Micro-LED - wiele oczekiwań, zapowiedzi i nic więcej

| Gospodarka Optoelektronika

Wyświetlacze micro-LED są przereklamowane jako potencjalny zamiennik wyświetlaczy OLED, LCD i opartych na kropkach kwantowych, ostrzega grupa badawcza IDTechEx. Badacze zauważają, że jednostki oparte na mikroskopijnych diodach LED, często są uważane za bezpośredni zamiennik OLED-ów, jednak mogą nie spełniać wszystkich oczekiwań klientów, co do zaawansowania technologii i kosztów.

Micro-LED - wiele oczekiwań, zapowiedzi i nic więcej

Jak sama nazwa wskazuje, micro-LED wykorzystują znacznie mniejsze chipy LED zwykle o rozmiarze mikrometrów, bez obudowy i konieczności montażu SMT. Zapewniają one doskonałą jasność, kontrast i reprodukcję barw przy dużej żywotności, szerokich kątach obserwacji i dużej częstotliwości odświeżania.

Ekrany mikro-LED mogą być również bardzo cienkie. Ale te korzyści mogą być okupione wysokimi kosztami, a dodatkowo wiele zalet jest dyskusyjnych, np. wydłużony czas życia micro-diod LED w smartfonach jest mało istotny, bo wielu użytkowników zmienia swoje telefony co 2-3 lata. Poza tym wydajność energetyczna małych LED-ów jest niewielka i pobór mocy gotowych produktów jest duży.

Analitycy identyfikują osiem potencjalnych zastosowań, w których takie wyświetlacze mogą zastąpić istniejące technologie w perspektywie średnioterminowej. Obejmują one AR/MR, VR, duże wyświetlacze wideo, telewizory i monitory, wyświetlacze samochodowe, telefony komórkowe, smartwatche i elektronikę noszoną oraz tablety i laptopy. Jeśli chodzi o obecną dostępność produktów wykorzystujących tę technologię, w sektorze telewizyjnym wiodące marki, takie jak LG, Sony i Samsung, zaprezentowały już modele z ekranami micro-LED, niemniej ich dostępność jest ograniczona a ceny bardzo wysokie.

Według Yole Developpement w latach 2019-2021 zainwestowano w rozwój wyświetlaczy micro-LED aż 14 mld dolarów, niemniej mimo tych wydatków i oczekiwań pomysł, że micro-LED będą konkurencją dla OLED – dalej pozostaje niepotwierdzony. Na dodatek OLED-y stale zdobywają coraz większy udział w rynku, zwłaszcza w nowszych modelach smartfonów.