Nidec i Renesas wspólnie opracują półprzewodnikowe rozwiązania dla nowej generacji systemu E-Axle do EV
| Gospodarka ElektromechanikaFirmy Nidec Corporation i Renesas Electronics Corporation łączą siły w celu opracowania rozwiązań półprzewodnikowych dla nowej generacji systemu E-Axle, który integruje silnik i energoelektronikę pojazdów elektrycznych (EV).
W dzisiejszych pojazdach elektrycznych coraz częściej stosuje się jednostkę 3 w 1 o nazwie E-Axle, która integruje silnik, falownik i skrzynię biegów (przekładnię redukcyjną). Aby osiągnąć wysoką wydajność i mniejszy rozmiar, a także lekkość i niższe koszty oraz przyspieszyć rozwój pojazdów, w samochodach elektrycznych integrowane są również elektroniczne elementy sterujące, takie jak przetwornice DC-DC i pokładowe ładowarki (OBC). Producenci pojazdów elektrycznych działający na zaawansowanych rynkach, takich jak Chiny, opracowali platformę X-in-1, która integruje wiele funkcji, co przyspiesza wdrażanie w wielu modelach pojazdów.
Ponieważ X-in-1 integruje wiele funkcji i zwiększa złożoność, utrzymanie wysokiego poziomu jakości w pojazdach staje się wyzwaniem. W związku z tym opracowywanie prewencyjnych technologii, takich jak funkcje diagnostyczne i przewidywanie awarii, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa w pojazdach. Aby sprostać temu wyzwaniu, obie firmy postanowiły połączyć technologię silników Nidec i technologię półprzewodników Renesas, by wspólnie opracować wysoce niezawodny i wydajny projekt (PoC - proof of concept) systemu X-w-1.
Firmy planują uruchomienie pierwszej jednostki PoC do końca 2023 roku. PoC ma zawierać system 6 w 1 z przetwornicą DC-DC, OBC i jednostką dystrybucji zasilania (PDU - power distribution unit), a także silnikiem, falownikiem i przekładnią. W drugiej fazie, w 2024 roku Nidec i Renesas planują opracować wysoce zintegrowany PoC X-w-1, który zawiera system zarządzania baterią (BMS) wraz z innymi komponentami. Pierwszy PoC będzie zawierał urządzenia zasilające oparte na SiC (węgliku krzemu), a w drugim - rozwiązania DC-DC i OBC będą bazować na GaN (azotku galu), oferując doskonałą wydajność przy pracy z wysoką częstotliwością, zmierzając ku dalszemu zmniejszaniu rozmiarów i kosztów.
Dzięki współpracy, Nidec planuje szybko utworzyć nowe rozwiązania E-Axle, by dodać je do swojego portfolio i w efekcie produkcji masowej przewodzić rynkowi tych systemów. Poprzez rozwój wspólnie opracowanego PoC dla referencyjnych projektów E-Axle Renesas planuje tworzyć rozwiązania "pod klucz" dla coraz bardziej złożonych systemów X-in-1.
źródło: Renesas