Czy producenci samochodów staną się fablesami?

| Gospodarka Aktualności

Dzisiaj, po 40 latach, nikt nie kwestionuje pozycji firm produkujących półprzewodniki, które projektują, ale nie produkują własnych chipów - tzw. fabless companies. AMD, Apple, MediaTek, Nvidia i Qualcomm są doskonałymi przykładami firm, które mają na rynku silną pozycję i nie mają własnych fabryk. Podobne procesy zaczynają być widoczne w motoryzacji.

Czy producenci samochodów staną się fablesami?

Taką ofertę ma Magna, która oferuje kompletny proces produkcji samochodów i zacznie świadczyć usługi produkcyjne dla Fiskera w zakładzie w austriackim mieście Graz, produkując na zlecenie elektrycznego SUV-a Fisker Ocean. Magna jest też znaczącym podwykonawcą pojazdów, takich jak Jaguar I-Pace, Sony Vision-S i ArcFox Alpha-T, stara się też o współpracę przy wytwarzaniu iCar firmy Apple. Całkowita zdolność produkcyjna pojazdów w zakładzie w Grazu wynosi około 200 tys. sztuk rocznie.

Podobne plany ma Foxconn, który ogłosił niedawno rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych. Według raportu Bloomberga, Foxconn ma udostępnić pojazdy jeszcze w tym roku, poprzez dział produkcji kontraktowej utworzony z Geely. Dane te są dowodem, że na rynku rodzi nowy biznes, który można nazwać, przez analogię do EMS, CMS - Car Manufacturing Services.