Czy producenci samochodów staną się fablesami?

Dzisiaj, po 40 latach, nikt nie kwestionuje pozycji firm produkujących półprzewodniki, które projektują, ale nie produkują własnych chipów - tzw. fabless companies. AMD, Apple, MediaTek, Nvidia i Qualcomm są doskonałymi przykładami firm, które mają na rynku silną pozycję i nie mają własnych fabryk. Podobne procesy zaczynają być widoczne w motoryzacji.

Posłuchaj
00:00

Taką ofertę ma Magna, która oferuje kompletny proces produkcji samochodów i zacznie świadczyć usługi produkcyjne dla Fiskera w zakładzie w austriackim mieście Graz, produkując na zlecenie elektrycznego SUV-a Fisker Ocean. Magna jest też znaczącym podwykonawcą pojazdów, takich jak Jaguar I-Pace, Sony Vision-S i ArcFox Alpha-T, stara się też o współpracę przy wytwarzaniu iCar firmy Apple. Całkowita zdolność produkcyjna pojazdów w zakładzie w Grazu wynosi około 200 tys. sztuk rocznie.

Podobne plany ma Foxconn, który ogłosił niedawno rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych. Według raportu Bloomberga, Foxconn ma udostępnić pojazdy jeszcze w tym roku, poprzez dział produkcji kontraktowej utworzony z Geely. Dane te są dowodem, że na rynku rodzi nowy biznes, który można nazwać, przez analogię do EMS, CMS - Car Manufacturing Services.

Powiązane treści
Chipy samochodowe tracą udział w rynku
Fablessowi dostawcy objęli w 2020 roku rekordowe 33% rynku IC
Geely zainwestuje blisko 330 mln dolarów w produkcję satelitów
Niedobory samochodowych chipów ustępują
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
SEMI Europe publikuje zalecenia dotyczące rewizji REACH
Mikrokontrolery i IoT
Astute Group globalnym dystrybutorem układów pamięci i mikrokontrolerów Puya Semiconductor
Produkcja elektroniki
Rynek półprzewodników RF w fazie szybkiego wzrostu. Czy dla RF rozpoczyna się nowa era?
Produkcja elektroniki
Pierwiastki ziem rzadkich stały się narzędziem wojny handlowej
Komponenty
Farnell zacieśnia partnerstwo z Toshibą
Komponenty
Amtek łączy siły z EMKO CASE – czeskim producentem metalowych obudów dla elektroniki i przemysłu
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Mouser uruchamia nowe centrum zasobów skoncentrowane na automatyzacji
Gospodarka
Nowy oddział Würth Elektronik w Republice Południowej Afryki
Gospodarka
Portugalia potęgą w zakresie centrów danych?

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów