Chipy samochodowe tracą udział w rynku

Według raportu przygotowanego przez IC Insights, pomimo ograniczonej podaży chipów samochodowych, średnia jednostkowa cena (ASP) motoryzacyjnych układów scalonych do konkretnych zastosowań w pierwszym kwartale tego roku była niższa w porównaniu z rokiem 2020. W tym czasie udział w sprzedaży tego typu komponentów spadł do 7,5% - dla porównania, w 2019 roku wynosił on 8,7%.

Posłuchaj
00:00

Rynek komunikacji, napędzany światowym popytem na smartfony,  niemal podwoił swój udział w segmencie półprzewodników - z 18,5% odnotowanych 1998 roku do 35% w roku 2020. Udział IC w rynku motoryzacyjnym wzrósł z 4,7% odnotowanych w 1998 roku do 8,7% w 2019, po czym spadł w roku 2020 do 7,5%. Udział sektora motoryzacyjnego w całym rynku IC nigdy nie przekraczał 9%, podczas gdy udział w sektorze komunikacyjnym osiągnął w roku 2013 rekordowy poziom 37,2%. W 2020 roku rynek układów scalonych przeznaczonych do komunikacji był 4,7 raza większy niż motoryzacyjny segment układów scalonych.

W wielu przypadkach, notowanych u dostawców chipów, samochodowe układy scalone odpowiadają tylko za niewielką część całkowitej sprzedaży IC. W TSMC, największej na świecie firmie foundry, udział aplikacji motoryzacyjnych nigdy nie przekraczał 5%.

 
Udział w sprzedaży półprzewodników w poszczególnych segmentach w latach 1998-2020

Produkcja samochodowych układów scalonych zazwyczaj nie wymaga najnowocześniejszej technologii. Wiele takich układów bez bloków pamięci nadal jest wytwarzanych na 200-milimetrowych waflach krzemowych. Jednak w przypadku tego typu chipów należy ściśle przestrzegać rygorystycznych wymagań dotyczących niezawodności i testowania -  producenci układów zobowiązują się do dostarczania klientom trwałych produktów. Warto również zauważyć, że użytkownicy końcowi chipów motoryzacyjnych znani są z twardych negocjacji, które często pozwalają dostawcy na pozyskanie niewielkiej marży.

W 2020 roku wskaźnik ASP dla układów scalonych do zastosowań motoryzacyjnych wyniósł 0,96 dolara, czyli o 15% mniej niż wartość ASP na całym rynku ASIC w tym czasie. Biorąc pod uwagę ich stosunkowo niewielki udział, nie oczekuje się, że w bieżącym roku silny wzrost w segmencie motoryzacyjnym znacząco podniesie dynamikę całego rynku układów scalonych. W rzeczywistości rynek chipów motoryzacyjnych w pierwszym kwartale 2021 roku wzrósł o 23% w stosunku do tego samego kwartału roku 2020, czyli w tym samym tempie co cały światowy rynek układów scalonych.

Źródło: IC Insights

Powiązane treści
Niedobory samochodowych chipów ustępują
Czy producenci samochodów staną się fablesami?
Braki w dostawach półprzewodników silnie uderzają w rynek samochodowy
Niedobory chipów samochodowych mogą wstrzymać dostawy PCB
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Nowy standard realme w zakresie trwałości baterii - 1400 cykli do 2027 roku
Produkcja elektroniki
Scanfil przejął MB Elettronica
Optoelektronika
Skylark Lasers przyspiesza ekspansję w Chinach – wsparcie zapewnia Intralink
Produkcja elektroniki
Firmy Trinasolar i HoloSolis podpisały umowę licencyjną na technologię TOPCon
Produkcja elektroniki
ST Microelectronics kupił biznes MEMS od NXP
Komponenty
Strategiczna współpraca Lotus i EDOM w regionie APAC
Zobacz więcej z tagiem: Produkcja elektroniki
Gospodarka
Scanfil przejął MB Elettronica
Gospodarka
Firmy Trinasolar i HoloSolis podpisały umowę licencyjną na technologię TOPCon
Gospodarka
ST Microelectronics kupił biznes MEMS od NXP

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów