Nowa generacja dronów ze skrzydłami inspirowana ptakami drapieżnymi

Inżynierowie z Uniwersytetu Surrey opracowują drony ze skrzydłami stałymi, inspirowane zwrotnością ptaków drapieżnych. Dzięki połączeniu aerodynamiki i uczenia maszynowego mają one w przyszłości sprawnie manewrować wśród miejskich wieżowców oraz wykonywać inspekcje morskich farm wiatrowych, oferując większą efektywność i kontrolę niż tradycyjne konstrukcje.

Posłuchaj
00:00

Projekt Learning2Fly – nowe podejście do UAV

Projekt Learning2Fly ma na celu przezwyciężenie kluczowych ograniczeń typowych dronów, szczególnie w środowiskach o ograniczonej przestrzeni i nieprzewidywalnych warunkach pogodowych.

Podczas gdy standardowe drony wielowirnikowe cechują się dużą manewrowością, są jednocześnie energochłonne. Z kolei drony ze skrzydłami stałymi są znacznie bardziej efektywne energetycznie i mogą pokonywać dłuższe dystanse, co czyni je idealnymi np. do inspekcji turbin wiatrowych na morzu. Problemem do tej pory była jednak ograniczona zwrotność, niezbędna w złożonej i turbulentnej przestrzeni powietrznej. Zespół z Surrey zamierza to zmienić, wykorzystując aerodynamikę skrzydeł do zwiększenia kontroli i adaptacyjności tego typu UAV.

Inspiracja naturą i precyzją ptaków drapieżnych

- Ptaki drapieżne potrafią wykonywać niezwykle precyzyjne manewry w trudnych warunkach. Staramy się przełożyć te obserwacje na projektowanie dronów bardziej inteligentnych, zwrotnych i odpornych na zmienne warunki, takie jak wiatr między miejskimi wieżowcami – wyjaśnia dr Olaf Marxen z Wydziału Mechaniki Uniwersytetu Surrey.

Zespół łączy dane z eksperymentalnych lotów z algorytmami uczenia maszynowego, aby umożliwić dronom przewidywanie i kontrolę ruchu w czasie rzeczywistym, naśladując trajektorie lotu ptaków.

Lekkie prototypy i praktyczne testy

Zamiast opierać się wyłącznie na złożonych symulacjach komputerowych, badacze prowadzą testy w rzeczywistych warunkach, korzystając z laboratorium rejestracji ruchu na Uniwersytecie Surrey. Zbudowano już lekkie prototypy – w części oparte na komercyjnych modelach samolotów-zabawek – wyposażone w czujniki pokładowe i obserwowane przez kamery szybkoklatkowe. Zebrane dane trafiają do modeli uczenia maszynowego, które pozwalają prognozować zachowanie dronów bez konieczności stosowania klasycznych symulacji aerodynamicznych.

- Pokornie przyznajemy, że w erze zaawansowanych technologii wciąż sięgamy do świata natury – i do jednych z najstarszych gatunków na Ziemi – aby znaleźć inspirację – dodaje Owen Wastell, doktorant Uniwersytetu Surrey i współkierujący projektem.

Źródło: The Engineer

Powiązane treści
Drony przechwytujące, czyli niszczyciele dronów firmy APS
SpaceX ogranicza wykorzystanie przez Ukrainę Internetu Starlink dla dronów
Nowy dron wielozadaniowy firmy WB Electronics
Apple wprowadzi własne drony
Do 2030 roku rynek dronów osiągnie wartość 92 mld dolarów
Asseco dostarczy mikrodrony dla polskiego wojska
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
Internet Rzeczy wspomagany sztuczną inteligencją – najnudniejsza, ale jakże potrzebna rewolucja
Produkcja elektroniki
Globalna sprzedaż półprzewodników sukcesywnie rośnie
PCB
Polymatech Electronics zbudował w Estonii zakład produkcji PCB
Projektowanie i badania
Koszt projektowania chipów rośnie wykładniczo. Czy sztuczna inteligencja to zatrzyma?
Produkcja elektroniki
Sytuacja w europejskiej branży EMS jest daleka od optymalnej
Mikrokontrolery i IoT
STARLight przyspiesza rozwój fotoniki krzemowej w Europie
Zobacz więcej z tagiem: Projektowanie i badania
Technika
Anteny fraktalne
Technika
Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć
Gospodarka
Koszt projektowania chipów rośnie wykładniczo. Czy sztuczna inteligencja to zatrzyma?

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów