Dostawcy Apple'a poszukują alternatywnych rynków

Dostawcy komponentów dla Apple'a - Everwin Precision Technology i Lens starają się rozszerzyć swoją działalność poza zakres elektroniki konsumenckiej. Firmy te w 2021 roku odnotowały spadki, które wynikały z kombinacji czynników.

Posłuchaj
00:00

W roku 2021 Everwin osiągnął przychody w wysokości 11 mld juanów (1,74 mld dolarów), co oznacza wzrost o 12,74% rok do roku. Straty netto wyniosły 579 mln juanów, chociaż w 2020 roku wzrosły o 600 mln juanów. Po raz pierwszy Everwin odnotował straty, odkąd był notowany na chińskiej giełdzie w 2010 roku. Firma twierdzi, że straty można wyjaśnić dwoma czynnikami.

Po pierwsze, główni klienci przeznaczyli więcej zasobów na opracowanie strategicznych produktów, a firma zwiększyła również inwestycje w rozwój komponentów pojazdów z alternatywnym napędem (AEV).

Na prace badawczo-rozwojowe wpłynęły takie czynniki, jak COVID-19 i niedobór chipów, podczas gdy nowe linie produkcyjne komponentów do pojazdów AEV nie zostały jeszcze w pełni wykorzystane, wskazuje firma Everwin. Dodatkowo podwyżki cen aluminium i miedzi również wpłynęły na zysk. Ogólnie rzecz biorąc, w 2021 roku marża zysku brutto firmy Everwin spadła o 10 p.p. stosunku do roku.

Według źródeł Everwin od 2020 roku wytwarza metalowe obudowy dla MacBooka, klawiatury do iPada i komponenty do Apple Watch. Jest także dostawcą części dla Samsunga, Oppo i Vivo. W ciągu ostatnich lat rynek smartfonów odnotował znaczne spowolnienie, więc Everwin nie mógł zyskać zbyt wiele ze swojego głównego segmentu.

Zysk netto firmy Lens w 2021 roku również spadł. Przychody firmy wyniosły w zeszłym roku 45,28 mld juanów, co oznacza wzrost o 22,6% w stosunku do roku poprzedniego. Zysk netto wyniósł 2,08 mld juanów, co oznacza spadek o 57,36% w rok do roku.

Firma poinformowała, że na jej przychody wpływ miało wiele czynników, takich jak pandemia, niedobór chipów, rosnące koszty pracy, badań i rozwoju oraz działalności nowych parków, zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz racjonowanie energii. Ponieważ trudno jest obniżyć koszty produkcji kontraktowej, dostawcy Apple'a poszukują alternatywnych rynków zbytu, takich jak segment pojazdów autonomicznych.

Firma Everwin stała się częścią łańcucha dostaw Tesli, SAIC Motor, Geely Automobile i giganta w dziedzinie akumulatorów CATL, ponieważ udało jej się pozyskać kluczowych klientów w tej dynamicznie rozwijającej się branży. W 2012 roku firma uzyskała certyfikaty dla produktów motoryzacyjnych, a w 2017 roku przejęła spółkę Suzhou Current Power Technology. W 2020 roku Everwin pozyskał dodatkowy kapitał w wysokości 1,9 mld juanów poprzez emisję akcji. W 2021 roku firma przeznaczyła 2,5 mld juanów na budowę nowych linii produkcyjnych komponentów do akumulatorów EV.

Firma Lens w 2015 roku wkroczyła w branżę pojazdów AEV. Obecnie dostarcza wielkogabarytowe szyby do pojazdów,. Firma bada również segment związany z fotowoltaiką.

Według źródeł, inni producenci kontraktowi Apple'a, tacy jak Luxshare Precision Industry i Goertek, również rozpoczęli działalność w sektorze motoryzacyjnym. Luxshare podjął współpracę z Chery Automobile, a Goertek w marcu 2021 roku uruchomił produkcję komponentów samochodowych.

Źródło: Digitimes

Powiązane treści
Apple wprowadzi własne drony
Samsung ponownie wyprzedza Intela w sprzedaży półprzewodników
UE zamierza zmusić Apple'a do zastosowania wspólnego standardu ładowania
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Schneider Electric rozwija produkcję w USA – nowy zakład w Tennessee wzmocni sektor energetyki i centrów danych
Komponenty
Silanna i DigiKey razem w grze o rynek ADC – nowa generacja przetworników Plural z krótszym czasem dostaw i niższą ceną
Aktualności
Ukazał się nowy Global Innovation Index 2025
Zasilanie
TDK Electronics przechodzi w pełni na energię odnawialną we wszystkich zakładach produkcyjnych
Produkcja elektroniki
Lit - perspektywy wydobycia w Europie
Pomiary
Certyfikowane urządzenia medyczne zmieniają rynek gadżetów fitness
Zobacz więcej z tagiem: Produkcja elektroniki
Opinie
Ile zapłacimy za kryzys wokół firmy Nexperia?
Technika
Nowa biała księga: Jak radzić sobie z nieplanowanym zapotrzebowaniem
Gospodarka
Lit - perspektywy wydobycia w Europie

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów