500-amperowe złącze do ładowania pojazdów elektrycznych chłodzone cieczą
Użytkownicy pojazdów elektrycznych żądają coraz krótszych czasów ładowania, ponieważ w znacznym stopniu przyczyniają się one do przydatności pojazdu do codziennego użytku i akceptacji mobilności elektrycznej. Firma Phoenix Contact przedstawiła rozwiązanie ładowania HPC (High Power Charging), które ładuje akumulator pojazdu w stopniu wystarczającym na pokonanie 100 km w ciągu zaledwie 3-5 minut. Opiera się ono na wysokiej jakości złączu z chłodzeniem cieczą o maksymalnej obciążalności do 500 A przy transmitowanej mocy do 500 kW.
Jest to spor postęp w stosunku do wcześniejszych rozwiązań ładowarek CCS (Combined Charging System) zapewniających ładowanie prądem do 200 A. HPC wykorzystuje aktywny system chłodzenia, bazujący na chłodziwie wodno-glikolowym odbierającym ciepło z kabla ładującego i styków złącza.
Działanie systemu chłodzenia wspierają zintegrowane czujniki temperatury mierzą temperatury w krytycznych elementach systemu a dzięki nim kontroler odpowiednio reguluje moc chłodzenia. To niezawodnie zapobiega przegrzewaniu, a jednocześnie zwiększa efektywność energetyczną układu chłodzenia.
Złącze w HPC jest kompatybilne z CCS i pozwala na serwisowanie (np. wymianę elementów stykowych) bez konieczności demontażu i spuszczania cieczy. System chłodzenia pozwala też na użycie elastycznego kabla o małym przekroju. Cały system HPC poza złączem zawiera agregat chłodzący, przewody i osłony.
Jest on przewidziany do instalacji w publicznych lub komercyjnych parkach ładowania, np. MOP na autostradzie, gdzie kierowca pojazdu elektrycznego ma ograniczoną ilość czasu. Systemy chłodzenia i sterowniki są wówczas zazwyczaj zlokalizowane centralnie, co ogranicza koszty realizacji, bo wiele elementów jest wspólnych. Modułowa konstrukcja systemu HPC zapewnia tutaj wysoki stopień elastyczności.