Z bilansem na minusie Japończycy poszukują nowej strategii dostaw ekranów LCD

Japońska wielka trójka dostawców elektroniki użytkowej, Sony, Panasonic i Sharp, stanęła pod ścianą – z roku na rok jest w coraz trudniejszej sytuacji finansowej. Japońska prasa i część analityków sugerują, że jedynym wyjściem z trudności jest rezygnacja z produkcji odbiorników telewizyjnych. Ich zdaniem japońscy dostawcy elektroniki konsumenckiej nie wypracują już zysków na biznesie telewizyjnym, a notowane straty ciągną w dół pozostałe obszary działalności firm.

Posłuchaj
00:00

W zakończonym w marcu 2011 roku obrotowym na produkcji elektroniki konsumenckiej Panasonic odnotował stratę 9,26 mld dol., Sony 5,55 mld dol., a Sharp 4,57 mld dol., co spowodowało dymisje szefów firm i przyjęcie planów restrukturyzacyjnych.

Oczywiście na negatywne wyniki wpływ miały także inne czynniki, wielkie trzęsienie ziemi w marcu ubiegłego roku, powodzie w Tajlandii, a także nie najlepsza sytuacja rynkowa w Europie, jednak za główną przyczynę strat uznano kiepską sprzedaż płaskich telewizorów, również w skali globalnej. Według agencji NPD DisplaySearch w 2011 r. dostawy odbiorników telewizyjnych na świecie zmalały po raz pierwszy od 2004 r., od kiedy agencja analizuje rynek.

Globalne dostawy wszystkich rodzajów telewizorów w ubiegłym roku spadły w ujęciu rocznym o 0,3%, do 247,7 mln sztuk. Wprawdzie sprzedaż odbiorników LCD wzrosła w tym okresie o 7%, do 205 mln sztuk., jednak nie zrównoważyło to spadku sprzedaży telewizorów plazmowych ani odbiorników typu CRT, które zmalały o 34%. Mniejszy zbyt zanotowano w USA i Europie, a także gwałtownie na rynku japońskim, gdzie dobiegł końca rządowy program dopłat do wymiany telewizorów na nowe, realizowany w latach 2009–2010.

Małe i średnie LCD

Rys. 1. Podział obrotów na rynku małych i średnich wyświetlaczy według producentów w skali globalnej w 2011 r. (źródło: NPD DisplaySearch)

Patrząc na rynek globalny z innej strony, jeżeli ktoś traci, często ktoś inny zyskuje. W tym przypadku za przyczynę słabych wyników japońskich dostawców telewizorów uznać można świetnie wyniki koreańskich gigantów elektronicznych, Samsunga i LG. Japończycy nie składają jednak broni i próbują powalczyć o inny segment rynku LCD – ekrany małe i średnie. Pod koniec 2011 r. Sony, Toshiba i Hitachi zwarły szeregi i doprowadziły do powstania spółki joint venture o nazwie Japan Display. Rozpoczęła ona działalność w kwietniu br., koncentrując się na ekranach LCD do telefonów komórkowych.

Wymienione firmy mają w przedsięwzięciu po 10% udziałów każda, podczas gdy główny zastrzyk kapitałowy pochodzi od wpieranej przez japoński rząd spółki INCJ (Innovation Network Corporation of Japan). Sony z Panasonikiem prowadzą natomiast osobne rozmowy o możliwej współpracy i partnerstwie technologicznym przy wielkoseryjnej produkcji ekranów OLED. Mimo licznych zaproszeń do przystąpienia do Japan Display, inny pomysł na wyjście z kłopotów ma Sharp – jeden z największych na świecie producentów ekranów LCD. Od mniej więcej roku firma negocjuje z tajwańskim Hon Hai Precision.

Sharp wybiera Foxconna

Terry Gou, prezes i założyciel tajwańskiego giganta produkcji kontraktowej Hon Hai Precision (znanego jako Foxconn), doprowadził do zawarcia kontraktu pomiędzy swoją firmą a Sharpem. Zgodnie z warunkami umowy, Sharp dopuści Foxconna do zaawansowanej technologii produkcji małych i średnich paneli LCD, a Foxconn wykorzysta ją w obecnie budowanej przez Tajwańczyków fabryce w kompleksie produkcyjnym Chengdu w chińskiej prowincji Syczuan, poinformowała japońska gazeta ekonomiczna "Nikkei".

Umowa o przeniesieniu technologii produkcji, pierwszy konkretny projekt pomiędzy obiema firmami, została podpisana w marcu br. Umowa przewiduje również, że Foxconn obejmie 9,9% udziałów w Sharpie, podczas gdy Terry Gou samodzielnie wykupi 46,5% udział w nowoczesnej fabryce dużych paneli LCD Sharpa w japońskim mieście Sakai, gdzie obrabiane są m.in. ogromne, 3-metrowe substraty szklane. Fabryka ta jest jednym z największych na świecie, nowoczesnym zakładem produkcji LCD, jednak wciąż zmaga się ona z wolnym tempem wytwarzania ekranów.

Jeżeli dojdzie do udziału Sharpa w chińskim przedsięwzięciu Foxconna, pełna współpraca firm obejmie nie tylko duże panele LCD przeznaczone na telewizory z fabryki w Sakai, ale także małe i średnie ekrany do smartfonów i tabletów. Według Nikkei celem przeniesienia technologii Sharpa, za którą firma uzyska w opłatach miliony dolarów, jest zapewnienie najwyższej jakości produkcji w planowanych zakładach w Chengdu.

Marcin Tronowicz

Powiązane treści
Tajwańscy dostawcy sprzedali o 10% mniej monitorów LCD
Przekształcenia na japońskim rynku elektroniki
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Projektowanie i badania
SoMLabs i Scythe Studio: partnerstwo w zakresie rozwiązań embedded
Optoelektronika
Unisystem – 30 lat ewolucji w świecie wyświetlaczy
Projektowanie i badania
Elektroniczna skóra dla robotów: tani, elastyczny i czuły materiał inspirowany ludzkim dotykiem
Mikrokontrolery i IoT
Infineon prezentuje SECORA ID V2 i eID-OS – nowe rozwiązania do nowoczesnych dokumentów tożsamości
Aktualności
Nordic Semiconductor przejmuje Neuton.AI i awansuje w dziedzinie sztucznej inteligencji brzegowej
Mikrokontrolery i IoT
Rekordowa transakcja w branży komputerów kwantowych
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Czerwiec 2025
Targi zagraniczne
Elmässan Stockholm 2025
Magazyn
Maj 2025
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów