10 największych odbiorców półprzewodników
| Gospodarka ArtykułyPierwsza dziesiątka największych odbiorców półprzewodników zapłaciła za nie łącznie w roku 2010 r., według Gartnera, 104 mld dol. Wśród nich znalazły się tylko najbardziej znane marki. Firmy te wytworzyły popyt równy jednej trzeciej całkowitych obrotów dostawców półprzewodników. Oznacza to roczny wzrost o 33,7%, poinformował Gartner.
Motorem wzrostu rynku w 2010 r. były przenośnie komputery PC, smartfony i telewizory LCD. Dzięki ożywieniu na rynku mobilnych pecetów wymiernie wzrósł popyt takich firm jak HP, Apple, Dell i Lenovo. Z kolei Samsung, Sony, Toshiba i Panasonic skorzystali na wzroście sprzedaży płaskich telewizorów, odpowiednio zwiększając swoje zamówienia. Samsung dodatkowo powiększył udział w ryku smartfonów zdecydowanie bardziej niż Nokia.
Jedną z najbardziej konkurencyjnych firm na rynku zarówno elektroniki, jak i IT okazało się Apple. Apple dostarcza na rynek sprzęt, oprogramowanie oraz usługi w zakresie pecetów, smartfonów, przenośnych odtwarzaczy multimediów i tabletów, a produkcję zleca dostawcom usług EMS. Wśród 10 największych odbiorców cztery firmy to producenci kontraktowi (OEM i EMS). W dalszym ciągu trwa proces przenoszenia produkcji od wytwórców renomowanych do kontraktowych i wciąż rośnie ilość półprzewodników zamawianych przez tych ostatnich.
Z punktu widzenia geograficznych rynków docelowych, największe okazje do dobrej sprzedaży układów istnieją obecnie na rynkach Azji i Pacyfiku, a szczególnie w Chinach, poinformował Gartner. Według agencji sukces łatwiej będzie osiągnąć dostawcom z rozwiniętą siecią dystrybucyjną w tym regionie, ze względu na to, że coraz więcej projektów półprzewodników (tzw. design-win) znajduje nabywców właśnie w krajach Azji/Pacyfiku.
Marcin Tronowicz