Projekt Learning2Fly – nowe podejście do UAV
Projekt Learning2Fly ma na celu przezwyciężenie kluczowych ograniczeń typowych dronów, szczególnie w środowiskach o ograniczonej przestrzeni i nieprzewidywalnych warunkach pogodowych.
Podczas gdy standardowe drony wielowirnikowe cechują się dużą manewrowością, są jednocześnie energochłonne. Z kolei drony ze skrzydłami stałymi są znacznie bardziej efektywne energetycznie i mogą pokonywać dłuższe dystanse, co czyni je idealnymi np. do inspekcji turbin wiatrowych na morzu. Problemem do tej pory była jednak ograniczona zwrotność, niezbędna w złożonej i turbulentnej przestrzeni powietrznej. Zespół z Surrey zamierza to zmienić, wykorzystując aerodynamikę skrzydeł do zwiększenia kontroli i adaptacyjności tego typu UAV.
Inspiracja naturą i precyzją ptaków drapieżnych
- Ptaki drapieżne potrafią wykonywać niezwykle precyzyjne manewry w trudnych warunkach. Staramy się przełożyć te obserwacje na projektowanie dronów bardziej inteligentnych, zwrotnych i odpornych na zmienne warunki, takie jak wiatr między miejskimi wieżowcami – wyjaśnia dr Olaf Marxen z Wydziału Mechaniki Uniwersytetu Surrey.
Zespół łączy dane z eksperymentalnych lotów z algorytmami uczenia maszynowego, aby umożliwić dronom przewidywanie i kontrolę ruchu w czasie rzeczywistym, naśladując trajektorie lotu ptaków.
Lekkie prototypy i praktyczne testy
Zamiast opierać się wyłącznie na złożonych symulacjach komputerowych, badacze prowadzą testy w rzeczywistych warunkach, korzystając z laboratorium rejestracji ruchu na Uniwersytecie Surrey. Zbudowano już lekkie prototypy – w części oparte na komercyjnych modelach samolotów-zabawek – wyposażone w czujniki pokładowe i obserwowane przez kamery szybkoklatkowe. Zebrane dane trafiają do modeli uczenia maszynowego, które pozwalają prognozować zachowanie dronów bez konieczności stosowania klasycznych symulacji aerodynamicznych.
- Pokornie przyznajemy, że w erze zaawansowanych technologii wciąż sięgamy do świata natury – i do jednych z najstarszych gatunków na Ziemi – aby znaleźć inspirację – dodaje Owen Wastell, doktorant Uniwersytetu Surrey i współkierujący projektem.
Źródło: The Engineer