, 4 z Europy, 2 z Korei Południowej i po 1 z Singapuru i z Chin. Wśród tych 50 firm, oprócz w pełni samodzielnych przedsiębiorstw znajdują się także 4 firmy wyłącznie produkcyjne i 11 firm, które nie mają działu produkcyjnego.

Tabela
Tab. 1. Czołówka firm półprzewodnikowych roku 2006 według sprzedaży (w milionach dol.). Dane: IC Insights.

Wartość sprzedaż tych 50 przedsiębiorstw wzrosła w roku 2006 średnio o 12%, czyli o 3% więcej od średniego wzrostu na całym rynku. Dalsze statystyki pozwalają stwierdzić, że w 24 przedsiębiorstwach sprzedaż przekroczyła 3 mld dol., czyli tyle co kosztuje budowa dużej wytwórni struktur półprzewodnikowych na płytkach podłożowych o średnicy 30cm.

Pomimo spadku sprzedaży o 9% Intel z łatwością zachował swoją pierwszą pozycję na liście, sprzedając o około 64% więcej półprzewodników od drugiego na liście Samsunga.

Najwięcej firm, które straciły swoje pozycje z 2005 roku spółki japońskie. Warto też zaznaczyć, że Infineon i zależna od niego Qimonda, zanotowały w 2006 po ponad 5 miliardów USD sprzedaży. Razem miałyby 10,5 miliarda, co sytuowałoby je na czwartym miejscu listy. Niektórzy uważają, że powinno się te dwie firmy traktować razem, jako że Infineon ma około 85% akcji Qimondy.

Nadmiar pamięci?

Siedem z 10 najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw to producenci pamięci - w tym tajwańska trójka, ProMOS, Powerchip i Nanya, których sprzedaż w 2006 zwiększyła się odpowiednio o 101%, 76% i 49%. Są to stosunkowo małe firmy, ale więksi producenci pamięci tacy jak Hynix, Qimonda i Elida również w zeszłym roku wykazali duży wzrost. Nawet SanDisk, wiodący wytwórca układów pamięci Flash, których cena w 2006 raptownie spadła, osiągnął w zeszłym roku 42% wzrost wartości sprzedaży.

W przeważającej części zeszłego roku, ceny DRAM utrzymywały się na wysokim poziomie dzięki oczekiwaniu producentów komputerów na ukazanie się systemu operacyjnego Microsoft Vista. Globalna sprzedaż pamięci DRAM wzrosła w 2006 o 36%, czyli czterokrotnie więcej niż średnia przemysłu półprzewodnikowego. Wartość tego sektora rynku wyniosła w sumie 33,9 mld dol. W tym roku analitycy spodziewają się spadku cen tych układów.

Wygląda też na to, że w kolejnych latach wzrost na rynku pamięci będzie niewielki. Problemem jest bowiem przeinwestowanie zdolności produkcyjnych układów półprzewodnikowych. Producenci pamięci DRAM widzieli w produkcji dobry interes i dużo inwestowali. W przemyśle pamięci DRAM wydano ponad 14 mld dol. – czyli ponad 40% własnej rocznej sprzedaży, na zwiększenie produkcji, a producenci Flash jeszcze więcej, bo aż 57%. W tym roku producenci DRAM planują zainwestowanie dalszych 16 mld dol.

Jak oceniają przedstawiciele firmy Micron Technology, rynek pamięci w roku 2007 wygląda na bardziej chwiejny niż się początkowo wydawało, ale zapotrzebowanie dalej rośnie. Firma ta, w celu utrzymania wysokich dochodów zaczęła różnicować swoją ofertę, wprowadzając do niej nowy asortyment, taki jak cyfrowe czujniki obrazów i układy pamięci Flash NAND. Pamięci DRAM stanowią obecnie już tylko 70% sprzedaży firmy.

Tymczasem Samsung Electronics, którego sprzedaż układów w 2006 wzrosła o 10% do 19,6 mld dol. nie odniósł sukcesu z dywersyfikacji. Pomimo inwestowania przez lata w rozwój układów logicznych, a ostatnio w produkcję układów, pokłada większe nadzieje w układach pamięciowych.

Wzrost firm fabless

Tabela
Tab. 2. Pierwsze 50 światowych przedsiębiorstw półprzewodnikowych roku 2006, według dynamiki wzrostu. Dane: IC Insights.

Ważnym trendem widocznym w 2006 jest utrzymująca się tendencja wzrostowa firm fabless. Chociaż większość z pierwszych 20 firm publikowanej listy nadal ma swoje własne wytwórnie, wiodące firmy fabless, takie jak Qualcomm, Broadcom, Nvidia i Marvell tworzyły w zeszłym roku czołówkę najszybciej rosnących przedsiębiorstw, nieprodukujących pamięci.

Czterech z 50 pierwszych światowych producentów półprzewodników (z wyłączeniem pamięci) – Hynix, Sony, AMD i Broadcom – wykazało ponad 35% wzrostu w 2006 roku. Duży, 32% wzrost rynku DRAM w 2006 zasilił zwiększenie sprzedaży Hynix i Qimonda. Sony zawdzięcza wzrost sprzedaży w 2006 dochodom z konsoli do gier Play Station 3. Wyraźnemu zwiększeniu udziału w rynku mikroprocesorowym oraz nabyciu firmy ATI w drugiej połowie 2006, AMD zawdzięcza skok sprzedaży o 44%.

 

Jak widać na drugiej z publikowanych list, tajwański producent DRAM - firma ProMos, pośród 50 pierwszych dostawców półprzewodników roku 2006 wykazał się największym przyrostem sprzedaży. W wyniku tego firma ta awansowała na liście o 20 pozycji. Trzy z pięciu najszybciej się rozwijających w 2006 dostawców półprzewodników, to tajwańscy producenci DRAM.

Co więcej, cała ta piątka dostarcza pamięci DRAM. Osiem firm z listy wykazało za 2006 rok wyniki ujemne. Połowa z nich to firmy japońskie. Natomiast 19 firm odnotowało w 2006 roku wzrost dwukrotnie większy od średniej. Wśród tej dziewiętnastki jest 10 firm amerykańskich i tylko 2 japońskie: Elpida i Sony.

Krzysztof Pochwalski

Zobacz również