Wielu producentów komponentów liczy na zamówienia od sieci satelitarnych

| Gospodarka Komunikacja

Coraz większa liczba satelitów komunikacyjnych na orbitach LEO, w tym szybka rozbudowa sieci Starlink i OneWeb, zwiększają dostępność usług komunikacji satelitarnej dla konsumentów i jednocześnie wywołują wzrost podaży komponentów niezbędnych do budowy systemów łączności oraz usług outsourcingowych.

Wielu producentów komponentów liczy na zamówienia od sieci satelitarnych

Obecnie sieć Starlink we własnym zakresie produkuje i montuje kluczowe komponenty, takie jak wzmacniacze, anteny i filtry, mając w USA fabrykę w Waszyngtonie. Dzięki temu skutecznie kontroluje warunki produkcji i zmniejsza złożoność zarządzania łańcuchem dostaw.

Z kolei OneWeb przyjmuje podejście w dużym stopniu outsourcingowe w zakresie łańcucha dostaw. Deleguje produkcję i montaż kluczowych komponentów satelitarnych do zewnętrznych producentów, a samodzielnie dokonuje ostatecznej integracji. To przykład otwartego modelu łańcucha dostaw, który umożliwia wielu producentom komponentów współpracę z OneWeb i ułatwia im wejście na rynek dostaw do satelitów LEO.

Otwarty model współpracy jest postrzegany jako bardziej perspektywiczny, ponieważ daje szansę na współpracę także mniejszym firmom o ograniczonych zasobach kapitałowych. Niestety bariera wejścia na rynek satelitarny jest duża. TrendForce przewiduje, że wartość światowego rynku satelitarnego wzrośnie z 283 mld dolarów w 2021 roku do 357 mld dolarów w roku 2025, przy CAGR wynoszącym 2,6%.