RFID - liczy się innowacyjny pomysł

| Prezentacje firmowe

Człowiek od zawsze miał potrzebę oznaczania, identyfikowania i rozpoznawania wszystkiego, co go otacza. Najpierw robił to w oparciu o dostępne sobie zmysły, szczególnie wzrok. Wraz z rozwojem techniki stało się oczywiste, że to żmudne zajęcie najlepiej będzie powierzyć maszynom, a samemu zająć się ciekawszymi sprawami. I tak powstały kody graficzne (np. EAN-13, UPC-A, QR, Astec, DataMatrix).

RFID - liczy się innowacyjny pomysł

Z perspektywy XXI w. są one już rozwiązaniami trochę archaicznymi, niemniej w niektóry dziedzinach ciągle powszechnie stosowanymi. Wynika to z ich głównych zalet, czyli łatwości i niskiego kosztu wykonania oraz przyzwyczajeń użytkowników.

Niestety, nawet te korzyści stają się wadami w bardzo wielu zastosowaniach, w których utrudnienie kopiowania lub dorabiania identyfikatorów ma jakiekolwiek znaczenie lub trzeba modyfikować zapisane w nich dane. Tagi RFID poza tym, że trochę więcej kosztują (od kilkunastu groszy wzwyż), to w stosunku do swoich graficznych poprzedników mają praktycznie same zalety, między innymi:

  • nawet tanie i proste transpondery zawierają do kilku kilobajtów nieulotnej pamięci,
  • dane w tagu mogą być wielokrotnie zapisywane, uzupełniane, szyfrowane, zależnie od uprawnień,
  • mogą mieć bardzo małe rozmiary (np. 0,8×0,8×0,5 mm),
  • można je umieszczać w miejscach niewidocznych i niedostępnych,
  • mogą być odporne na temperaturę, wodę, chemikalia, narażenia mechaniczne,
  • dostępne są zaawansowane mechanizmy uwierzytelniania i szyfrowania danych,
  • gwarantowana trwałość zapisanych danych sięga kilkudziesięciu lat.

Warto też wymienić główne aspekty przewagi w zakresie transponderów:

  • prosta budowa transponderów RFID i wysoka niezawodność w różnych warunkach pracy, np. brak oświetlenia,
  • możliwość uzyskania dużych odległości odczytu (nawet powyżej 20 m dla tagów pasywnych),
  • zapewniają odczyt/zapis wielu tagów umieszczonych w jednej przestrzeni (antykolizyjność).

Te zalety trzeba umieć wykorzystać, co w niektórych zastosowaniach wymaga kompetencji oraz dostępu do odpowiednich produktów wysokiej jakości. I tutaj jako firma z 29-letnim doświadczeniem, specjalizująca się w projektowaniu i hurtowych dostawach tagów RFID (NFC), możemy skutecznie pomóc.

Kopalnia niewykorzystanych możliwości

Identyfikacja radiowa może mieć tak wiele różnorodnych zastosowań, że właściwie łatwiej byłoby wskazać jakieś dziedziny, w których tagów RFID /NFC nie można używać. Polski rynek ma duży potencjał w tym zakresie, niestety w znacznej części jest on wciąż niewykorzystany. Kilka przykładowych obszarów aplikacyjnych to:

  • interaktywne oznaczanie wyrobów, podzespołów i elementów,
  • logistyka i sprzedaż (np. jednoczesne odczytanie numerów wszystkich towarów na palecie i dopisanie do ich tagów daty dostawy do magazynu, automatyczne kasy i inteligentne systemy antykradzieżowe, itp.),
  • niewidoczne znakowanie wyposażenia i innych przedmiotów z możliwością aktualizacji,
  • analizowanie ruchu ryb w rzekach lub osób w obiektach,
  • nadzorowanie przejazdu lub przejścia,
  • plombowanie lub kontrola temperatury,
  • imprezy sportowe i zgromadzenia masowe,
  • sterowanie urządzeniami (np. smartfonami z NFC),
  • automatyzacja procesów (np. sprzedaży, montażu, prania, wydawania, serwisowania itp.).

Nasze fabryki

Od lat spędzamy w Chinach dużo czasu. Tutaj są pracujące dla nas fabryki (chociaż niektóre nietypowe tagi produkujemy również w Polsce). Sukcesywnie je wizytujemy, podtrzymujemy osobiste kontakty z odpowiednimi osobami i nieustannie penetrujemy rynek producentów tagów RFID/NFC w poszukiwaniu lepszych rozwiązań.

W produkcji popularnych transponderów Chiny są światowym liderem, a w kraju tym funkcjonują setki producentów, z czego stale współpracujemy z kilkudziesięcioma, naszym zdaniem, najlepszymi.

Wydajność największych z nich liczy się w milionach tagów wytwarzanych dziennie, stąd w masowej produkcji tagów raczej trudno byłoby nam konkurować, ale w innowacyjności, czytnikach, oprogramowaniu, integracji, serwisie i dostosowaniu rozwiązań do potrzeb naszego rynku nie tylko możemy, ale wręcz musimy. Na szczęście właśnie na tym można również więcej zarobić przy małej skali.

RFID w Polsce

Na chętnych, aby zająć się tą tematyką w biznesie, czeka ogrom pracy do wykonania, ale jednocześnie jest też wielka szansa przed tymi, którzy się na to zdecydują.

Na szczęście mamy kilka firm, które posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie, ale cała reszta, od świadomości użytkowników i decydentów poczynając, na producentach i integratorach kończąc, wydaje się żyć w ubiegłym wieku.

Dość wspomnieć, że aktualnie ponad połowa kupowanych od naszej firmy tagów to rozwiązanie sprzed ponad 40 lat (tzw. Unique 125 kHz). Standard ten od lat nie powinien być stosowany w nowych systemach z uwagi na praktycznie zerowy poziom bezpieczeństwa i przestarzałą konstrukcję, ale "rynek tego wymaga" zatem - dostarczamy.

A zmiany są nieuniknione, bo musimy konkurować na światowych rynkach, a RFID jest lub będzie elementem tej konkurencji w wielu dziedzinach. Ważne, żeby te zmiany, gdzie to tylko możliwe, były przez nas inicjowane.

Dlatego jeżeli widzisz, gdzie możesz zastosować RFID, to zrób to. Nawet za cenę tłumaczenia wielu ludziom, dlaczego i co na tym zyskają. W zakresie dostaw transponderów RFID/NFC możesz liczyć na naszą pomoc.

System 7 Security sp. z o.o.

Zobacz również