Dostawcy Apple'a poszukują alternatywnych rynków
| Gospodarka Produkcja elektronikiDostawcy komponentów dla Apple'a - Everwin Precision Technology i Lens starają się rozszerzyć swoją działalność poza zakres elektroniki konsumenckiej. Firmy te w 2021 roku odnotowały spadki, które wynikały z kombinacji czynników.
W roku 2021 Everwin osiągnął przychody w wysokości 11 mld juanów (1,74 mld dolarów), co oznacza wzrost o 12,74% rok do roku. Straty netto wyniosły 579 mln juanów, chociaż w 2020 roku wzrosły o 600 mln juanów. Po raz pierwszy Everwin odnotował straty, odkąd był notowany na chińskiej giełdzie w 2010 roku. Firma twierdzi, że straty można wyjaśnić dwoma czynnikami.
Po pierwsze, główni klienci przeznaczyli więcej zasobów na opracowanie strategicznych produktów, a firma zwiększyła również inwestycje w rozwój komponentów pojazdów z alternatywnym napędem (AEV).
Na prace badawczo-rozwojowe wpłynęły takie czynniki, jak COVID-19 i niedobór chipów, podczas gdy nowe linie produkcyjne komponentów do pojazdów AEV nie zostały jeszcze w pełni wykorzystane, wskazuje firma Everwin. Dodatkowo podwyżki cen aluminium i miedzi również wpłynęły na zysk. Ogólnie rzecz biorąc, w 2021 roku marża zysku brutto firmy Everwin spadła o 10 p.p. stosunku do roku.
Według źródeł Everwin od 2020 roku wytwarza metalowe obudowy dla MacBooka, klawiatury do iPada i komponenty do Apple Watch. Jest także dostawcą części dla Samsunga, Oppo i Vivo. W ciągu ostatnich lat rynek smartfonów odnotował znaczne spowolnienie, więc Everwin nie mógł zyskać zbyt wiele ze swojego głównego segmentu.
Zysk netto firmy Lens w 2021 roku również spadł. Przychody firmy wyniosły w zeszłym roku 45,28 mld juanów, co oznacza wzrost o 22,6% w stosunku do roku poprzedniego. Zysk netto wyniósł 2,08 mld juanów, co oznacza spadek o 57,36% w rok do roku.
Firma poinformowała, że na jej przychody wpływ miało wiele czynników, takich jak pandemia, niedobór chipów, rosnące koszty pracy, badań i rozwoju oraz działalności nowych parków, zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz racjonowanie energii. Ponieważ trudno jest obniżyć koszty produkcji kontraktowej, dostawcy Apple'a poszukują alternatywnych rynków zbytu, takich jak segment pojazdów autonomicznych.
Firma Everwin stała się częścią łańcucha dostaw Tesli, SAIC Motor, Geely Automobile i giganta w dziedzinie akumulatorów CATL, ponieważ udało jej się pozyskać kluczowych klientów w tej dynamicznie rozwijającej się branży. W 2012 roku firma uzyskała certyfikaty dla produktów motoryzacyjnych, a w 2017 roku przejęła spółkę Suzhou Current Power Technology. W 2020 roku Everwin pozyskał dodatkowy kapitał w wysokości 1,9 mld juanów poprzez emisję akcji. W 2021 roku firma przeznaczyła 2,5 mld juanów na budowę nowych linii produkcyjnych komponentów do akumulatorów EV.
Firma Lens w 2015 roku wkroczyła w branżę pojazdów AEV. Obecnie dostarcza wielkogabarytowe szyby do pojazdów,. Firma bada również segment związany z fotowoltaiką.
Według źródeł, inni producenci kontraktowi Apple'a, tacy jak Luxshare Precision Industry i Goertek, również rozpoczęli działalność w sektorze motoryzacyjnym. Luxshare podjął współpracę z Chery Automobile, a Goertek w marcu 2021 roku uruchomił produkcję komponentów samochodowych.
źródło: Digitimes