Wzrosty sprzedaży półprzewodników w 5 kategoriach produktowych

| Gospodarka

Według prognoz Semico Research Corp., branża półprzewodników w najbliższych miesiącach wychodzić z zapaści, a wysokie tempo wzrostu napędzane będzie dobrą koniunkturą w pięciu kategoriach produktowych. Zdaniem autorów opracowania, problemy gospodarcze zmieniły zachowania konsumentów, którzy większą uwagę przykładają teraz, do jakości urządzeń elektronicznych i wybierając produkty mogące polepszyć standard ich życia.

Wzrosty sprzedaży półprzewodników w 5 kategoriach produktowych

Dotyczy to netbooków, których sprzedaż wyniesie 20 mln sztuk w 2009 r. i nadal będzie rosnąć w nadchodzących latach. W latach od 2009 do 2013 r., dostawy w ujęciu jednostkowym będą wzrastać w tempie 31,3% rocznie do osiągnięcia pułapu 59,5 mln sztuk.

Wykres 1. Kategorie produktów elektronicznych stwarzające największe szansę na wzrost dla producentów półprzewodników (średni roczny wzrost dostaw w okresie od 2009 do 2013 r.). [źródło:Semico]

Obroty w tym okresie będą wzrastać natomiast w tempie 27,4%, do 16,2 mld dolarów. Przełoży się to na większe zyski producentów komponentów elektronicznych na ten rynek. Szacuje się, że całkowita wartość półprzewodników w netbookach wzrośnie do 9,4 mld dolarów w 2013 r., co oznacza średnie roczne tempo zmian równe 34,6%.

Równie wysoki wzrost dostaw będzie udziałem urządzeń nawigacyjnych typu PND, na poziomie 30,9% rocznie aż do uzyskania 83,4 mln sztuk w 2013 r. Wartość półprzewodników zainstalowanych w tych systemach wzrośnie w tym okresie do 1,5 mld dolarów.

Dostawy nagrywarek DVD osiągną natomiast 161,4 mln sztuk w 2013 r., a zainstalowanych w nich półprzewodników do 15,1 mld dolarów. Oznacza to wzrost obrotów branży na poziomie 21,7% rocznie.

Segment konsol do gier będzie rozwijał się w tempie 18,8% rocznie do poziomu niemalże 21,9 mld dolarów. W przypadku segmentu telewizorów cyfrowych, obroty branży półprzewodników mają szansę wzrosnąć w podobnym średnim tempie, równym 18,9%, do 20,5 mld dolarów.

Roczne dostawy tych urządzeń osiągną wartość 163,6 mln sztuk w przeciągu najbliższych 4 lat. Rosnąca popularność tych telewizorów napędzana będzie ich coraz atrakcyjniejszymi cenami. Przewidywalnie, będą one maleć jeszcze w 2011 r., po czym ulegną stabilizacji.