Elektronika w UE - podsumowanie aktów legislacyjnych z 2014 roku

| Gospodarka Artykuły

Spoglądając na uchwalone w 2014 r. akty legislacyjne mające wpływ na branżę elektroniki, prawdopodobnie najważniejsze z nich to aktualizacja dyrektywy RoHS2 oraz dyrektywa dotycząca minerałów z rejonów objętych konfliktami zbrojnymi (Conflict Minerals). Jednak oprócz nich istotne zmiany dotyczyły również innych, m.in. dyrektywy w sprawie baterii i akumulatorów czy dyrektywy w sprawie utylizacji odpadów elektrycznych i elektronicznych (WEEE). Wiele innych aktów prawnych zostało zaktualizowanych.

Elektronika w UE - podsumowanie aktów legislacyjnych z 2014 roku

Dyrektywa RoHS2 (2011/65/EC) po raz pierwszy objęła zasięgiem nowe grupy produktowe - wyroby medyczne (grupa 8) oraz przyrządy nadzoru i kontroli (grupa 9), przy czym w przypadku tych drugich jej oddziaływanie skupia się na produktach konsumenckich. Produkty już wyprodukowane nie musiały spełnić wymogów dyrektywy RoHS2, przyjętej 2 stycznia 2013 roku. Objęła ona dopiero produkty wprowadzone na rynek po 22 lipca 2014 roku. Przemysłowe przyrządy nadzoru i kontroli do użytku specjalistycznego objęte zostaną dyrektywą trzy lata później - 22 lipca 2017 roku. Produkty wprowadzane na rynek będą musiały zawierać oświadczenie o zgodności z dyrektywą oraz dokumentację techniczną zawierającą wszystkie wymagane informacje.

Dyrektywa dotycząca minerałów z rejonów objętych konfliktami zbrojnymi (Conflict Minerals) jest nieco opóźniona, ale prawdopodobnie zostanie przyjęta w przyszłym roku. Toczy się dyskusja wokół tego, czy przestrzeganie jej powinno być dobrowolne czy obowiązkowe. Obecnie nadal najczęściej wymaganym dokumentem jest formularz sprawozdania dot. minerałów z rejonów objętych konfliktami (Conflict Mineral Reporting Template - CMRT).

Dyrektywa WEEE2 (w sprawie utylizacji odpadów elektrycznych i elektronicznych) zawiera obecnie zaktualizowaną listę najczęstszych pytań obejmujących zakres, definicje, zbieranie, ośrodki utylizacji oraz wymogi dotyczące monitoringu i inspekcji. Gorącą kwestią pozostaje definicja "podwójnego zastosowania".

Jeśli chodzi o REACH, najnowsze prognozy mówią, że do 2020 roku liczba substancji wzbudzających szczególnie duże obawy może dojść do 440. Doskonale ilustruje to tempo rozwoju tego zagadnienia, jeśli weźmiemy pod uwagę, że dziś liczba ta wynosi 155.

Zaktualizowana dyrektywa w sprawie baterii i akumulatorów wyeliminuje w 2017 roku wyjątek dopuszczający obecność kadmu w elektronarzędziach bezprzewodowych. Zwolnienie dotyczące obecności rtęci w bateriach guzikowych przestaje obowiązywać w 2015 roku.

Zważywszy na zbliżające się aktualizacje kolejnych dyrektyw (EMC, LVD) oraz prowadzone prace nad nowymi ramami prawnymi, wygląda na to, że lata 2015-2016 przyniosą dużo pracy specjalistom ds. legislacyjnych i ich współpracownikom.