Rynek AM OLED umacnia się mimo kryzysu
| Gospodarka ArtykułyJak wynika z raportu DisplaySearch, rynek organicznych diod LED z aktywną matrycą (AM OLED) w 2008 r. zwiększył obroty o 110% do 591 mln dolarów. W dalszej perspektywie, jego wartość wzrośnie do 6 mld dolarów w 2015 r. Obecnie, elementy te stanowią mniej niż 1% całkowitych obrotów branży płaskich wyświetlaczy, jednak udział ten zwiększy się do 5% w 2015 r.
Oznacza to złożoną roczną stopę wzrostu równą 40%, podczas gdy dla całego rynku wyświetlaczy współczynnik ten wyniesie zaledwie 3%. Wzrost zainteresowania elementami z AM OLED odbywa się kosztem diod z pasywną matrycą (PM OLED). Według prognoz, popularniejsze obecnie PM OLED pod względem wartości sprzedaży ustąpią miejsca AM OLED już w drugiej połowie 2009 r. Spadki na tym polu były odczuwalne od dłuższego czasu. Obroty sektora PM OLED zmalały z 450 mln dolarów w 2006 r. do 370 mln w 2008.
Zdaniem analityków, szansą dla technologii OLED jest znalezienie niszy w której zalety tych elementów będą znacząco przewyższały LCD, jak np. aplikacje przezroczyste lub na giętkim podłożu. Wyzwaniem jest także połączenie OLED z technologią ekranów dotykowych. Głównym problemem producentów są jednak nadal wysokie koszty wytwarzania, przydatność do masowej produkcji oraz zachowanie odpowiednio wysokiej wydajności przy wzroście wymiarów wyświetlaczy.